Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

OBS! Väder / Vallatips / Råd - Öppet Spår 2010 - Måndag - 1 mars


Vasa

Recommended Posts

Skit i bars' date=' bara ett försäljningstrix. Tror ni inte energin räcker till på stationerna utan vill ha bättre grejjer satsa på egna påsar fyllda med sportdryckspulver och be om vatten och blanda i egen flaska.[/quote']

Man lär ju ha nånting i magen ! Kan ju inte bara dricka i 6 - 7 timmar då skulle då jag hungra ihjäl!

Lovar dig, oj känner mig som pölder när jag säger så ;) , du hungrar inte ihjäl om du dricker energin, men då handlar det om stora mängder energi och förhållandevis lite vätska. Inte som sportdrycken serveras på ös, vasan och alla andra lopp för motionärer för den delen, då man har koncentrationer passande ett svettigt ökenlopp. Blåbärssoppan har dock bra energiinnerhåll i förhållande till volym vätska. Men äta det är bara en missuppfattning och inget som magen vill vara med om vid 7 timmars stakning ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply
Men grabbar. Äta kan ni ju få göra före och efter :) Det är inte 9 mils buffé. Dessutom kan ni ändå inte tillgodogöra er energin i tex blåbärssoppa om ni inte dricker vatten också. Och bristen på vättska är väll framförallt det som kommer sänka prestationsförmågan (det och den allmänna tröttheten som vi alla drabbas av, elit som motionär). I och försig vet jag inte vad ni har för tidsambitioner men jag sattsar på energidryck ca var 5:e km och gel var 3:e mil. Känns onödigt att lägga mer pengar än nödvändigt. Det är så klart inte alla som har den otroliga turen att ha en lillebror som servar vid sidan om men det är otrolig hjälp om man kan kompletera dom ordinarie stationerna med egna.
Link to comment
Share on other sites

haha vafan ingen 9 mils buffe' ???!!! Det trodde jag :P

Nej, jag tror inte man har så stor nytta av någon buffé men det kanske kan kännas trevligt med någon bit att tugga på emellanåt förutom all vätska. :)

 

Angående grafit så hade jag tänkt att börja med det och sedan BWLF på det och sedan HF på toppen. Det gäller väl dock att borsta ur grafiten noga.

Och ta god tid på sig mellan lagren så att man inte värmer och värmer skidan utan att den hinner svalna emellan.

 

Men vet inte om det i verkligheten går att märka, det viktigaste för glidet är nog att inte fästvallan suger vid stakningen över myrarna.

Link to comment
Share on other sites

haha vafan ingen 9 mils buffe' ???!!! Det trodde jag :P

Nej' date=' jag tror inte man har så stor nytta av någon buffé men det kanske kan kännas trevligt med någon bit att tugga på emellanåt förutom all vätska. :)

 

Angående grafit så hade jag tänkt att börja med det och sedan BWLF på det och sedan HF på toppen. Det gäller väl dock att borsta ur grafiten noga.

Och ta god tid på sig mellan lagren så att man inte värmer och värmer skidan utan att den hinner svalna emellan.

 

Men vet inte om det i verkligheten går att märka, det viktigaste för glidet är nog att inte fästvallan suger vid stakningen över myrarna.[/quote']

OKi oki ! Jag har inte hunnit med att prova grafit än så jag tror jag håller mig borta! Annars blir det väl ett missöde =) men det blir nog BWLF och möjligen en HF valla om Tempen blir närmare 0 än -5!

 

Tror också helt klart att fästet spelar mest roll för glidet... Frågan är hur mycket man ska lägga på..aldrig åkt sådär långt men av den erfarenhet jag har av ski marathon så räcker då 5 - 6 lager långt... Har faktiskt aldrig upplevt att fästet blir sämre under ett träningspass eller tävling...

Link to comment
Share on other sites

Hur gör ni med fästvallningen?

 

Som det ser ut nu -18 (klart.se) eller -12 (yr.no) på morgonen i Sälen och -4 (klart.se) eller -6 (yr.no) i Mora vid 13-tiden.

Verkar vara klart väder, och ganska likvärdigt med söndagen.

 

Tror ni att det är lämpligt med enbart Swix VR40 med Toko Grön som underlag?

Kanske ett lager Swix vanlig V40 som första lager på Toko Grön innan VR40?

Eller någon bättre idé?

Link to comment
Share on other sites

jag tror på denna!

 

http://www.energikakan.se/filer/ENERGIKAKAN_sv_orig_kak20080814.pdf

 

Ha ett antal sådana i magväskan sönderbrutna i bitar! tror de gör susen! perfekt vid kontroll ! stoppa i en halv kaka och sen skölja med vätska! Är ju Havre i den då kan de inte bli fel :D

 

Sen denna på slutet när orken börjar tryta i skallen!

 

http://www.energikakan.se/filer/VitargoEnduranceBar_infoSE.pdf

Gör några runekakor istället billigare,godare och minst lika bra som dyra energikakor

 

 

http://gulahusetsik.spaces.live.com/blog/cns!65C966F20330D2B5!380.entry

http://www.loparlarsson.se/content/view/34/57/

Link to comment
Share on other sites

Vasa verkar ju komma snö hela helgen... Tror du inte mer på Rode än Swix ? Ser ut som jag får åka i ett jäkla snöfall :D

Njaojaojadu, var drar man gränsen där?

 

VR40 är ju ett säkert kort men körde förut med nysnö och lite snö i luften och det labbar sig snö trots bara -5.

 

Igår gjorde jag ett test och vallade om mellan först VR40, sedan VR45 och sist Rode Blå Super.

Snabbaste varvet var med VR40, om än marginellt och VR45 och Rode Blå identiskt. Här kommer det in att jag rimligen blir lite tröttare varv för varv men det är lite på känseln där om skidorna suger i spåret eller inte.

 

Det fastnade ju lite snö även under Roden, lika som för VR40 men mest under VR45.

Kanske har jag för mjuka skidor men det får gå för denna gång, håller ju farten ändå. ;)

 

Men det kanske är dumt att grunda med Toko Grön utan köra med Blå Extra i botten istället?

 

Risken är väl stor i slutändan att det blir VR40, men kanske skulle man avsluta med ett lager VR30 eller Rode Blå Super?

Vad tror ni där?

Link to comment
Share on other sites

1.)

Hur mycket får temperaturen stiga innan man måste köra något annat än Rode Blå Super?

Jag är nu inne på Blå Super på måndag.

Om vädret ser ut som det verkar nu med -5 - -6 vid starten och lätt snöfall och -3 vid Mora, även där lite snö.

Hur hade ni vallat? Vilken grundning?

 

 

2.)

Sedan, HF-vallan, ska den putsas lika noggrant som den vanliga vallan?

Eller ska det finnas lite mer kvar där?

Link to comment
Share on other sites

Norrmännen ändrar ju sin prognos stup i kvarten, just nu är det snö på måndan. BORT MED DET TACK!

 

Jag åker upp från Arboga till Sälen på söndagmorgon. Verkar vara ett jävla trafikläge så man får nog räkna med någon eller några timmar extra i bilen.

Hoppas det inte är några problem att efteranmäla sig på plats...Då blir det kravaller :D

Link to comment
Share on other sites

1.)

Hur mycket får temperaturen stiga innan man måste köra något annat än Rode Blå Super?

Jag är nu inne på Blå Super på måndag.

Om vädret ser ut som det verkar nu med -5 - -6 vid starten och lätt snöfall och -3 vid Mora, även där lite snö.

Hur hade ni vallat? Vilken grundning?

Det skulle väl komma en hel del snö under helgen, så då borde det vara nysnökaraktär: jag skulle lägga på rode multigrade, kanske täckt med blå super. (Om man väljer att täcka den mjukare vallan så funkar säkert motsvarande valla av annat märke lika bra)

 

2.)

Sedan, HF-vallan, ska den putsas lika noggrant som den vanliga vallan?

Eller ska det finnas lite mer kvar där?

Sickla och borsta på samma sätt, oavsett fluorhalten i parafinet.

Link to comment
Share on other sites

1.)

Hur mycket får temperaturen stiga innan man måste köra något annat än Rode Blå Super?

Jag är nu inne på Blå Super på måndag.

Om vädret ser ut som det verkar nu med -5 - -6 vid starten och lätt snöfall och -3 vid Mora' date=' även där lite snö.

Hur hade ni vallat? Vilken grundning?[/quote']

Det skulle väl komma en hel del snö under helgen, så då borde det vara nysnökaraktär: jag skulle lägga på rode multigrade, kanske täckt med blå super. (Om man väljer att täcka den mjukare vallan så funkar säkert motsvarande valla av annat märke lika bra)

 

2.)

Sedan, HF-vallan, ska den putsas lika noggrant som den vanliga vallan?

Eller ska det finnas lite mer kvar där?

Sickla och borsta på samma sätt, oavsett fluorhalten i parafinet.

Tack för svar!

 

Det är Viola Multigrade du menar, 0 -2?

Var går gränsen tycker du för att enbart köra Blå Super eller lägga i mjukare?

Link to comment
Share on other sites

Lycka till nudå Herr Vasa och alla andra! Kom ihåg att jag har SMS tjänst på dig!

Jag får tacka för det, känner mig lite (mycket) nervös för tillfället. :)

 

-----------------------

Vad tror ni om vädret?

klart.se visar snö medans yr och smhi visar uppehåll/lite sol.

-----------------------

Är det Rode-väder på fästvallan oavsett, med tanke på att det snöat in i det sista?

Och i sådana fall, hur skulle er vallning se ut?

Alternativet är ju att ta Swix och följa deras råd...

-----------------------

Är det lämpligt att smeta på Swix HF7 på toppen på glidet tror ni?

-----------------------

 

Mycket tacksam för lite tankar från proffsen! :)

Ni får ta att jag ältar så här. :P

Link to comment
Share on other sites

Tack för det Hammer..Kändes lugnare att åka när man fick det kontrollerat.

 

Fyfan vilken avsaknad av glid jag hade idag, men jag var definitivt inte ensam. Motvind, snö så gott som hela loppet och kasst före. Men det var skoj ändå.

Tog mig in på 07:22, mitt första öppna spår någonsin. Det här är första vintern jag åker sedan jag var 11-12 år, är 23 nu, så är ganska nöjd ändå. Ber en liten bön att vintrarna fortsätter att vara vita för det här vill jag fortsätta med.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...