Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bra elljuspår i Stockholm


martini

Recommended Posts

Återigen en basal fråga från mig. Var är det bra elljusspår i Stckholm just nu? Enebyberg var jättebra, fast lite långt för mig att åka. Bor i Södra Sollentuna. Ursvik lär väl vara kört som vanligt. Rösjön/Väsjö är tydligen inte bra. Vad finns det mer att rekommendera?

 

Jag vet, jag kan titta på w w w . skidspar . s e, men det blir en faslig massa att gå igenom.

 

Tacksam för tips!

 

(Det blir fler skidmedaljer ikväll!)

Link to comment
Share on other sites

Återigen en basal fråga från mig. Var är det bra elljusspår i Stckholm just nu? Enebyberg var jättebra, fast lite långt för mig att åka. Bor i Södra Sollentuna. Ursvik lär väl vara kört som vanligt. Rösjön/Väsjö är tydligen inte bra. Vad finns det mer att rekommendera?

 

Jag vet, jag kan titta på w w w . skidspar . s e, men det blir en faslig massa att gå igenom.

 

Tacksam för tips!

 

(Det blir fler skidmedaljer ikväll!)

Lida(!!!), Tveta, Ågesta, Rudan

Link to comment
Share on other sites

Vill påstå att ett av de bästa elljuspåret för längd i Svealand är Oxvreten! 4.1 - 4.5 km, bra åkbackar och ganska brett. Inte något småknixigt löparspår som man dragit spår på. Om man vill kan man stakträna på Alcrofältet intill, en "spiralrunda" med ca. 1 km i omkrets. Har dock inte förstått detta när elljuset är preparerat.
Link to comment
Share on other sites

egentligen vill jag bara ha ett svar så att jag kan hytta med näven.. :)

Jag hittar det inte på nätet med jag tror det var på någon tavla jag läste nåt i stil med att spåren oftast eller alltid har en huvudsaklig riktning men att man kan åka åt båda håll, och de som åker mot riktningen då bör visa extra hänsyn. Men om man tittar på de färgade rundor som finns från Lida, Harbro och Brantbrink så inser man att på några ställen så kommer olika sådana rundor gå åt olika håll på samma sträcka (ganska få sträckor) och då blir det ju uppenbart att det är dubbelriktat.

 

En annan aspekt är att ofta barnfamiljer tex åker från Tumba eller Tullinge till Lida och kanske fikar där eller så och sedan åker hem. Då kan jag förstå att man vill åka den närmaste vägen och inte behöva ta en hyfsad omväg för att åka "åt rätt håll".

 

Själv brukar jag också åka åt lite olika håll men möter jag två i bredd när jag uppenbart åker "mot den vanligaste färdriktningen" så passerar jag utanför spåret.

 

Jag har aldrig sett detta som något egentligt problem så länge folk håller höger vilket jag tycker funkar ganska bra.

Link to comment
Share on other sites

egentligen vill jag bara ha ett svar så att jag kan hytta med näven.. :)

Jag hittar det inte på nätet med jag tror det var på någon tavla jag läste nåt i stil med att spåren oftast eller alltid har en huvudsaklig riktning men att man kan åka åt båda håll' date=' och de som åker mot riktningen då bör visa extra hänsyn. Men om man tittar på de färgade rundor som finns från Lida, Harbro och Brantbrink så inser man att på några ställen så kommer olika sådana rundor gå åt olika håll på samma sträcka (ganska få sträckor) och då blir det ju uppenbart att det är dubbelriktat.

 

En annan aspekt är att ofta barnfamiljer tex åker från Tumba eller Tullinge till Lida och kanske fikar där eller så och sedan åker hem. Då kan jag förstå att man vill åka den närmaste vägen och inte behöva ta en hyfsad omväg för att åka "åt rätt håll".

 

Själv brukar jag också åka åt lite olika håll men möter jag två i bredd när jag uppenbart åker "mot den vanligaste färdriktningen" så passerar jag utanför spåret.

 

Jag har aldrig sett detta som något egentligt problem så länge folk håller höger vilket jag tycker funkar ganska bra.[/quote']

Nej, oftast är det inget problem.

Dock är ofta högerspåret söndersaxat även i backar man kan diagonala uppför som är branta nog för att man ska få god fart utför... Det jag menar är att det i ett sådant tillfälle när t.ex. jag själv ligger och kör om uppför i vänsterspår inte vill ha möte av någon som kommer i full fart utför.

Link to comment
Share on other sites

Ängsjö í stäket är bra efter preparering men just nu håller de på och avverkar skog vilket gör att man måste ta en alternativ väg vid varvningspunkten. Dvs den som man använder vid löpning och som innehåller en nedförsbacke som är besvärlig. Fast kanske tycker du att det är för långt att åka till stäket.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...