Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rätt klädd under fartdräkt


melcos

Recommended Posts

Jag är av den frusna sorten och när jag tränar behåller jag oftast överdragen på trots att jag har en fartdräkt på mig under...

Under har jag ett underställ från Craft och en L2 av samma märke. Blir sällan för varm.

 

Nu stundar VL och jag hade ju tänkt genomföra det utan överdrag.. Har ni tips på varmt underställ som jag kan klä mig i och skippa mitt överdrag?

Link to comment
Share on other sites

Jag har vindskyddat underställ av Craft, både över och underdel.

 

Säljs normalt sett i starttältet om du nu funderar ända till starten :)

 

Om det blir dunderkallt (mer än 20 minus) så drar jag nog ett extra vindställ

utanpå alltihopa men annars så fungerar detta bra för mig. Jag blir svettig och slipper

draget igenom "kondomdräkten" som ju inte är speciellt vindskyddad i normalfallet.

 

Ser rätt häftigt ut på TV där man ser att tävlingsåkarna ofta har enbart

korta kalsonger och kortärmat under tävlingsdräkten.

 

Men det finns ju hel och halvproffs här på forumet så det skulle vara kul att höra hur

man klär sig framme i elitledet samt 1:an?

Själv kör jag där fartvinden inte borde vara ett extremt problem ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag kör i ett vanligt underställ och klubbdräkten. Blir det kallt (typ 10-15minus) drar jag nog på en t-shirt under tävlingsdräkten och blir det riktigt kallt, (under -15) så blir det nog ett vindskyddat underställ. Problemet tycker jag är framförallt fingrar och till viss del tår när det blir riktigt kallt och man ska åka långt.
Link to comment
Share on other sites

Ser att det är många som kommer att köra på craft och liknande plagg, dvs underställ i polyester. Ett tips till er som fryser är att köra på era polyester med ev vindskydd och ett underställ i merinoull över det. Perfekt temperaturreglering tack vare merinoullens underbara förmåga att genera värmen trots att det ev blir vått av svett.

 

Ha de fint!

/Andreas

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...