Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Salomon EQ 8 Skate


MFR

Recommended Posts

hej,

 

letar efter ett paket med skateskidor och pjäxor, är skidan Salomon EQ 8 Skate + EQ Pilot bindning + pjäxan pro combi pilot (allt salomon) för 3500:- prisvärt?

 

är 185, 85kg, vilken längd bör man ha?

 

Fick en känsla av att säljarn i butiken bara plockade fram det han hade kvar, utan att egentligen fråga så mycket om min bakgrund eller önskemål.

 

Först föreslog han ett paket med Fisher för 7500:-

(då hade jag redan nämnt att jag bara testat skate någon gång förut, och bara åker några dagar per år).

 

//MFR

Link to comment
Share on other sites

Priset är det nog inget fel på, men de som kan det här bättre än vad jag kan rekommenderar att man satsar lite mer när det ska inhandlas skejtprylar. Har själv alltid åkt på värstinggrejer. Kan tänka mig att man fort växer ur för "billig" utrustning.

Mitt råd blir därför;

Vänd dig till en handlare som har erfarenheten och kunnandet. Det handlar även på skejtsidan om spann och inte bara om längd.

Link to comment
Share on other sites

Utan att riktigt själv ha erfarenhet av skateskidor: Fischer SC borde väl vara ungefär likvärdigt med salomon eq 8. I övrigt tänker jag inte ha några åsikter om vilken nivå på skidorna som är lagom.

 

Två andra åsikter har jag:

 

1. Pjäxorna är viktiga. Sladdriga pjäxor är inte kul i klassisk åkning och antagligen etter värre i skate. Svårt att veta hur det kommer fungera när man står i affären och provar, men det kan bvara värt att prova lite olika prisklasser i affären.

 

2. En annan tanke: glöm inte att du nog vill ha särskilda stavar till sakte. de ska ju vara en 10-15 cm längre än klassiska stavar

Link to comment
Share on other sites

Tror att de enkla paketen kan duga rätt långt. Köpte ett par begagnade skidor åt frugan och kompletterade med stavar och ett par juniorskiathlonskor. Alltså inte ens ett par "riktiga" skor. Hon är en rätt duktig klassisk åkare och hon är nöjd med prylarna. Sedan är det väl så att de flesta av oss köper skejtutrustningen som ett komplement till den klassiska och då duger det förmodligen med lite sämre grejor.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...