Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Trasig stav


Krister

Recommended Posts

Upptäckte idag att min stav gått sönder.

 

Det är en "One way Diamond 9"

 

Det trasiga är där man ställer in handremmarnas längd , det finns en liten plastbygel som sitter på kilen som trycks i för att hålla remmarna på plats ovanpå stavens topp. På kilen sitter det en bygel som ska hålla remmen rakt över kilen den bygeln håller även ihop kilen som är tvådelad. Bygeln har gått av...

Någon som vet om det går att skaffa nytt eller måste man köpa nya stavar?

 

iofs så gör den inte så mycket nytta då remmarna sitter ganska hårt. Det som är oroligt är om kilen som trycker fast remmarna i staven skulle krypa upp då skulle kilen som är två delar lossna helt och staven skulle inte gå att använda alls, det får ju inte hända på öppet spår nästa vecka.

 

MVH

Krister

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Bygeln har väl knappast ngn funktion förutom rent estetiskt? Jag har bytt ut oneways kontrollremm mot en infinityrem och var då tvungen att knipsa bygeln och det har gått bra. F ö kan du köpa nya "kilar". Jag köpte sådana på Team Sportia i Uppsala för 25 kr st.

 

Good luck!

 

Mvh,

 

//B

Link to comment
Share on other sites

Problemet är att det går ju inte få remmarna in i bygeln det är ju gjort innan de syddes fast i controllremmen.

Det måste nog bli ett byte av handtag eller stav..

 

 

Eftersom du bor i Stockholm så finns det helt säkert affärer som har lösa handtag inte alltför dyrt. Där går det ju att plundra dessa plastbitar.

 

http://www.polder.se/1/sv/tillbehoer-reservdelar/oneway-korkhandtag.php

Link to comment
Share on other sites

Det jag oroar mig för i så fall är att kilen kommer krypa upp och till slut lossna om den gör det så finns ju inget som hindrar det att bara försvinna. Bygeln är väl till för att om den gör det så kommer den hänga kvar på remmen.

 

Jag tar med mig staven till Länna sport för att se vad de har att säga.

köpte staven där för mindre än 3 månader sedan.

 

Hej,

 

Bygeln har väl knappast ngn funktion förutom rent estetiskt? Jag har bytt ut oneways kontrollremm mot en infinityrem och var då tvungen att knipsa bygeln och det har gått bra. F ö kan du köpa nya "kilar". Jag köpte sådana på Team Sportia i Uppsala för 25 kr st.

 

Good luck!

 

Mvh,

 

//B

Link to comment
Share on other sites

Problemet är att det går ju inte få remmarna in i bygeln det är ju gjort innan de syddes fast i controllremmen.

Det måste nog bli ett byte av handtag eller stav.

Nej så är det inte, "kilen" är ju delad, så du ska kunna ta av den.

Bryggans enda funktion är att det ska vara lättare att montera utan att delarna åker isär.

Den kommer inte att lossa lättare eller påverka funktionen när den sitter på platts.

Link to comment
Share on other sites

Ja, finns kilarna för 25 kr så är det ju inget att tveka på utan att köpa, kanske du t.o.m får ett par när du kommer till Länna Sport. :)

 

Det är inga problem att byta i varje fall, men var försiktig så att du inte böjer isär för stort så att de går i sönder de nya också.

Link to comment
Share on other sites

Det har du rätt i nu när jag ser på staven så fattar jag det hela.

Skönt att man slipper köpa nya stavar nu innan ÖS.

 

Det blir nog inte lätt att sätta dit remmarna igen utan att bryta av bygeln igen.

 

Tack för hjälpen.

 

 

 

Problemet är att det går ju inte få remmarna in i bygeln det är ju gjort innan de syddes fast i controllremmen.

Det måste nog bli ett byte av handtag eller stav.

Nej så är det inte' date=' "kilen" är ju delad, så du ska kunna ta av den.

Bryggans enda funktion är att det ska vara lättare att montera utan att delarna åker isär.

Den kommer inte att lossa lättare eller påverka funktionen när den sitter på platts.[/quote']

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...