Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Välja vallahjälp


ErikDem

Recommended Posts

Börjar bli dags för vallningsstrategi… Jag debuterar i VL/ÖP (Öppet spår på söndag) och inser att andra är bättre än jag på att valla.

Jag anländer till Mora lördag eftermiddag, åker till boendet i Sälen efter 2-3 timmar (hejar in några på tjejvasan) och tänkte vara i god tid före kl 7 på söndag morgon.

 

Vilken vallaservice bör jag satsa på? Vill ju dels vänta, och få senaste vallareceptet, dels slippa köa i timmar och stressad vänta på att få ut skidorna precis före start.

Brukar det vara köer? Ska jag låta glidvalla dem i sportbutiken (duktigt folk) hemma på fredag, och fixa fästvalla på plats (borde gå snabbare)??

 

Någon service som är bra resp man ska undvika?

 

Nästa spörsmål, hur väljer man vallaburk att ha med? (Tänkte ha en burk i fickan)

 

Finns några rådiga vasaloppsrävar som kan ge råd?

Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt några Worldloppet race, som utfyllningsåkare (hoppas komma bland de 6000 främsta i år) och jag brukar ha Toko's sprayklister med mig. Ibland tom två olika. I tre av

de fyra senasta loppen (inte in VL i fjol) har jag lagt på spray vid något tillfälle och det har funkat utmärkt. Prova dock hemma innan! Det är lätt hänt att man får ett kilo snö under

skidorna om man: a) lägger på för mycket, b) inte väntar tillräckligt länge. Knappast nåt för en riktig skidlöpare, men för oss turister...

Link to comment
Share on other sites

2007 hade jag en SkiGo gul i midjeväskan, lade på den i början av Risbergsbackarna då jag tyckte att det gled för mycket bakåt :( och sedan var det frid och fröjd med fästet resten av loppet.

 

Inget annat var frid och fröjd det året, skitspår helt enkelt om man nu såg några :(

 

En varmare burk än dagens rekommendation brukar jag få som tips, och följer det.

Sedan finns vallaservice om man behöver dunder :)

Vallaservice tog jag 2008, sedan var det inga problem med fästet (glidet försvann dock).

 

Så steg ett är en varm burk (vissa tar även en klistertub, ska man ha rätt jargong så gäller enbart Rode Rossa)

Steg två är vallaservice...

Steg 3 är väl bussen?

Link to comment
Share on other sites

Tjenare Erik!

Du kommer nog inte tjäna tid på att endast lämna in för fäste i Mora/Sälen. Tror att de ofta har en gemensam kö för alla skidor. Det kan dessutom ta sin tid att få skidorna vallade, räkna med några timmar från att du lämnat in.

 

Alltså kan valla på hemmaplan vara ett alternativ. Ofta har den seriösa lokala sporthandlaren tillgång till samma underlag för vallning (valla leverantörena faxar ut sina tips) som de som vallar i Sälen/Mora. Nackdelen är som du skriver om prognosen är osäker.

 

Ta med en burk som är klart mjukare än du tror, när du tappat fästet och vill valla om så vill du ha fäste gärna på bekostnad på glidet. (Jo, är du den jag tror och kvar på Telia så hälsa)

Link to comment
Share on other sites

Börjar bli dags för vallningsstrategi… Jag debuterar i VL/ÖP (Öppet spår på söndag) och inser att andra är bättre än jag på att valla.

Jag anländer till Mora lördag eftermiddag, åker till boendet i Sälen efter 2-3 timmar (hejar in några på tjejvasan) och tänkte vara i god tid före kl 7 på söndag morgon.

 

Vilken vallaservice bör jag satsa på? Vill ju dels vänta, och få senaste vallareceptet, dels slippa köa i timmar och stressad vänta på att få ut skidorna precis före start.

Brukar det vara köer? Ska jag låta glidvalla dem i sportbutiken (duktigt folk) hemma på fredag, och fixa fästvalla på plats (borde gå snabbare)??

 

Någon service som är bra resp man ska undvika?

 

Nästa spörsmål, hur väljer man vallaburk att ha med? (Tänkte ha en burk i fickan)

 

Finns några rådiga vasaloppsrävar som kan ge råd?

yr.no spår -6 grader och snöfall => SkiGo's "HF Violett" i fickan.

 

Förra året tog jag hjälp av vallaservice brevid starten. katastrofalt dåilgt av dem, de hade inte ruggat fästzonen och jag hade bara fäste ca 1mil. Tydligen hade man korkat ut flourpulvert och kört med korkrotorn över fästzonen och inte ruggad fästet därefter. Mycket jobbigt, fick stannar flera gånger och valla om. Därefter så sköter jag det själv och spra massa pengar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...