Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bygga egen spårsläde / spårdragare för längdåkning


mce78

Recommended Posts

Hej. Jag är ny på forumet och här kommer min första postning. Jag har sett att ni diskuterat detta med att göra egna skidspår tidigare. Det är så att jag byggt en enkel spårsläde och här kommer länken till den:

 

Bygga egen spårsläde / spårdragare för längdåkning

 

http://www.marcusnyberg.com/wp-content/uploads/2010/02/IMG_1658-150x150.jpg

 

Så posta gärna ideer på förbättringar här i tråden eller på min webbsida.

 

Väl mött i spåren!

Link to comment
Share on other sites

Det är klart att man ska ha en egen spårmaskin. :) Det tar ju lite tid att planera och bygga en men det är de värt. Håller med om att skenorna bör få sig lite plåt för att förbättra hållbarheten. Min arbetskamrat blev inspirerad av min släde och har också byggt en med liknande design. Kanske så kan jag få honom att också posta här.

 

Nästa steg blir att bygga något som man kan dra skatespår med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I helgen så var jag tvungen att modifiera spårsläden. Som den var byggd så gick den bra i nyfallen snö. Nu var det lite hårdare yta så släden gled mest bara ovanpå snön och spåren blev något klena.

 

Jag var alltså tvungen att sätta fast något som luckrar upp snön framför "medarna". Jag hittade lite järnbråte därhemma och skruvade fast i släden framför/på medarna. Med denna modifiering så började släden att riva upp den hårdare snön samt även gräva ner sig lite mer.

 

Modifieringen blev riktigt lyckad. Nu funkar släden kanon även i lite hårdare snö. Jag körde en runda idag också i ganska blöt snö och spåren blev riktigt fina.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...