Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Extra platta under SNS bindning


janbanan

Recommended Posts

Har sett att vissa sätter dit Salomon SNS Pilot Equipe Classi bindningen direkt på NIS plattan på sådana skidor. På vissa ställen så ser jag att man först sätter dit någon form av extra platta och sedan bindningen.

Vad har denna extra platta för funktion. Den borde göra skidan hårdare men vad är den till för..??

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om jag är rätt ute, men jag tror att det är för att det inte ska komma snö i bindningen. Enligt en del butiksägare så är SNS Pilot Sport ett bättre alternativ än Equipe om man vill åt de nya 2-pinnsystemet. På Sporten är det en metallbygel likt skatebindningen.
Link to comment
Share on other sites

Står mer om denna här

 

(Men om du skall skaffa ny bindning eller göra garantibyte av en trasig så vore nog säkrare att byta till nya Salomonbindningen med kudde i stället för fjäder, för mina Equipe Classic frös i a f en gång direkt efter att ha fått adaptorplattan inmonterad och silikonsprayat, så den klarar inte alla väder med sådan platta heller.)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte att plattan löser problemet. Problemet som jag ser det är under andra fästet vid remhålet sas. Dvs snö kommer in under/mellan pjäxa och andra fästet. Där bildas då is och gör att andra fästet, remmen ej kan röra sig in och ut i den takt man åker och vips så har man fått problem. Ett misstag som jag gjorde var att inte borsta av pjäxorna helt innan jag kopplade i dem i bindningen. Dvs redan från början så hade jag snö emellan.

Men som du skriver så tror jag att anledningen att det kommer en ny bindning är nog att Salomon vill nog inte erkänna det men denna dubbelbindning har blivit ett fiasko sett ur problem synpunkt. Alla jag känner som har bindningen har någon gång råkat ut för problemet. Jag tror att alla skulle vilja reklamera den. Skall bli intressant till nästa år. Vore bra service från Salomon om de gick ut och sade att alla som vill får byta till den senaste nya bindningen gratis om man skickar in sina med dubbelfäste och man är missnöjd.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...