Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Smigun...


Pilotio

Recommended Posts

Såg damernas inledande distans i OS. Smigun har inte visat mycket på hela säsongen, men går som en motor. Kalla fixar med nöd och näppe guldet. Till och med urstarka Kowalczuk's motor ser otroligt klen ut jämfört med Smiguns. Anna Haag blir fyra...

Är det någon mer än jag som får en liten sur magkänsla?...

 

Snart är det dags för herrarnas femmil. Enligt vad jag hört dyker Veerpalu upp i OS-byn någon dag innan. Han har inte presterat något under säsongen. Men jag blir inte förvånad om han kommer överraska oss alla! Eller vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Smigun har åkt ganska bra i några världscuplopp denna säsong. Hon var tre i Davos och femma i Rogla till exempel. Sen har nog Kowalczuk inte riktigt kunnat toppa formen just till OS, skulle tro att hon har ungefär samma nivå som tidigare under säsongen men flera andra har blivit bättre.
Link to comment
Share on other sites

Det var ganska sura magsyror som rann ur Per Elofssons mungipor när han kommenterade ryssarnas dubbelseger på sprinten.

 

Surt sa räven!

 

Å andra sidan... har man som Smigun inte lyckats så bra under säsongen så kan ju det bero på att man haft fullt fokus på OS. Formtoppning maximum, typ.

 

/TV-åkaren :)

Link to comment
Share on other sites

Såg damernas inledande distans i OS. Smigun har inte visat mycket på hela säsongen, men går som en motor. Kalla fixar med nöd och näppe guldet. Till och med urstarka Kowalczuk's motor ser otroligt klen ut jämfört med Smiguns. Anna Haag blir fyra...

Är det någon mer än jag som får en liten sur magkänsla?...

 

Snart är det dags för herrarnas femmil. Enligt vad jag hört dyker Veerpalu upp i OS-byn någon dag innan. Han har inte presterat något under säsongen. Men jag blir inte förvånad om han kommer överraska oss alla! Eller vad tror ni?

Veerpalu hade tva viktiga tävlingar denna säsong- Otepää 15 km och Vancouver 50 km. Han blev tvaa i Otepää efter Lukas Bauer. Enligt dig är det dalig resultat? Jag tro att det är helt OK resultat!

 

Han satsar bara pa 50km pa OS, för att den är den enda distans som passar nagorlunda. Han gillar inte massstarten sa du kan vara helt lugn- han kommer inte att vinna det! Jag tror att han slutar mellan 3-6 plats.

 

Jag bara funderar varför pratar ni hela tiden om doping? Är det inte konstigt att om nagon är bättre än svenskar da börjar manga fa sur magkänsla?

Link to comment
Share on other sites

Skillnaden mellan svenska norska och många andra åkare är att de är med och tävlar under säsongen. Internationella skidförbundet har koll på dem. Hur de presterar och hur deras blodvärden är m.m. Dessa andra åkare håller en mer underskymd tillvaro och lyckas alltid prestera något grymt på mästerskap. Ofta särskilt på någon enstaka distans.

 

Minns ryssherrarna på 80-talet som inte var några superåkare under säsongen, men som alltid ploppade upp oslagbara på inledande tre-milen på mästerskapen, för att sedan blekna igen, så att svenskar och norskar som hade varit bäst tidigare på säsongen kunde vinna stafett och 5-mil.

Link to comment
Share on other sites

Tour de Ski är så pass extrem, så där förstår jag att man kan välja att avstå ett sånt här år och istället ha en bra träningsperiod då. Men att i stort sett hålla sej helt off hela året och smälla till på mästerskap ger jag inte mycket för. Dessa åkare måste vara beredda på att andra ställer sej frågande till deras plötsliga framgång.
Link to comment
Share on other sites

Jo...men vad käkar polskan som gör att hon orkar???

Nästan alla har ju stått över något lopp i år för att inte slita ut sig...men inte hon...

 

Om vi ska ifråga sätta Smigun så kan man ju fundera på Södergren oxå...eller hur???

Han har varit sjuk i år och gör 2 kanon lopp i OS...

Link to comment
Share on other sites

Polskan har kämpat och slitit i flera år nu. Sakta sakta blivit starkare och starkare. Hon tål extremt mycket i och med det. Ändå blir hon naturligt trött. Det syns ju tydligt i OS att hon inte riktigt orkar i och med att hon bara kört hela året.

 

Givetvis kan man fråga sej hur Södergren lyckats. Det enda man kan säja är väl att han lyckats komma upp till sin ungefärliga nivå. Han har kört ungefär som han brukar i masstartloppet förutom att han kroknade i slutet. Han lyckades igår köra ifrån två inte alltför fantastiska motståndare.

Link to comment
Share on other sites

Det som är bra när någon tävlar så mycket som henne är att internationella skidförbundet har fullt koll på hennes blodvärden samt att hon tvingas göra ständiga dopingkontroller hela tiden under hela säsongen.

 

Tyvärr tror jag, att det var lite synd att Smigun blev just tvåa och att hon inte vann. Då hade nog fler öppnat ögonen och frågat sej varför. Nu riktades alla strålkastare rakt på Kalla och Smigun tog sitt silver utan att någon direkt frågade sej varför.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...