Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nybörjare med flera frågor om utrustning


spiken

Recommended Posts

Hej

Jag har börjat bli sugen på att åka skidor men hittar inte några bra nybörjartips angående utrustningen.

Jag har inte åkt speciellt mycket längdskidor och har nog därmed inte någon vidare teknik. Senast jag åkte aktivt var under min värnplikt som gjordes för fyra år sedan och då var det klassisk stil som gällde.

 

1. Vilken prisklass och typ av skidor bör man satsa på? Jag vet ju inte om jag kommer fastna för åkningen när jag väl börjat, så ett par billigare skidor som fortfarande håller för "bra" amatör/motionsråkning vore att föredra. Jag tycker desuttom att skate verkar vara roligare än klassisk stil, men jag har förstått att spåren kring Stockholm är ganska nogräknade för den typen av åkning så det kanske inte är något att satsa på?

 

2. Är det ens någon idé attt köpa skidor nu när det ska bli plusgrader om några dagar eller är säsongen för långt gången?

 

3. När börjar årets skidor att reas ut och bör man vänta på det?

 

4. Hur många veckor per år kan man vanligtvis åka på snö i stockholmsregionen? Tidigare vintrar har ju varit rätt milda.

 

5. Vilka bra spår finns i närheten av Bromma?

 

6. Hur länge håller ett par skidor?

 

Tack på förhand :)

 

Hälsningar

Martin

Link to comment
Share on other sites

Ok, det låter ju kanonbra. Vet du något om hur Ursvik är nuförtiden? Jag minns att jag åkte där en hel del när jag var yngre och då var det bra spår där.

Däremot förstår jag inte ditt sista svar, antingen finns det en inomhusarena här i närheten eller så syftar du på rullskidor under höst/sommar/vår vilket inte var frågan :) Men jag ska omformulera mig för säkerhets skull om jag uttryckte mig otydligt.

Link to comment
Share on other sites

Hej! :D

 

1.) Fischer har den officiella Vasaloppsskidan CR Classic och Madshus har Ultrasonic.

Tycker mig minnas från annan tråd att Länna Sport fick in ett rejält parti till bra pris av Ultrasonicen.

Annars så är väl de bästa köpen i prisklassen där skidan kostar lös 2500 kronor, då belagen där är ganska lika de dyrare skidorna men kanske väger lite mer. Det är från Fischer RCR och från Madshus Hypersonic.

Jag hade nog hållt mig till dessa för att få skidor med Rottefella NIS där bindningen inte behöver skruvas i skidan. Nu är dessutom Salomon på gång med en ny bindning vilket inte alla affärer har uppmärksammat.

 

Men mest tror jag det sitter i armar, lår och mage hur fort det går i spåret. :)

 

Ska du åka skate får väl skidorna inte vara för långa och att pjäxorna är av kombiversion med höga skaft.

Sedan så kanske du får ha olika stavar eftersom det blir bättre att skata med längre sådana än vid klassisk åkning.

 

2.) Risken om du inte köper nu är väl att det inte blir av till hösten heller och så står du inför samma grej om ett år.

Om du inte planerar för en större viktförändring då det kan vara bra att vänta.

 

3.) Jag vet inte om skidorna har kommit med än men på Stadium har de rea på längdgrejer nu. Dock är det väl inte så stort behov i år av rea med tanke på att det gapat tomt på många håll med skidor.

Det gäller ju att inte gå till en butik som säljer på dig en skida som är sista exemplaret som de vill bli av med.

 

4.) -

 

5.) -

 

6.) De håller i många år om du inte råkar ut för ett par med fabrikationsfel.

Det är väl snarast som med allt annat att man vill ha något nytt.

Link to comment
Share on other sites

1. Skate i Mälardalen. Njae, det blir nog lätträknat när det fungerar bra, tyvärr. När det gäller skidval skulle jag föreslå vad som helst med ett ordinarie pris runt 2000 kr eller högre: Tex Madshus terrasonic eller ultrasonic, Fischer SCS/RCR (SCoch CR går säkert också, men verkar lite tunga tycker jag. Fischers enklare modeller är generellt tyngre än madshus motsvarande, men jagh vet inte hur stor betydelse det har), Atomic Vasa race/race classic, Salomon EQ 8 eller 9. vad du nu kan hitta.

 

NIS eller inte tycker jag inte spelar någon större roll, men undvik pilotbindningen om om du köper salomonbindningar. Gamla profil är pålitligare.

 

 

 

kanske enklare att köpa på nätet? Pölder

Link to comment
Share on other sites

För att hitta spår nära bromma så är tipset www.skidspar.se

 

Kan du på höstrean köpa fjolårets "värsting" skida så brukar det vara prisvärt.

 

Vissa år har det gått att åka 1-2 månader på golfbanor andra förra året endast någon vecka. Sådana år kan det vara skidorna slitas lite hårdare. Med genomslag av gräs och grus som repar skidorna. Därav namnet "Stockholmsskidor" eller fulskidor.

Link to comment
Share on other sites

Se där ja, det fanns några som satt och tryckte på massa nyttig information iaf. :)

Är detta paket värt att köpa?

http://www.intersport.se/Produkter/Utrustning/Alpint/Langd/RCR-CLASSIC/

 

Vad skiljer dessa mot ett par billigare skidor rent åkmässigt? Är det glidet som försämras och att de blir mer tungjobbade?

Vad kostar ett par hyfsade stavar, runt 300?

Link to comment
Share on other sites

Se där ja, det fanns några som satt och tryckte på massa nyttig information iaf. :)

Är detta paket värt att köpa?

http://www.intersport.se/Produkter/Utrustning/Alpint/Langd/RCR-CLASSIC/

 

Vad skiljer dessa mot ett par billigare skidor rent åkmässigt? Är det glidet som försämras och att de blir mer tungjobbade?

Vad kostar ett par hyfsade stavar, runt 300?

Belaget skiljer glidet kan vara svårare att få till riktigt bra. Lättare skidor och bättre spannkurva. RCR är om jag fattat det rätt samma belag som på värsting skidan RCS men RCR är tyngre. Köp skidor på en affär som kan längdåkning.

 

Stavar för att få ett par hyffsade med kontrollrem och relativt styva kostar normalpris ca 600-700 kr.

Link to comment
Share on other sites

Intersportpaketet med RCR är ju väldigt prisvärt men frågan är om de har det paketet kvar i butikerna.

Helt klart löp och köp!

Ska vara samma fina belag på RCR som RCS.

 

Jag var med min Öppet Spår-kompanjon som var intresserad av detta till några Intersport-butiker och då hade man andra mindre prisvärda paket att erbjuda tyvärr.

 

Det verkar angående stavar finnas lite rea på Stadium just i detta nu.

Link to comment
Share on other sites

Intersportpaketet med RCR är ju väldigt prisvärt men frågan är om de har det paketet kvar i butikerna.

Helt klart löp och köp!

Ska vara samma fina belag på RCR som RCS.

 

Jag var med min Öppet Spår-kompanjon som var intresserad av detta till några Intersport-butiker och då hade man andra mindre prisvärda paket att erbjuda tyvärr.

 

Det verkar angående stavar finnas lite rea på Stadium just i detta nu.

Sitter det inte de billigare (sämre) exercise-bindningarna i detta paketet? Jag blev avrådd från dessa. Mellanskillnaden är väl bara någon hundring.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...