Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skinnarloppet - inte bra för seedning inför Vasaloppet


madhouse

Recommended Posts

Nu finns seedningstiderna för Skinnarloppet på Vasaloppets hemsida. Jag tycker det är väldigt tuffa gränser som vasaloppsarrangörerna satt, och det var likadant förra året.

 

Är det någon sorts kamp (schism) mellan dessa Dalaklubbar som gör att Vasaloppet sätter tuffa seedningstider i Skinnarloppet. Jag tycker mig se andra lopp i seedningstabellen med mindre tuffa seedningstider.

Det var få åkare i årets Skinnarlopp med de sa att det berodde på snöovädret.

Anledningen till det sjunkande deltagarantalet kanske också är att skidåkarna märker att det är väldigt tuffa seedningstider i detta lopp och därför väljer att köra andra lopp.

 

Hur som helst har jag fått en bra tävling i kroppen men det blev ingen förbättrad startposition vilket jag trodde efter mitt fina Skinnarlopp.

Link to comment
Share on other sites

Nu finns seedningstiderna för Skinnarloppet på Vasaloppets hemsida. Jag tycker det är väldigt tuffa gränser som vasaloppsarrangörerna satt, och det var likadant förra året.

 

Är det någon sorts kamp (schism) mellan dessa Dalaklubbar som gör att Vasaloppet sätter tuffa seedningstider i Skinnarloppet. Jag tycker mig se andra lopp i seedningstabellen med mindre tuffa seedningstider.

Det var få åkare i årets Skinnarlopp med de sa att det berodde på snöovädret.

Anledningen till det sjunkande deltagarantalet kanske också är att skidåkarna märker att det är väldigt tuffa seedningstider i detta lopp och därför väljer att köra andra lopp.

 

Hur som helst har jag fått en bra tävling i kroppen men det blev ingen förbättrad startposition vilket jag trodde efter mitt fina Skinnarlopp.

Jag har känslan att gränserna blir hårdare och hårdare desto närmare Vaslaoppet man kommer. Det är väll möjligt att det inte finns lika många platser kvar i de främre leden när de börjar dra ihop sig. Man kan inte gärna ha 1000 åkare i 0-ledet etc.

Link to comment
Share on other sites

Jag har känslan att gränserna blir hårdare och hårdare desto närmare Vaslaoppet man kommer. Det är väll möjligt att det inte finns lika många platser kvar i de främre leden när de börjar dra ihop sig. Man kan inte gärna ha 1000 åkare i 0-ledet etc.

Men fortfarande så är väl ideen med seedningslopp att åkare med ungefär samma standard skall hamna i samma startgrupp.

 

Skinnarloppet vanns visst av Joakim Engström som bröt VL i fjol.

König Ludvig Lauf vanns av Anders Auckland som blev 5. i VL i fjol.

 

Ändå så verkar bägge loppens seedningstabeller vara gjorda efter ungerfär samma schablon? Inget ont om Joakim och hoppas han åker bra i år.

 

Ju mer man tittar på seedningstabellerna desto mer frustrerad blir man. Jag ber om ursäkt för mina inlägg, men jag tycker fortfarande att tabellerna görs litet för godtyckligt. Det är ju åndä tack vare oss turister (från led 4 och bakåt) som Vasaloppet är en folkfest och det är ju turisterna som till en del betalar kalaset.

 

Men nu skall jag fokusera mig på själva loppet så jag ta mig från led 7 till led 6.

Fast i nästa år tror jag nog att jag åker några andra Worldloppet tävlingar i alla fall..

Link to comment
Share on other sites

Skinnarloppet vanns visst av Joakim Engström som bröt VL i fjol.

König Ludvig Lauf vanns av Anders Auckland som blev 5. i VL i fjol.

 

Ändå så verkar bägge loppens seedningstabeller vara gjorda efter ungerfär samma schablon? Inget ont om Joakim och hoppas han åker bra i år.

Men Joakim spurtslog Erik E som var fyra på Vasaloppet i fjol...

 

Det fanns även typiska placering 15-30 åkare med i loppet så som Dan Moberg och Peo Svahn.

 

Så jag tycker inte det är speciellt konstigt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...