Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Byte av bdning??


Krister

Recommended Posts

Min bakre fästpunkt till skidskon på mina Salomon SNS Pilot Equipe Classic gick av.

Jag har nu bytt bindningen till en likadan.

 

Min fråga är:

 

Jag fick höra att skruvarna skall vara limmade i hålen. Stämmer det?

 

Jag skruvade i skruvarna utan att hälla lim i hålen. Vad tycker ni jag ska göra?

 

Skall jag skruva upp och hälla i lim eller tror ni de håller i 9 mil (öppet spår).

 

Om jag ska limma. Vilket lim ska jag använda?

 

Skidorna är ett par Fischer RCR

Link to comment
Share on other sites

Min bakre fästpunkt till skidskon på mina Salomon SNS Pilot Equipe Classic gick av.

Jag har nu bytt bindningen till en likadan.

 

Min fråga är:

 

Jag fick höra att skruvarna skall vara limmade i hålen. Stämmer det?

 

Jag skruvade i skruvarna utan att hälla lim i hålen. Vad tycker ni jag ska göra?

 

Skall jag skruva upp och hälla i lim eller tror ni de håller i 9 mil (öppet spår).

 

Om jag ska limma. Vilket lim ska jag använda?

 

Skidorna är ett par Fischer RCR

Man behöver inte limma bindningen, ända anledningen att man gör det är för att inte fukt ska tränga ner i skidan, så det är ingen direkt fara, men kan ge framtida konsekvenser.

 

Kan även tillägga att jag tror att detta kommer från när skidorna hade mycket mer trä i stommen som då kunde ruttna, känns inte som om plastmateriel borde var lika känsligt.

Link to comment
Share on other sites

byta typ av bindning ett par dagar innan jag ska åka öppet spår? Nej tack det skulle jag aldrig göra.

Min gamla bindning var sönder så att byta är inget alternativ.

 

 

Byt bindning till den gamla om du vill vara säker på att slippa strul på VL

Tror han menar att du ska gå ifrån pilot till profil bindningen...

Link to comment
Share on other sites

Apropå Fishers SNS Pilot med två fästpunkter: Mina har bytts två gånger i vinter för att fjädern fryser fast när det kommer in snö och då drar den inte tillbaks skidan mot skon. Igår bytte jag till en gammal hederlig Salomon med såndär gul gummimojäng på tån för att slippa oroa mig. Men hallå, vilket j-a skit! Jag blir så sur! Det ligger liksom i sakens natur att en skidbindning blir kall och snöig.

 

All heder till Intersport i Västerås som bara ställt upp och bytt men en tung känga i baken på Fisher.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...