Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppsvädervallanoja-tråd 2010


Niklas

Recommended Posts

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply
varför tror inte skigo på hf violett? är inte snön tillräckligt gammal? vad blir fel om man lägger det? någon vallaguru som vet?

Jag vet faktiskt inte exakt men de vill ju blanda med HF grön. Kanske har de funnit nån blandning som funkar bra i ett så stort tempspann me fokus på bra glid hela loppet. Själv kommer jag blanda HF orange och HF violett som du nämner 50/50. Jag tror stenhårt på Skigo HF vallor som alltid gått bra.

Link to comment
Share on other sites

BWLF * 2, Hf4, HF7 och C105 med lite fc8 inblandat blev det.

Fäste provar jag på plats men det lutar väl stakt åt Rode blå super eller star top blue. Någon mjukare valla under trampet som täcks väl känns också aktuellt.

 

Nu ska man bara hålla sig frisk också trots en tokförkyld dotter. Jag tror stenhårt på esperitox ... :)

Link to comment
Share on other sites

glid: BWLFx2 och HF8, tror det blir sol och varmt på dagen :)

fäste: Toko bas invärmt, resten på lördag

HF8? Kommer du inte stå på näsan i starten då eller funkar den kanon även vid -10. Senare på dagen är inte denna glidvallan ändå bortsliten?

 

Lutar själv åt att bara åka på BWLF alt. att jag också klämmer på ett lager HF8BD el LF6, vet inte själv om det är någon förbättring? Kan man med fördel blanda HF8 och LF6??

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte köra på Skigos tips rakt av (något ska man välja och hade redan det mesta). Under har jag kuzmin-sicklade skidor och tänkte även rilla, antagligen med Toko's "blåa" riller (0.75 linjär tror jag). Någon mer som tänkt rilla? Kan det vara aktuellt med en grövre rill typ Tokos röda?
Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte köra på Skigos tips rakt av (något ska man välja och hade redan det mesta). Under har jag kuzmin-sicklade skidor och tänkte även rilla, antagligen med Toko's "blåa" riller (0.75 linjär tror jag). Någon mer som tänkt rilla? Kan det vara aktuellt med en grövre rill typ Tokos röda?

Jag kör Racewax Nano Pulver, möjligen med lite Microfiber iblandat, på Kuzmin Orginal + Tokos raka riller, dvs den blå. Rotoborstat. Klurar på SkiGo LF Grafit under eller ej... Vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

glid: BWLFx2 och HF8' date=' tror det blir sol och varmt på dagen :)

fäste: Toko bas invärmt, resten på lördag[/quote']

HF8? Kommer du inte stå på näsan i starten då eller funkar den kanon även vid -10. Senare på dagen är inte denna glidvallan ändå bortsliten?

 

Lutar själv åt att bara åka på BWLF alt. att jag också klämmer på ett lager HF8BD el LF6, vet inte själv om det är någon förbättring? Kan man med fördel blanda HF8 och LF6??

 

mvh

Jo, börjar ändra mig. Kanske lägger på ett lager BWLF igen då... och så slits det lagret bort lagom till att det blir varmt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ni snackar mycket om det där BWLF-vallan.

Vad är det för nåt?

Är den bra?

Kan man jämföra den med swix LF6, LF7, LF8 eller nåt?

BWLF är en Startvalla, förkortningen står för Base Wax Low Flour. Den går bra i förhållande till vad den kostar och den är även bra att ha som grund under andra vallor. Den är väll populär för att den är ganska allround, har man lite lägre krav är den bra som glidvalla och har man lite högre krav så är den bra att ha som grund och slänga på som skyddsparaffin mellan tävlingarna. Sen tror jag att flourhalten är relativt hög i den, det "luktar" så när man smälter den.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet vilken temperaturgräns dom har på vasaloppet för att senarelägga starten? Har en vän som tror att gränsen går vid -18....

Det kommer nog inte att hända. Finns säkert en temperaturgräns men även om det är - 30 i starten så mäter man ett snitt utefter banan och så ser man till så att det hamnar under gränsen. :) Vore inte bra att behöva flytta med tanke på TV och allt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte köra på Skigos tips rakt av (något ska man välja och hade redan det mesta). Under har jag kuzmin-sicklade skidor och tänkte även rilla' date=' antagligen med Toko's "blåa" riller (0.75 linjär tror jag). Någon mer som tänkt rilla? Kan det vara aktuellt med en grövre rill typ Tokos röda?[/quote']

Jag kör Racewax Nano Pulver, möjligen med lite Microfiber iblandat, på Kuzmin Orginal + Tokos raka riller, dvs den blå. Rotoborstat. Klurar på SkiGo LF Grafit under eller ej... Vad tror ni?

Jag kör nog med microfiber istället för nanon... Vet inte riktigt... kanske blandar i lite nano...

Link to comment
Share on other sites

Hur rillar ni som åker runt 5-6 timmar? Verkar att bli minusgrader hela vägen.

Nu är det ju "normalföre", dvs vad en normal stenslipad skidas struktur är bäst i, bör inte behövas rill, annars är det 0,5mm eller finare rill som gäller. Om jag hade åkt (sålde min biljett i morse, surt att vara genomförkyld och vakna med lätt halsont), så var planen följande:

 

Stålsicklade och upppolerade skidor (fixade det igår kväll), där jag har 2 lite olika strukturer, ena Primaterias S-cut (typ 0,4mm) och andra Swixs snikriller 0,5, tryckte halvhårt på bakdelen och körde en 10ggr, polerade och lätt sicklade efteråt. Glidtest, se vad som glider bäst. Sedan på med ett lager HF6 (har det hemma), och sedan snika på Marios C105 pulver på de som glider bäst. Sedan nytt glidtest mot det ovallade.

 

Sedan har jag även polerat upp ett tredje par med Primaterias S-cut struktur..., vad det ska vara bra för vet jag inte riktigt, men ena paret har hårt spann, andra har stenhårt..., skulle kunna vara för att testa om det blir bättre med lätt tokorill på...

Link to comment
Share on other sites

Jag vill ha den skida som glider bäst runt kl 12-13 med ca 2000 åkare (men gärna färre) framför.

Hur testar man det?

Dagen innan vid samma tid innan vägövergångsbacken där många testar och kör t ex backen innan vägövergången, bör bli hyfsat relevant. Varför ska du ha bäst glid vid 12-13, är det inte bäst glid i medel som är intressantast och inte just på slutet. Att enbart tänka på slutet är ju relevant för dom som vill vinna, och kan hänga med i täten utan att ha superglid i början.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill ha den skida som glider bäst runt kl 12-13 med ca 2000 åkare (men gärna färre) framför.

Hur testar man det?

Dagen innan vid samma tid innan vägövergångsbacken där många testar och kör t ex backen innan vägövergången' date=' bör bli hyfsat relevant. Varför ska du ha bäst glid vid 12-13, är det inte bäst glid i medel som är intressantast och inte just på slutet. Att enbart tänka på slutet är ju relevant för dom som vill vinna, och kan hänga med i täten utan att ha superglid i början.[/quote']

Hur gör man rent logistiskt uppe i sälen med flera par skidor om man inte har tillgång till bil???

Link to comment
Share on other sites

Jag vill ha den skida som glider bäst runt kl 12-13 med ca 2000 åkare (men gärna färre) framför.

Hur testar man det?

Dagen innan vid samma tid innan vägövergångsbacken där många testar och kör t ex backen innan vägövergången' date=' bör bli hyfsat relevant. Varför ska du ha bäst glid vid 12-13, är det inte bäst glid i medel som är intressantast och inte just på slutet. Att enbart tänka på slutet är ju relevant för dom som vill vinna, och kan hänga med i täten utan att ha superglid i början.[/quote']

precis jag vill ha bäst medelglid iaf.

Har man segerambition ska man nog ha bäst sista 20km.

Link to comment
Share on other sites

glid: BWLFx2 och HF8' date=' tror det blir sol och varmt på dagen :)

fäste: Toko bas invärmt, resten på lördag[/quote']

HF8? Kommer du inte stå på näsan i starten då eller funkar den kanon även vid -10. Senare på dagen är inte denna glidvallan ändå bortsliten?

 

Lutar själv åt att bara åka på BWLF alt. att jag också klämmer på ett lager HF8BD el LF6, vet inte själv om det är någon förbättring? Kan man med fördel blanda HF8 och LF6??

 

mvh

BWLF funkar säkert ypperligt på söndag. Klart du kan blanda HF8 och LF6. Det blir väl som Lf7 fast med högre flourhalt och det kan säkert funka det med på topp.

Link to comment
Share on other sites

glid: BWLFx2 och HF8' date=' tror det blir sol och varmt på dagen :)

fäste: Toko bas invärmt, resten på lördag[/quote']

HF8? Kommer du inte stå på näsan i starten då eller funkar den kanon även vid -10. Senare på dagen är inte denna glidvallan ändå bortsliten?

 

Lutar själv åt att bara åka på BWLF alt. att jag också klämmer på ett lager HF8BD el LF6, vet inte själv om det är någon förbättring? Kan man med fördel blanda HF8 och LF6??

 

mvh

BWLF funkar säkert ypperligt på söndag. Klart du kan blanda HF8 och LF6. Det blir väl som Lf7 fast med högre flourhalt och det kan säkert funka det med på topp.

Ja, jag har ändrat mig. Lägger på ytterligare ett lager BWLF

 

Då blir det underifrån räknat:

BWLF

BWLF

HF8

BWLF

 

bör väl funka?

Link to comment
Share on other sites

Jag vill ha den skida som glider bäst runt kl 12-13 med ca 2000 åkare (men gärna färre) framför.

Hur testar man det?

Dagen innan vid samma tid innan vägövergångsbacken där många testar och kör t ex backen innan vägövergången' date=' bör bli hyfsat relevant. Varför ska du ha bäst glid vid 12-13, är det inte bäst glid i medel som är intressantast och inte just på slutet. Att enbart tänka på slutet är ju relevant för dom som vill vinna, och kan hänga med i täten utan att ha superglid i början.[/quote']

Hur gör man rent logistiskt uppe i sälen med flera par skidor om man inte har tillgång till bil???

Ja, jag insåg själv att efter Rotebrostakarns tragiska avhopp kommer jag att åka upp i morgon iställlet och ställa bilen i Mora. Ingen tillgång till bil i Sälen således och därmed fallerar mina testplaner. Inte kan man väl skicka med skidor med lastbilarna?

Jag tar endast med ett par, de som brukar gå bäst, mina X-ium med kärringspann(!). På dessa primateriasicklade/P-Cut/S-Cut och polerade belag har jag lagt på Toko Molybden HF. Väl uppe i Sälen sicklar jag av dem och lägger på ett lager Toko Röd HF och avslutar med Skigo C105. Sen får vi se om jag hinner känna på skidorna.

Link to comment
Share on other sites

Orkar inte köpa nån ny valla eftersom jag oftast bara sicklar. Så det blir ett par Kuzmin-sicklade och ett par med BWLF + Skigo HF Ultima blandat med Swix HF8 (de enda HF-vallor jag äger). O så en rak rill på det, eftersom det är den enda jag har. Troligen VR 40 på från start och en gammal favvo-burk från Toko på -2- till 0 i fickan. Testar i Mora lö eftermiddag o väljer bästa glidet. Fäste är för fegisar. Eller åtm för den som inte har så ont i foten att de undviker diagonalåkning om de inte måste.
Link to comment
Share on other sites

Orkar inte köpa nån ny valla eftersom jag oftast bara sicklar. Så det blir ett par Kuzmin-sicklade och ett par med BWLF + Skigo HF Ultima blandat med Swix HF8 (de enda HF-vallor jag äger). O så en rak rill på det, eftersom det är den enda jag har. Troligen VR 40 på från start och en gammal favvo-burk från Toko på -2- till 0 i fickan. Testar i Mora lö eftermiddag o väljer bästa glidet. Fäste är för fegisar. Eller åtm för den som inte har så ont i foten att de undviker diagonalåkning om de inte måste.

Man kan ju trösta sig med Tomas Wassberg som i boken UrSpår beskrevs vara rätt tjurskallig och när "de andra gick på blått gick han på rött" och kom först ändå...Med rätt attityd tar man sig nog ändå framåt fort nog :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...