Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vätskelangning


Lakota

Recommended Posts

chanslös?

Det beror nog på vad som är "chansen"?

 

Jag har förbättrat mig 3 gånger och räknar med att fortsätta förbättra mig åtminstone

placeringsmässigt något eller några år till.

Jag har ingen plan att använda drickalangning...

De klassiska kontrollerna är mycket trevliga stopp på en lång väg till Mora och

jag tror att jag behöver både pausen och drickan. Dessutom stämningen!

 

Men med andra mål än att enbart förbättra sig och att uppleva Vasaloppsstämning vid

kontrollerna så kan jag nog tänka mig att det gör nytta!

Och då är det väl relativt likartade kostnader?

Vitargolangning finsn visst till 800:- (vet ej vem som utförde den).

 

Så för mig (i 5:an och med mål mot 3-4:an) så anser jag inte att drickalangning påverkar

min chans så mycket.

Däremot så finns det absolut många placeringar att vinna på att ta så korta stopp som

möjligt oavsett om det sker id kontrollen eller i spåret.

Jag kan inte riktigt föreställa mig plocka fram dricka i en nerförsbacke utan att allvarligt äventyra min och andras hälsa eller ögon (viftande stavar), d v s det kommer att innebära spårbyte (till höger) och fartsänkning hur jag än gör.

 

Men andra har säkert högre målsättning,tränat på att dricka i farten etc.

Link to comment
Share on other sites

Står själv i 4an och har prövat olika vätske påfyllningsvarianter; varianten med bälte är för klumpig och riskabel för medtrafikanter tycker jag i vartfall när man har med termosvarianten där hela bältet ska tas av och kork skruvas av på. Då verkar MS erbjudande sunt dvs man får en flaska som man byter mot en full efter vad jag förstått var 5:e km??

Även om man är dunderCarboladdad före loppet är det en säker undergång man går till mötes om man bara ska luta sig mot de ordinarie kontrollernas vätska, dessutom verkar de 2 sista langningarna va flaskor med koffein i drycken.

Ändå fundersam om hur man ser var langarna står och om man har hyfsat med tid o upptäcka dem??

Link to comment
Share on other sites

chanslös?

Det beror nog på vad som är "chansen"?

 

Jag har förbättrat mig 3 gånger och räknar med att fortsätta förbättra mig åtminstone

placeringsmässigt något eller några år till.

Jag har ingen plan att använda drickalangning...

De klassiska kontrollerna är mycket trevliga stopp på en lång väg till Mora och

jag tror att jag behöver både pausen och drickan. Dessutom stämningen!

 

Men med andra mål än att enbart förbättra sig och att uppleva Vasaloppsstämning vid

kontrollerna så kan jag nog tänka mig att det gör nytta!

Och då är det väl relativt likartade kostnader?

Vitargolangning finsn visst till 800:- (vet ej vem som utförde den).

 

Så för mig (i 5:an och med mål mot 3-4:an) så anser jag inte att drickalangning påverkar

min chans så mycket.

Däremot så finns det absolut många placeringar att vinna på att ta så korta stopp som

möjligt oavsett om det sker id kontrollen eller i spåret.

Jag kan inte riktigt föreställa mig plocka fram dricka i en nerförsbacke utan att allvarligt äventyra min och andras hälsa eller ögon (viftande stavar), d v s det kommer att innebära spårbyte (till höger) och fartsänkning hur jag än gör.

 

Men andra har säkert högre målsättning,tränat på att dricka i farten etc.

Nu tror jag inte kundgruppen är folk som "inte kan dricka i en backe utan att ramla".

Link to comment
Share on other sites

tja, langning finns för startled sämre än 5....

Troligtvis åkare som dessutom platsar bra i dessa led?

 

Men gissningsvis riktar man sig mot åkare som fixar att ta fram en flaska utan att trilla

i nerförsbackarna :)

Men kanske att man dessutom riktar sig mot åkare som inte tjänar så jättemycket på denna service?

Det var lite det som var meningen med mitt inlägg...

Drickalangning kanske inte är helt nödvändigt för söndagsåkare som mig med ambition på

kanske runt 6 timmar inklusve stopp vid kontrollerna (vid goda förhållanden)...

 

Jag tror förresten att jag fixar att ta fram en flaska utan att trilla, men knappast att jag håller vänsterledsfart i en nerförsbacke när jag utför detta... antingen jag nu tar av mig staven eller ej..

Hur gör ni som dricker i backarn förresten?

Tar ni av er staven när ni plockar fram flaskan?

(på träning tar jag alltid av mig staven, men då har jag ju gott om tid)

Link to comment
Share on other sites

tja, langning finns för startled sämre än 5....

Troligtvis åkare som dessutom platsar bra i dessa led?

 

Men gissningsvis riktar man sig mot åkare som fixar att ta fram en flaska utan att trilla

i nerförsbackarna :)

Men kanske att man dessutom riktar sig mot åkare som inte tjänar så jättemycket på denna service?

Det var lite det som var meningen med mitt inlägg...

Drickalangning kanske inte är helt nödvändigt för söndagsåkare som mig med ambition på

kanske runt 6 timmar inklusve stopp vid kontrollerna (vid goda förhållanden)...

 

Jag tror förresten att jag fixar att ta fram en flaska utan att trilla, men knappast att jag håller vänsterledsfart i en nerförsbacke när jag utför detta... antingen jag nu tar av mig staven eller ej..

Hur gör ni som dricker i backarn förresten?

Tar ni av er staven när ni plockar fram flaskan?

(på träning tar jag alltid av mig staven, men då har jag ju gott om tid)

Jag brukar har en flaska i storkek "festis" i en midjeväska. Brukar inte dricka i de utförsbackar där det går snabbt utan snarare i de lite långsammare. Tar aldrig av mig staven utan det brukar funka fint att fiska upp flaskan ändå. Självklart får man ha lite koll på sin omgivning så man inte petar någon med staven men med lite träning får man till rätt bra teknik.

Link to comment
Share on other sites

Har testat camelback ett par gånger och det verkar fungera bra (ialla fall om man kommer ihåg att få bort vattnet ur slangen efter att man drucket).

 

Men kanske att man dessutom riktar sig mot åkare som inte tjänar så jättemycket på denna service?

Det var lite det som var meningen med mitt inlägg...

Drickalangning kanske inte är helt nödvändigt för söndagsåkare som mig med ambition på

kanske runt 6 timmar inklusve stopp vid kontrollerna (vid goda förhållanden)...

Nödvendigt är det nog inte men tror det kan vara en stor fördel att dricka mellan kontrollerna också för dessa men 750 kr service tror jag inte är nödvendigt då det finns andra lösningar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har faktiskt gjort en rejäl ansträngning i denna fråga :)

 

De ordinarie kontrollerna funkar bra tycker jag, i vart fall för oss vanliga motionärer (led 3), men det är för långt mellan Smågan-Mångsbodarna och Evertsberg-Oxberg. Själv har jag väldigt svårt för att åka med midjeväska, speciellt med stort plastspänne framtill. Har därför gjort en egen variant, helt enkelt vanligt stretchtyg och två enklare hållare för två små flaskor av typen "drickyoghurt" med stor öppning. De går lätt att plocka fram med en hand fast man har stavarna på sig och efter man druckit kastar man dom bara.

 

Tycker även att det funkar med en stor flaska i hållare mitt på ryggen. Nackdelen är att den på grund av den samlade tyngden på ett ställe guppar upp och ner hela tiden. Dessutom måste man stoppa tillbaka den.

Link to comment
Share on other sites

Kan man inte på något smidigt sätt få till att ha en sån där väska med dryck i på ryggen och ha en slang fram till munnen? Det skulle ju vara väldigt smidigt. Eller går det inte att åka skidor med sån?

Jag säljer en isolerad Camelback under köp o sälj.

Link to comment
Share on other sites

Har också funderat en del kring detta. Förra året köpte jag langning av Svahn. Funkade inte så bra eftersom de inte gick att känna igen. Fick åka ett par kilometer i "långsamspåret" till höger varje gång och hittade bara två av tre stationer. Nu ska det visst ha reflexvästar på sig i år, så det kanske blir lite enklare att se dem.

 

Camelback är kanske bra men då får man ju dra på 2 liter dryck från start och kan inte fylla på med mer heller. (Inte utan att ta av alltihop och krångla). Jag har också kört Camelback på rullskidor och tycker inte det är skönt, så det är inget alternativ för min del i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Jag skall åka för Ik Stern och de säger att de erbjuder service med bland annat vätska på tre ställen: mellan Mångsbodarna och Risberg, Risberg och Evertsberg samt mellan Evertsberg och Oxberg. Någon som har kört med Stern och vet huruvida deras service fungerar? Ifall detta fungerar bra skulle det ju vara bra komplement till de ordinarie stationerna åtminstone.
Link to comment
Share on other sites

Har försökt använda ett haglöfs bälte där flaskan sitter lite på snett, problemet är om temp är under -5 dåfryser öppningen obönhörligt efter ett tag o man måste skruva upp flaskan o är det -10 är det etter värre. Fattar inte hur man vågar chansa på typ camelbak system när det är flera grader minus, vad gör man när det fryser igen i systemet??

Blir nog Mattias svahns flaskor på söndag...

Link to comment
Share on other sites

Har försökt använda ett haglöfs bälte där flaskan sitter lite på snett, problemet är om temp är under -5 dåfryser öppningen obönhörligt efter ett tag o man måste skruva upp flaskan o är det -10 är det etter värre.

Har aldrig haft det problemet men möjligt att jag aldrig använt flaskan mer en 1.5-2 timmar när det varit kallt. Använder en vanlig cykel flaska och värmer vattnet lite när det är kalt.

 

Fattar inte hur man vågar chansa på typ camelbak system när det är flera grader minus, vad gör man när det fryser igen i systemet??

Blir nog Mattias svahns flaskor på söndag...

Har inte brukt camelbak så många gånger och det fungerade inte på min sista tur i -12 då jag hade glömt att få ur vannet ur slangen innan turen... Men det verkar som att vannet blir oppvärmt av värmen på ryggen och jag tror det fungerar bra om man kommer ihåg att få bort vattnet ur slangen. Vattnet i min camelbak verkar vara varmare en vattnet i en flaska på höften efter ett tag.

Link to comment
Share on other sites

Vätskan i camelbacken blir uppvärmd av kroppen, det är munstycke och slangen som är dom känsliga delarna. Man måste blåsa tillbaks vätskan så att slangen rensas så mycket som möjligt. Är det riktigt kallt kan man även behöva stoppa in munstycket innanför jackkragen.

Visar camelbacken tendens att frysa ihop trots allt får man dricka med tätare intervaller.

 

Planerar själv att köra hela vägen till Evertsberg utan att stanna mha ett vätskebälte med slang. Om detta fungerar har jag fått i mig 2 liter vätska, med detta som bas kommer jag att klara mig på Vasaloppets egna vätskestationer.

Link to comment
Share on other sites

Jag har faktiskt gjort en rejäl ansträngning i denna fråga :)

 

De ordinarie kontrollerna funkar bra tycker jag, i vart fall för oss vanliga motionärer (led 3), ... Har därför gjort en egen variant, helt enkelt vanligt stretchtyg och två enklare hållare för två små flaskor av typen "drickyoghurt" med stor öppning. De går lätt att plocka fram med en hand fast man har stavarna på sig och efter man druckit kastar man dom bara.

...

"Kastar man dom bara"?? Hur skulle det det se ut i skogarna om alla gjorde så?

 

Jag brukar ha några gel samt en flaska i med vatten i midjebältet. Inga problem med att lossa staven od. när jag skall dricka eftersom jag kör med Leki stavar med vilka jag tjänar cirka 4 sekunder per drickning... ;) Funktionärerna brukar dessutom vara mycket hyckliga och fylla på min flaska. Och i slutet av loppet får man ju bullar också!

 

Funkar bättre än seedningstabellerna (ursäkta, kunde inte låta bli...)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...