Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skillnad på skidor?


dbang

Recommended Posts

Hej!

 

Jag undrar vad den stora skillnaden mellan Madshus Ultrasonic CL NIS och Atomic Vasa race är??

 

Belaget?? hur mkt klarar ultrasonic? vasalopp?

 

 

Jag kan komma över skiderna med inte så jätte stor prisskillnad.

Jag har lite teknik, men har inte åkt mkt. Har fysiken.

 

 

Tacksamm för svar :)

Link to comment
Share on other sites

OM båda skidtyperna passar dig så är Atomic Vasa Race att föredra. Ultrasonic är Madshus normal motionärs skida ungefär och räcker gott och väl i Vasaloppet. Atomic Vasa Race skall vara samma belag som Atomic's top modell dvs World Cup men med snällare spann. Dock är det fortfarande en elit skida.
Link to comment
Share on other sites

OM båda skidtyperna passar dig så är Atomic Vasa Race att föredra. Ultrasonic är Madshus normal motionärs skida ungefär och räcker gott och väl i Vasaloppet. Atomic Vasa Race skall vara samma belag som Atomic's top modell dvs World Cup men med snällare spann. Dock är det fortfarande en elit skida.

Vad menar du med snällare spann?? E väl upp till den som plockar ut skidorna och bestämma hur "snällt" spann de ska va?

Link to comment
Share on other sites

Vasalöparen testade Atomic Vasa Race och Madshus Terrasonic, där anger man tidsspannet för Atomic till 6-9 och Madshus till 5-11.

 

Har ni någon förklaring till dessa rekommendationer?

Jag har för mig att Terrasonic samt Hypersonic var jämförbara och i så fall låter ju Madshus bättre för den som vill ha en skida att utvecklas med?

 

Jag kan tänka mig att det har att göra med hur "snälla" skidorna är eller hur enkelt det är att trycka fästvallan i snön.

Men om den är snäll så borde väl tidsspannet var långt även för Atomic (jag uppfattar den som snäll).

Link to comment
Share on other sites

Min sambo åker på 2-3 år gamla Vasa Race, och är nöjd (saknas dock bra jämförelser). De har alltid både fäst och glidit väldigt bra trots minimal uppmärksamhet, så spann o belag på just hennes exemplar är det definitivt inget fel på.
Link to comment
Share on other sites

OM båda skidtyperna passar dig så är Atomic Vasa Race att föredra. Ultrasonic är Madshus normal motionärs skida ungefär och räcker gott och väl i Vasaloppet. Atomic Vasa Race skall vara samma belag som Atomic's top modell dvs World Cup men med snällare spann. Dock är det fortfarande en elit skida.

Vad menar du med snällare spann?? E väl upp till den som plockar ut skidorna och bestämma hur "snällt" spann de ska va?

Jag menar ej så styvt slutspann.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...