Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Olika belag på skidor?


Annis73

Recommended Posts

Jag har ett par nyinköpta Madshus skidor (Hypersonic Highspeed), som jag inte får igång belaget/glidet på. Jag har åkt på dem i ca 2 månader och har sedan de var nya åkt på några lager mjuk glidvalla och ovanpå några lager highflour...för att få maximalt glid. Men, glidet har uteblivit... Jag har nu stenslipat dem, för att "väcka" materialet.... MEN, när jag lagt på nytt glid på de nu stenslipade skidorna, kan jag inte borsta upp strukturen (som ju borde gå)?? De är fortfarande matta och vi har sicklat dem väl. Vi har ett par andra skidor, Fischer (RCR) som behandlats exakt lika dant, som är superfina och supertruktur på. De har superglid och är så gott som nya i materialet (trots att de är 6 år gamla). Mina skidor är nyköpta, nystenslipade och.... Vad är det för problem? Är det ngn skillnad i belaget, som gör att vi amatörer inte skall kunna ordna glidet på dessa Madshus???

 

Man kan säga att belaget ser "matt" ut? Är det ngt fel på belaget eller är det mig felet ligger hos?

 

Tacksam för hjälp!

Link to comment
Share on other sites

Var är de slipade och med vilken struktur? Det är inte bara att slipa "var som helst" och tro att det ska bli bra. Är Fischerskidorna slipade med samma stuktur?

Prova att testa glidet utan fästvalla för att vara säker på att det inte är den som ställer till problemet. Hade också problem med mina Hyper men det berodde på att de hade ett väldigt lågt spann. Jag får vara väldigt försiktig med hur många lager fäste jag lägger.

Link to comment
Share on other sites

TT!

Jag har ingen aning om hur de är slipade. De är slipade hos KanotCenter-Håkan, så det är med stor säkerhet rätt slipade.

 

Vad vi undrar är VARFÖR de är "matta" i belaget? Vi har ju gjort "allt" och borstat som tusan.... men får alltså ingen "blank" yta på dem (de är ff matta ett par dm bakom hälen).

 

Jag undrar lite om det kan bero på att det är ett hårdare belag än Fischer? Jag menar, är det hårt, kan det väl vara svårare att få fast glidet?? Eller??

Link to comment
Share on other sites

Hej Annis!

Om sliparen bara körde skidorna genom slipen 2 gånger så har du fått ett riktigt slarvjobb gjort. Skidorna skall först planslipas och då går de normalt genom maskinen allt i från 2-3 ggr upp till egentligen hur många gånger som helst beroende på hur ojämna de är, om de är gamla eller nya, allt beror på hur skidorna ser ut och t.ex. hur många gånger de är slipade förut. Efter detta så skärs strukturen i stenen och skidorna körs ytterligare en gång, sen är det klart, bara att preparera. Du bör absolut gå tillbaka och fråga vad de egentligen har gjort.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag vet ju inte, men skidorna är nya och jag har inte åkt mer än max 40-50 mil på dem. De kan ju vara superbra nu (har inte åkt på dem efter slipningen), men man blir ju lite fundersam när man inte får till "ytan" på skidorna. Grejen är den att Fischerskidorna är slipade på samma ställe och de går kanon (de har vi åkt på sedan slipningen) och de blev superfina (får till belaget jättebra på dem). Det är därför jag undrar om belaget är så olika eller om det är så att Madshus kräver ngn annan form av "behandling", som vi amatörer inte klarar av?

 

Kommer Madshusskidan att gå "sämre" pga att man inte få till strukturen? Det är alltså inte hela skidan som inte går att få till, utan bara ett par få ställen??? Mkt märkligt!!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...