Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tips på laggning av binding efterlyses


denisanic

Recommended Posts

Tjena,

 

Bytte idag bindning på mina gamla lagg som är bra skidor för våtföre.

 

I all hast så knäckte jag av "hälstödet" dvs den sista plastbiten allra längst bak på styrskenan.

 

Någon som har tipps för smidig lagning?

 

Kontaktlim funkade ej, överväger Locktite eller ngn PVC-lim, kontaktlim håller inte tyvärr.

 

Bindning är av typen SNS Profil Equipe Classic, gammal modell med gula mojängen längst fram, dock så är bindningen sprillans. Brottet helt o hållet mitt fel förresten, och nej, köpa ny ej alternativ.

 

Råkar någon ha en skena liggandes efter bytet eller ngt sådant och bor i Västerås, hör av er.

 

/Denis

Link to comment
Share on other sites

Det beror lite på var den gått av.

 

Är det den sista avbrytbara biten bakom skruven - strunta i det och kör ändå.

 

Är det någon stans mitt på, ta loss hela skenan, rensa skena och skida från gammal dubbelhäftande tejp och sätt fast den med ny dubbelhäftande tejp för mattor. Det är mest under hälen som denna skena gör nytta, och där sitter ju ändå en skruv. Tejpen ser till att skenan inte vrider sig runt skruven trots att skenan är av. Det är f.ö. alltid en god ide att byta tejpen under dessa skenor om man flyttar bindningarna.

 

Är det slutligen vid skruvhålet som skenan gått av så är det nog tyvärr kört om du inte vill limma hela skenan med epoxi mot skidan, men då går det ju aldrig att få bort mer.

 

Vill man absolut hålla på och jävlas och limma skenan utan att utnyttja skidan som stöd så går det med cykanoakrylatlim och accelerator. Men bra sådana limmer kostar mycket mer än en ny skena och är ganska mekkigt att jobba med.

Link to comment
Share on other sites

Jo, en ny är billig, 400 kr, särskillt när man pungade ut för en ny 2 dagar sen, när incidenten inträffade.

 

Jag har ju stora fötter, 47,5, så den allra sista biten, efter skruvhålet som kan förvisso brytas av, behövs, då min häl är precis där.

 

Nu var jag ute i spåret med just de laggen, och med kontaktlimsfix, och ja, det höll inte. Så nu är pluppen väck. det märktes att något inte stod rätt till måste jag säga, men kl 2200 i spåret med sisådär belysning kände inte jag för att leta efter den.

 

så there aj stand, utan min plupp.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Kanske läge att snickra till en egen ändplupp, som du kan skruva fast i skidan? Du skulle kunna klippa till en platå att stå på av locket till en big pac-burk eller motsv, och sedan fila till en styrkloss av en tjockare plastbit, eller kanske trä som täcks med epoxy? Borra ett hål eller två och skruva fast alltihop med dubbelhäftande tejp i botten.
Link to comment
Share on other sites

Skenan kostar inga 400 kr. Brukar kunna kosta från gratis till någon 50-lapp. Jag tror de flesta som monterar bindningar har extra skenor. Har i alla fall aldrig haft problem att få tag i dom. Alla färger passar för övrigt med alla bindningsgenerationer, har funnits vit, grå och gul, men de är som sagt fullt utbytbara.

 

Har du NIS-platta på skidan? I så fall tror jag du kommer få det svårt att få sista biten på skenan att sitta kvar. Det är ju bara tejpen som håller den biten mot skidan och nisplattan är ju inte riktigt slät. Man kan inte underskatta vikten av god tejpning av skenan på salomonbindningar, särskillt om man åker tufft, typ skidorientering, eller har stora fötter.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...