Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Glidande Kontrollrem!


globe86

Recommended Posts

Tja... Någon mer än jag som lider av glidande kontrollremmar? Alltså att dom åker högre och högre upp på handen? TIll slut sitter den på mitten av tummen och det är inte skönt! Tror jag fick dra ner remmen cirka 100 gånger på ÖS.....

 

Tycker jag märker samma problem med både SKigo och Oneway remmar... Har provat både Medium och Large men verkar bli samma... Vad gör jag för fel?

Link to comment
Share on other sites

Brukar också få rätta till kontrollremmarna och dra rätt handskarna till och ifrån.

Speciellt på vänsterhanden där jag har pulsklockan.

Men det fungerar bättre när jag kör med trikå istället för träningsjacka.

 

Kör med Madshus kontrollrem.

Link to comment
Share on other sites

Tjejen åkte med oneway remmar tidigare, de med resår. Efter ett halvår blev de så utslitna att handen började glida ur. Skaffade då skigo och dessa sitter bra.

 

Kanske är handskarna som är problemet? När min handske blir svettig så blir den större, och då glider både handske och rem.

Link to comment
Share on other sites

Äntligen lite svar fint :D Och du TV-åkaren passa dig så jag inte letar på dig i spåret ! kan va vild med stavarna haha! ;)

 

Är nog inge problem med handskar och så... Tror att one way remmen ej funkar för mig bara..den e inte så skön faktiskt..skigo remmen är bättre men den går ju sönder i stället! Skulle aldrig våga åka vasan med en sån!

 

Då till en ny fråga! Ni säger alltså Madshus eller Swix..och det är dom jag tror på också! Får försöka hinna till någon sportaffär och inhandla någon av dom!

 

Passar både SWIX och MADSHUS till ONE WAY DIAMOND STORM ?!

Link to comment
Share on other sites

Ja, madshus och swix remmar fungerar på one way.

Själv tycker jag madshus remmen är lite stor och stel, känns klumpig.

Swix är bra, men den kostar ju där efter.

One way har ju en annan rem också, som påminner om swix, kör den på alla mina stavar och den fungerar bra för mig. Dessutom kostar den mindre än hälften mot swix!

Link to comment
Share on other sites

Jag har Oneway Diamond Storm och Madshus kontrollremmar i storlek Medium.

Men det är precis att de går i, men det går och det är huvudsaken.

Sedan så har jag rundat av kanterna där remmen ligger mot handtaget för annars så sliter kanten på remmen.

Fördelen med Madshus-versionen är ju att den är ganska billig.

 

http://img29.imageshack.us/img29/7418/kontrollrem.jpg

 

Ja, den andra Oneway-remmen, som är som alla andra märkens kontrollremmar i konstruktionen, är ju ett alternativ.

Verkar som att många av toppåkarna som kör Oneway har den.

Link to comment
Share on other sites

Hej! Ny här på forumet. Upplever liknande problem som globe86, "trots" SWIX nya pro-fit rem. Hur långt upp mot handleden skall man fästa remmen? På samma nivå som mudden på handsken?? Storleksmässigt undrar jag om jag har rätt. Stl L på remmen, handskar har jag storlek 8 på.
Link to comment
Share on other sites

Hej! Ny här på forumet. Upplever liknande problem som globe86, "trots" SWIX nya pro-fit rem. Hur långt upp mot handleden skall man fästa remmen? På samma nivå som mudden på handsken?? Storleksmässigt undrar jag om jag har rätt. Stl L på remmen, handskar har jag storlek 8 på.

Det låter som alltför stor rem utan att veta hur Swix storlekssystem ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Du är en riktig handyman Vasa :D tack för de tipset! Jag kommer aldrig på sådana grejjer själv!

 

Varför eltejpen? Den som förklarar din grymma tid? :P

Handyman får man va, annars får man ingen egen fanclub --> Se ÖS-resultat-tråden... ;)

 

Utan eltejpen försvinner korken på mina stavar. Har väl någon konstig stavhantering.

 

Men jag vet inte om jag vågat, om jag vore dig, byta till andra kontrollremmar inför Vasaloppet utan att prova lite före.

Link to comment
Share on other sites

Vasa skrev:

 

"Det låter som alltför stor rem utan att veta hur Swix storlekssystem ser ut."

 

Tack för ditt svar! Blir till att införskaffa ett par remmar i stl M.

Du får låta någon som har Swix kontrollremmar själv kommentera först, men det är högst troligt.

Det bästa är ju om du kan prova i en butik så det blir rätt.

Link to comment
Share on other sites

Du är en riktig handyman Vasa :D tack för de tipset! Jag kommer aldrig på sådana grejjer själv!

 

Varför eltejpen? Den som förklarar din grymma tid? :P

Handyman får man va' date=' annars får man ingen egen fanclub --> Se ÖS-resultat-tråden... ;)

 

Utan eltejpen försvinner korken på mina stavar. Har väl någon konstig stavhantering.

 

Men jag vet inte om jag vågat, om jag vore dig, byta till andra kontrollremmar inför Vasaloppet utan att prova lite före.[/quote']

Det är lika bra att byta! Kan inte bli sämre än va de va! Hade ont i händerna och remmarna satt uppe på tummarna näst intill hela vägen.. Har inte vart en problem på träning, har bara struntat i de...osmart kanske! Har provat SWIX controll rem när jag va uppe i bruksvallarna och vet att den satt bra! Fast de va till och med LARGE så medium SWIX eller MEDIUM Madshus kommer bli bättre!

Link to comment
Share on other sites

Hej! Ny här på forumet. Upplever liknande problem som globe86, "trots" SWIX nya pro-fit rem. Hur långt upp mot handleden skall man fästa remmen? På samma nivå som mudden på handsken?? Storleksmässigt undrar jag om jag har rätt. Stl L på remmen, handskar har jag storlek 8 på.

Mycket troligt att det är att du behöver M. Så är det för mig och jag har 8-9 i handskstorlek. Störigt att det alltid sitter L på stavarna?

Link to comment
Share on other sites

Det blev ett par SVINDYRA Swix för 550 kr! Storlek medium! Kändes RIKTIGT bra! Provade även madshus men de tog typ 20 min att få på..du hade rätt Vasa de va precis! Men tyckte att de va alldedes för klumpiga så de blev SWIX!

Lite sjukt med priset på Swix remmar. Lösa remmar kostar 550kr men en komplett stav med samma remmar säljs för 399kr. Tycker ju att stavröret, handtaget och trugorna samt montering borde kosta något.

ICA har en likande prissättning med samma pris på 0,5L och 1,5L Loka, men det här är värre. I mitt garage finns flera plundrade Swixstavar utan remmar...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...