Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

nybörjarfrågor


violis

Recommended Posts

jag ska köra VL före första gången på söndag, så jag har några nybörjar fårgor som mer erfarna personen hemskt gärna får svara på!

 

1. måste man förboka vallning med tex vallaservice för att ha en chans att få skidorna vallade, eller kan jag tex valla dem på fredagen när jag kommer upp utan problem.

 

2.jag ska bo i tandådalen, kan man tex lämna in dem i skidshopen där eller är det mkt stor skillnad på vallning från ex valllaservice. (jag har vallat skidorna där förut när jag vart uppe och vart nöjd, men då var det mer stabilt väder -15)

 

3.jag kan inget om vallning utan har alltid lämnat in skidorna när jag de ska vallas, finns det nån lätt valla ex spray som ni rekomendera att ha med i väskan under loppet, eller är det bättre att utnyttja vallstationerna om man inte kan valla

 

4. hur varma överdragskläder bör man ha, tex termobyxor å vinterjacka? (de som man tar på sig vid mål)

 

5. om någon har åkt i startled 10, spelar det någon roll vart i ledet man står, är det någon ide att försöka komma långt fram eller kommer det vara lika kaosartat vilket som? och när brukar man kunna börja åka på, efter hur många km alltså?

 

många frågor såhär när man börjar bli nervös :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört 3 gånger och känner mig mittemellan nybörjare och erfaren.

En bitkvar till att ha alla de rätta svaren alltså :)

Framför allt så tycker jag att du ska njuta av äventyret, och så finns lite kommentarer under dina frågor.

 

jag ska köra VL före första gången på söndag, så jag har några nybörjar fårgor som mer erfarna personen hemskt gärna får svara på!

 

1. måste man förboka vallning med tex vallaservice för att ha en chans att få skidorna vallade, eller kan jag tex valla dem på fredagen när jag kommer upp utan problem.

Jag har aldrig själv använt Vallaservice men de jag känner som gjort har inte förbokat utan bara lämnat in på fredagen (em).

 

2.jag ska bo i tandådalen, kan man tex lämna in dem i skidshopen där eller är det mkt stor skillnad på vallning från ex valllaservice. (jag har vallat skidorna där förut när jag vart uppe och vart nöjd, men då var det mer stabilt väder -15)

Ingen aning egentligen, om man ska till Sälentältet så finns mycket att välja på där också.

Ring och fråga hur de gör och vilka priser de har och känn efter vad som känns säkrast. Du får säkert fler tips också.

 

3.jag kan inget om vallning utan har alltid lämnat in skidorna när jag de ska vallas, finns det nån lätt valla ex spray som ni rekomendera att ha med i väskan under loppet, eller är det bättre att utnyttja vallstationerna om man inte kan valla

Jag har alltid en varmare burk och en varmare klistertub i midjeväskan. Det fungerar bra, men jag har även lämnat in (i Hökberg) och det gick snabbt och blev bra fäste (glidet försvann men jag behövde fästet)

 

4. hur varma överdragskläder bör man ha, tex termobyxor å vinterjacka? (de som man tar på sig vid mål)

Jag har alltid termobyxor och lång vinterjacka med huva vid starten, dessa lägger jag i säcken och får tillbaka vid målet. Det ska vara varmt och skönt vid starten för sedan går det långsamt innan man är förbi backen.

 

5. om någon har åkt i startled 10, spelar det någon roll vart i ledet man står, är det någon ide att försöka komma långt fram eller kommer det vara lika kaosartat vilket som? och när brukar man kunna börja åka på, efter hur många km alltså?

Jag har bara stått i 9:an och då längst fram. Jag upplevde det som att det var kö fram till Smågan och sedan långsamt till Mångsbodarna. Det året var det snömos och inga spår (2007) nu hoppas jag att de blir bättre med breddning i backen och kallare väder.

Så om du menar 4 min/km så dröjer det innan det släpper men stoppet varar inte så länge.

Vasaloppet är så här med masstart och en del av tjusningen men det är lätt att bli frustrerad av att vänta, vänta och vänta tills det släpper (och då är man trött). I det läget är det lätt att bli sur på de som kör långsamt men tänk på att det är du som kan bli glad!

Prata med andra och njut så blir det roligare, kör sedan i luckorna men rusa inte... kraften behövs ävn på slutet.

Äventyret är nära :) jag längtar :) (men är också nervös)

 

många frågor såhär när man börjar bli nervös :)

Link to comment
Share on other sites

tusen tack för det svaret, tar gärna emot fler åsikter.

 

sen kom jag på ytterligare en fråga

 

brukar ni köra med glasögon, jag har inga och har tränat utan hela vintern, men jag kanske borde köpa ett par, tänkte om det blir jobbigt för ögonen annars?

Link to comment
Share on other sites

Åkte VL 2008 samt ÖS söndag i år, är väl inte "erfaren" men tror mig veta något åtminstone!

 

1. måste man förboka vallning med tex vallaservice för att ha en chans att få skidorna vallade, eller kan jag tex valla dem på fredagen när jag kommer upp utan problem.

Nej. Det finns gott om vallaserviceställen. Jag skulle dock se till att hämta ut skidorna på lördag, inte kul att stressa på söndag morgon med att hämta ut skidor.

 

2.jag ska bo i tandådalen, kan man tex lämna in dem i skidshopen där eller är det mkt stor skillnad på vallning från ex valllaservice. (jag har vallat skidorna där förut när jag vart uppe och vart nöjd, men då var det mer stabilt väder -15)

Jag tror inte vallningen kommer att skilja sig så mycket bara de vet vilken temperatur/snötyp de ska valla efter. Vallatillverkarna publicerar "tips" på sina burkar på nätet så jag misstänker starkt att du i kommer få samma vallning som i vallaservice. Frågan är mer hur finishen blir, men blev du nöjd senast borde det funka även nu?

I startled 10 är det nog inte vallan som i första hand avgör din sluttid.

 

3.jag kan inget om vallning utan har alltid lämnat in skidorna när jag de ska vallas, finns det nån lätt valla ex spray som ni rekomendera att ha med i väskan under loppet, eller är det bättre att utnyttja vallstationerna om man inte kan valla

Jag har båda gångerna haft med mig en burk "varmare" valla samt en liten kloss, men har aldrig behövt använda den. Köpte i år en sorts "våtservett" för 19 kr som tydligen ska förbättra glidet? Vågade aldrig använda den då det gick hyfsat i alla fall - någon som testat?

 

4. hur varma överdragskläder bör man ha, tex termobyxor å vinterjacka? (de som man tar på sig vid mål)

Beror helt på temperaturen. Efter loppet fryser man mer än normalt p g a vätskeförlusten och ansträngningen. Jag var tvungen att ta bussen till duschstället efter målgång på ÖS för att få mina överdragskläder, men då var duschen bara några hundra meter bort. Efter dusch kan man ta på sina ordinarie kläder. Så jag tror inte det behöver vara något märkvärdigt.

Fryser man vid starten ska det finnas eldar att värma sig vid. Jag hade förmånen att kunna återvända till klubbens buss efter jag ställt ut skidorna, trevligare toalett där än bajamajorna (de stinker!).

 

5. om någon har åkt i startled 10, spelar det någon roll vart i ledet man står, är det någon ide att försöka komma långt fram eller kommer det vara lika kaosartat vilket som? och när brukar man kunna börja åka på, efter hur många km alltså?

Startled 10 känns som "slaskledet" - det är klart störst och är obegränsat stort. Man kan tjäna tid på två sätt:

- stå långt fram i eget led.

eller

- ha turen att hamna i ett spår som rör sig snabbare än de andra.

Har åkt i led 9 på VL 2008 och jag tjänade några minuter på att vara långt fram. Det kommer gå i promenadtakt i ca 500 m innan det tar stopp då backen korkar igen med åkare. Jag stod nog stilla i en kvart i backen sammanlagt, men då var inte backen breddad.

Någonstans vid Mångsbodarna börjar det lossna ordentligt och efter halva sträckan tror jag du kan åka relativt obehindrat.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...