Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

klarar jag av vasaloppet?


AL

Recommended Posts

Hej! Jag är ny här på skidforum. Nu i vinter har jag följt olika diskussioner kring träning, teknik, vallning och stålsickling. Ett väldigt bra forum med hög nivå tycker jag.

 

Tack vare den snörika vintern har jag funderat på att åka vasaloppet nu på söndag. Fixar jag det utan lida under och efter loppet? Är det rimligt att jag kan göra det på 9-10 timmar?

 

1998 åkte jag vasaloppet på 11 timmar drygt och det var en plåga. Jag hade då totalt 3 mils träning på skidor men hade bra allmänkondition.

 

Jag har hunnit med 16 lugna mil sen i början av januari. Igår prövade jag 3 mil (på platt spår i Rudan i Stockholm) i 11 km/h. Jag hade bra glid i hårda spår och nysnö, men fästet var bara ok, lite ifrysning. Jag kände mig trött efter den turen, men inte utmattad. Idag känns det bra. Lite träningsvärksstel i ljumskarna.

 

Ska jag ut och jaga en startplats?

 

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Jag tror du kommer att ta dig igenom men dagen kan bli tuff med bara 16 mil på skidor. Se det som en dagstur utan att jaga tider. Dvs med som enda mål att ta dig igenom. 9 timmar tror jag blir svår med lite träning och startgrupp 10.

 

Jag åkte mitt första lopp 1998 och det var isföre med grymt glid. Har du sån tur på söndag är du en bit på väg, men hjälp med vädret inget att räkna med på förhand.

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet är en plåga, oavsett om du hade tränat mer.

 

Ifall du hade tränat mer väcks plötsligt tanken att du skall slå en tid eller kamrat och du kommer att köra slut dig ändå.

 

Har du inte åkt mer än 16 mil skall du nog inte sätta något tidskrav på dig själv. Försök att klara av repen och njut av dagen så mycket du kan.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer att gå bra!

 

9 timmar kan gå, men det beror nog en hel del på hur det går i första backen.

 

Jag har 21 på skidor och 7 på rullskidor. Känner mig tillfreds med det. Siktar på 8 timmar, står i led 7.

Link to comment
Share on other sites

Tack för era synpunkter! Ja, jag minns att det var superföre de första milen 1998, men sen under dagen blev det obefintliga spår och is-mos. Sjukvårdarna i Evertsberg trodde jag hade gett upp och slängde mitt chip, men med lite massage och ny valla så gick det vägen.

 

Tiden är inte viktig för mig. Jag vill bara slippa den totala utmattning och de riktigt plågsamma dagarna efter.

Link to comment
Share on other sites

Tiden är inte viktig för mig. Jag vill bara slippa den totala utmattning och de riktigt plågsamma dagarna efter.

Du skulle ha kört Tjejvasan. ;)

 

Nej, men nog klarar du det, men att klara det utan att bli riktigt trött kan nog vara svårt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...