Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Valet och kvalet, hjälp


dbang

Recommended Posts

Nu när man har börjat läsa lite och kmr till insikt att väldigt många är besvikna med pilotbindingen, så börjar man tänka om..

 

Jag står precis i valet att köpa Salomon Active 9 cl pilot sko och en pilot-bindning.

 

Är detta helt fel tycker ni?. Jag sattsar på att hitta ett par bra skidor, skor och bindingar som jag kmr kunna ha många år.

 

Det kanske är bättre att jag slår till på den gamla vanliga profilbindningen istället?

Men är det då dumt att ha en pilotsko?? Hittar inte riktigt någon proffsig Salomon sko för profilen...

 

Kmr Active 9 cl pilot kunna användas på den nyare varianten av salomonbindningar som kommer?

 

MVH Daniel

Link to comment
Share on other sites

Välj Rottefella istället för Salomonbildningar. Fischer, Madshus, Peltonen, Rossignol m fl kör redan med det bidningssystemet. Funkar mycket bra utan trassel. Till skillnad från nya Salomonbildningen som det finns en hel tråd på här på forumet där folk berättar om sina problem de haft.
Link to comment
Share on other sites

kmr -Har du inget tangentbord? ;)

 

Nöjd med Rottefella i funktion och som sagts många märken anslutna till systemet, men upplever Salomon som betydligt kraftigare konstruktion då jag med en mycket lätt spark lyckades knäcka "handtaget" på Rottefellabindningen. Lätt hänt när man står med bindningen i öppet läge, så var försiktig ni som har dessa. Det var en R3-bindning, men R4:an är nog inget starkare. SKÄMS på er Rottefella.

Link to comment
Share on other sites

Välj den sko som sitter bäst och håll dig till profilbindningen om det blir salomon. jag skulle också rekomendera att satsa på tävlingsmodeller eller steget under (för salomon skulle jag titta på S-lab eller RC carbon). jag tycker själv att de billigare skorna brukar vara sladdriga och ha sämre passform, men det kan som sagt vara individuellt vad som passar. Utbudet av modeller till NNN är ju betydligt större och det är också vanligare med reapriser på de finare modellerna. Det är inte ofta man ser nedsatta priser på S-lab.
Link to comment
Share on other sites

Tydligen fler än jag som "Sparkat" sönder bindningen ;)

 

"Ringde coach Gillberg och fick ett par sista minuten tips. Ett delar jag gärna med mig av. Innan start när ni lägger ned skidorna i snön, stäng då bindningen så att ni inte råkar ut för vad som hände en kompis till Gillberg. 10 minuter innan start på VL kommer en kille sent på att han måste ta en sista ”stridspiss”, han rusar iväg och hoppar över Gillbergs kompis skidor, landar kort så att han hamnar på bindningen och knäcker den. Så var den dagen förstörd, extra trist är att Gillbergs kompis hade tränat stenhårt och stod i led 1 och fick nu se en 15000 skidåkare lämna Berga By medan han fick planera hemfärden med annat färdmedel än skidor.

 

Låt inte detta hända dig!"

Link to comment
Share on other sites

Jag tog Nalle puh's tips och gick efter vilken sko som satt bäst på min fot..

 

Jag provade igenom några fischer skor som låg i rätt "peng" men det slutade med att jag gick hem med Salomon active 9an.

 

Så nu behöver jag bara välja bindning =)

Antingen Pilote Sport classic , eller Profil EQ classic.

 

När man läser på forumet verkar dom flesta bara prata om "piloten" och tyvärr är det svårt att urskilja vilken pilot dom menar =/

Det är ju ändå rätt stor skillnad på Pilot EQ classic och Pilot Sport classic...

 

Är det någon som just haft problem med pilot sport?

http://www.bergsskishop.com/images_prod/999/9682.jpg

 

Tacksamm för svar :)

Link to comment
Share on other sites

Pilot sport- akta dig för den! Skall du ha Pilot-välj classic..

Enligt den lokale sporthandlaren så har dom inte haft några reklamationer på Pilot Sporten vs Equipe. Konstruktionsmässigt så är Pilot mer likt skatebindningen med en metallbygel som andra fästpunkt i stället för plast med rem. Kanske lika bra att satsa på den nya Salomonbindningen som verkar komma nu?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...