Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

VL och GARMIN 305


JORÅSÅATT

Recommended Posts

Sitter som många andra och spånar på hur jag ska nå mina mål på vasaloppet.

Till min hjälp har jag en garmin 305, hur ska jag utnyttja den på bästa sätt.

Har ni några ideer?

Hur gör ni för att nå en viss tid?

Jag har förra årets vl i datorn men är osäker på hur jag kan få över det i klockan igen.

Och skulle det i så fall vara det bästa, eller ska man försöka hålla en snitt hastighet som stämmer med den önskade sluttiden?

Tacksam för förslag........

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag kör med Garmin varje år...med pulsband. Är faktiskt väldigt bra...Man

ser exact om man går ut för hårt i början och kan då sakta ner för att ha krafter kvar hela vägen. Jag brukar försöka gå efter snitt hastighet senare i loppet när man kan något sånär hålla sitt tempo....Dock så är det ju kö i början så det får man ignorera..Ibörjan har jag då koll på pulsen så den inte drar iväg. Har räddat mig flera gånger från att gå in i väggen. Sedan så finns det ju en funktion där man kan lägga in sträcka och tid...då ser man ju hela tiden sitt läge i förhållande till sin önskade tid..men det kör inte jag med...blir för mycket stress om man då skulle ligga efter och har många "slalom käppar" framför sig i spåret.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också en Garmin 305 som jag ska köra med.

Att försöka hålla någon viss tid eller så tror jag heller inte på, det är ju väldigt beroende på före och slalomkäppar som janbanan skrev. Att ändå försöka göra det kan nog sätta fler käppar i hjulet än vad det hjälper.

Jag kan bara utgå från mig själv när jag t.ex. springer en viss slinga som jag har hållpunkter på. Dvs typ "vid den där bryggan ska jag ha max 12min 15sek", och har jag mer tid än det så skiter sig hela passet...jag löper snabbare i ett par kilometer för att komma ikapp - och jag får slugga mig igenom resten av passet med mjölksyra i kroppen...inte bra.

Kanske man kan vara sporrad sista 1-2 milen, om man ser att man har chans att spöa sin tid från förra året.

 

Så bästa tipset jag kan komma med, som också janbanan sa, kör efter pulsen. Den ljuger sällan ;)

Link to comment
Share on other sites

Undrar hur länge batteriet håller på Garmin 305?

Det kanske sporrar mig att åka lite fortare....

Jag hade min på under vätternrundan i somras. Åkte på 10:22 och stängde inte av den förrän en timme efter det. Skönt att Garmin har lite marginaler på sin batteritid!

Kanske håller den inte lika länge i kyla. Har dock åkt på 6:30-7:30 på vasan utan problem.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte vasan med en 305 och glömde stänga av den i målet så när jag stängde av den hade den gått i ca 10.30 timmar. Och då låg väl medeltempen på -6--10 under hela loppet. Men klockan var då i och för sig ganska ny då...Får se om den blivit sämre med åren...
Link to comment
Share on other sites

Min GF 305 stängde av sig vid 84,6 km och knappt 6,5 timme. Irriterande. Hade laddat den på lördagen och på kvällen när det var godnatt kl 22 så tog jag ur laddaren och packade ner den för att batteriet var färdigladdat enligt displayen.

 

Har använt den sedan juli 2007 under de flesta träningspassen.

Osäker på hur lång tid batteriet ska gå att använda, eller max användningstimmar. Någon här som vet?

Link to comment
Share on other sites

Min GF 305 stängde av sig vid 84,6 km och knappt 6,5 timme. Irriterande. Hade laddat den på lördagen och på kvällen när det var godnatt kl 22 så tog jag ur laddaren och packade ner den för att batteriet var färdigladdat enligt displayen.

 

Har använt den sedan juli 2007 under de flesta träningspassen.

Osäker på hur lång tid batteriet ska gå att använda, eller max användningstimmar. Någon här som vet?

Enligt uppgift ska väl batteriet räcka minst 10 timmar om jag minns rätt. Jag hade min fulladdad inför Vasan, och väl i mål efter lite mer än 7 timmar i spåret visade displayen fortfarande 75% batteristyrka, så att den skulle lägga av under loppet låter konstigt!

Link to comment
Share on other sites

Min GF 305 stängde av sig vid 84,6 km och knappt 6,5 timme. Irriterande. Hade laddat den på lördagen och på kvällen när det var godnatt kl 22 så tog jag ur laddaren och packade ner den för att batteriet var färdigladdat enligt displayen.

 

Har använt den sedan juli 2007 under de flesta träningspassen.

Osäker på hur lång tid batteriet ska gå att använda, eller max användningstimmar. Någon här som vet?

Min fungerade perfekt... men jag har tagit för vana att ta bort klockan från "vaggan" när jag stänger av datorn... läste nånstans att batteriet kunde laddas ur annars. Vet inte om det är en myt eller ej ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju två olika "mät-lägen" på 305:an som bestämmer hur ofta den tar mätningar, vilket påverkar batteriläget. Kolla sid 46 i manualen: http://www.garmin.com/manuals/984_OwnersManual.pdf

 

Jag körde med min i typ 9:30 på öppet spår i år med det sparsammare mätläget.

Ja, jag är ganska säker på att jag inställt på smart recording. Om man har inställt på det andra läget så att data registreras varje sek så kan klockan lagra data över max 3,5 timme. Men visst är det minneskapaciteten som begränsas och inte batteriets tid? Eller påverkas även batteriet?

Link to comment
Share on other sites

Min GF 305 stängde av sig vid 84' date='6 km och knappt 6,5 timme. Irriterande. Hade laddat den på lördagen och på kvällen när det var godnatt kl 22 så tog jag ur laddaren och packade ner den för att batteriet var färdigladdat enligt displayen.

 

Har använt den sedan juli 2007 under de flesta träningspassen.

Osäker på hur lång tid batteriet ska gå att använda, eller max användningstimmar. Någon här som vet?[/quote']

Min fungerade perfekt... men jag har tagit för vana att ta bort klockan från "vaggan" när jag stänger av datorn... läste nånstans att batteriet kunde laddas ur annars. Vet inte om det är en myt eller ej ;-)

Ok, tack!. Får komma ihåg att ta ur den ur laddningsdockan.

Men i lördags laddade jag den från eluttaget i väggen och jag litade på att den var fulladdad när det stod Battery charging complete. Skulle med facit i hand laddat den fram till morgonen.

Men, men värre saker har inträffat, men lite irriterande.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...