Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Madshus skateskidor


Volevodin

Recommended Posts

Madshus Hypersonic skate av årets modell reas just nu för 2500 kr.

Hurdan är åkkänslan på Madshus skateskidor, är det skidor med "kick" eller mer mjuk känsla över snön, är de lätta att styra eller vill de sticka iväg ?

Jag vill ha lättmanövrerade skidor, då jag åker mer på känsla än på kraft, kör just nu på Fischer 06 års modell och är väl inte 100 % nöjd med dem.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par Madshus Hypersonic från 2003. Jag åkte med dem i flera år och tyckte att de var bra. Efter några år ville jag ha ett par skejtskidor till ("tävlingsskidor"), och eftersom Fischer har rykte om sig att göra de bästa skejtskidorna så blev det ett par RCS.

 

Redan första gången jag åkte på dem insåg jag att det var en helt annan känsla i dem än i Madshusskidorna. För mig var det mycket lättare att få bra balans och fina skär med Fischer-skidorna. Nu åker jag inte så mycket på mina Madshus längre, varje gång jag använder dem så känns de svåråkta och jag längtar efter mina Fischer.

 

Två saker skiljer tydligt mellan mina Madshus och mina Fischer: Madshusskidorna har högre spann, och en midja på 4 mm. Min teori är att det är midjan som gör att de beter sig annorlunda än Fischer-skidorna (som är helt raka). När jag läst om Madshus skidor på sistone så verkar det som om de fortfarande har samma form.

 

Vill du ha ett par billiga Madshus så kan du få köpa mina. 192 cm, spann för 80-85 kg. Stålsicklade belag i hyggligt skick. Salomon Profil Skate-bindning.

 

(Från en trött Pask som just kommit hem efter Skejtvasan. F-n vad roligt det är att köra skejt!)

Link to comment
Share on other sites

körde oxå skatevasan igår, men grabben snodde mina skidor så jag körde på mina klassiska rcs 207 cm, inte helt optimalt:) Körde i o f med "lillgrabben" så det gick bra ändå. om inte velvodin vill ha skidorna kan du väl skicka ett meddelande så kanske jag hugger på dem/klas
Link to comment
Share on other sites

Är otroligt Fischer färgad så jag ska väl egentligen inte säga något MEN:

 

Fischer försökte för ett antal år sedan med just midja (timglas) i någon marknadsföringsiver att haka på carve trenden från utförsåkningen. Skidorna var aldrig någon succé och ratades flitigt av eliten. Så är de så att Madshus fortfaranad lattjar med midja på 4mm så skulle jag vara mycket tveksam.

 

Man där är ju fler än 1 i världseliten som åker Madshus så helt kass kan de inte vara ;)

Link to comment
Share on other sites

Har verkligen Madshus midja på sina skidor av årets modell - kollade inte så noga, men inte verkade det så iaf. Viktigt är att de är inte är breda vid brättet utan lite avsmalnande. Jag har dålig erfarenhet av skidor, som varit breda vid brättet.

Ex. 1 - Germina, fullständigt kass stack iväg utåt hela tiden, dålig balans

Ex 2 - Kneizzl röd 90-tal, går att åka på men lite "stick" i dem som påverkar balansen.

 

Testade ett par Fischer SCS skate med midja, men inte tyckte jag att de var dåliga, inte stack de iväg, kändes nästan bättre än RCS:en, som jag sen köpte. Det enda negativa var vikten, annars helt OK.

 

Ett alternativ till Madshus, som jag funderar på är Rossignol. De har S1 för hårda spår och S2 som en allroundskida, varav S1 finns i min längd (dyrare än Madshus). Frågan är om jag i stället skall satsa på Rossignol skateskidor - någon som vet hur de känns ? (har stiff hårdhet på mina RCS)

Link to comment
Share on other sites

Men är det verkligen någon nackdel med midja, det borde väl innebära att skidan går mer rakt fram i stället för utåt. Sen har Madshus två modeller R och SC, men det framgår inte klart vad det är för skillnad.

 

Jag vill inte ha den allra senaste modellen med extremt lågt brätte - borde vara svåra att använda tex vid lössnö på skare eller moddigt dåligt preparerat underlag, alla har inte tillgång till så välpreparerade skidbäddar som Björndalen och co.

Link to comment
Share on other sites

Mina Madshus har måtten 44-41-43 mm (lite beroende på var man mäter), mina RCS har måtten 42-44-43. Fischerskidorna är således bredast på mitten, medan Madshus är smalast på mitten.

 

Som jag skrev tidigare så är jag inte 100% säker på att det är formen på skidan som gör att de känns så olika. Det är min teori, men jag tycker det vore konstigt om skillnaden i bredd inte märktes på något sätt.

 

Kanske är det bara jag som trivs bättre med RCS? Det måste väl finnas fler här på forumet som har testat olika skejtskidor? Vi kanske kan hoppas på fler svar när folk har vaknat från sin Vasaloppskoma, jag är också nyfiken på vad andra tycker.

 

Om jag själv skulle köpa nya skejtskidor skulle jag kolla på Salomon och Rossignol.

Link to comment
Share on other sites

Har tittat på de där Kneizzl-skidorna, som är lite svårmanövrerade. De hade 1 mm midja, men det som avvek från övriga skateskidor var att de var breda ända fram till brättet. Övriga skidor jag har smalnar av de sista 20-40 cm fram mot brättet, vilket möjligtvis kan påverka styrförmågan.

Men om Madshus mått 44-41-43 också kan innebära en avsmalning mot brättet är svårt att säga utan att ha dem framför sig.

 

Det allra bästa vore ju som jag alltid sagt att man fick prova ett par skidor före köp så att man slapp att "köpa grisen i säcken".

Link to comment
Share on other sites

Jag har både ett par Fischer RCS och ett par Madshus Nanosonic. Av dessa föredrar jag absolut fischerskidor, jag upplever att jag får mycket bättre skär med dom och därför bättre teknik. Jag tycker att mina madshus är lite sladdriga och inte alls lika lätta att få fina skär med.
Link to comment
Share on other sites

När väl vasaloppsupplevelserna sjunkit in lite, så kanske någon förhoppningsvis har fler synpunkter på Madshus skateskidor gärna med jämförelse andra märken. Någon måste väl uppleva skidorna som jättebra, annat vore bra konstigt.

 

Jag har annars hittat ett par Madshus Hypersonic med låga spann, som jag tror skulle passa mig, men börjar bli lite tveksam nu. Valet stod mellan dessa och ett par Rossignol S1, som jag bedömde skulle bli lite för styva för mig. Har jag fel, så får jag väl ändra mig.

Link to comment
Share on other sites

Tror lite beror på hur bra teknik man har oxå.

Jag har 2 par Atomic, 1 par Fischer och ett par madshus av äldre modell.

Visst har skidorna olika egenskaper men det är ingen skida som jag upplever som svår manövrerad.

 

Handlar nog bara om att nöta på...

Link to comment
Share on other sites

Ska köpa skateskidor för första gången, skatar just nu på en klassisk 196cm och ganska mjuk skida.

 

Så frågan är kommer jag att känna någon större skillnad mellan en fisher och en madshus?

 

Det reas ju madshus för 2500 lite överallt, någon som vet om det kommer bli något sådant på fisherskidor?

Link to comment
Share on other sites

På Joh,s sport i Mora var det i stort sett utplockat på Fischer skateskidor, de hade en del Madshus kvar men i övrigt var det tunt.

Hur det är på nätbutikerna Pölder, AktivX, northsport, countrysport mfl vet jag ej, men det går ju att kolla upp.

Det är nog liten chans att de rear Fischer, då de är så populära.

 

Det borde finnas ett ställe, där man samlade in synpunkter på olika skidmärken, ung som med mobiltelefoner, det skulle underlätta vid köp.

 

Men fortfarande fattar jag inte varför det skall vara så svårt att få testa ett par skidor med NIS-bindning, inga hål behöver göras, bara knäppa dit en NIS-bindning, som lätt tas bort efter testet.

 

Ps.

Oj då, jag är visst snart i 1000-klubben !:/

Link to comment
Share on other sites

Hade varit perfekt att få testa skidor precis som när man köper bil...

Men det kan ju skilja rätt mycke mellan skidparen inom samma märke...inte som att gå in på volvo och provköra den bilen du vill ha...

 

Du får testa skidor av folk i din omgivning...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det blev ett par Madshus Hypersonic till rea-pris och jag fick dem i torsdags i förra veckan. Har hunnit prova dem igår och idag och har fått fram lite omdöme även om de behöver testas under andra förhållande än töföre. Här är vad jag kom fram till:

 

Igår: Tillfällig montering av bindning med tape 1 cm framför balanspunkt. Moddigt och tungt före på golfbana, där jag åkte i ett fd klassiskt spår. De flöt bra på den moddiga snön jfr med mina Fischer RCR och grävde ej ner sig, kursen var bra, märkte ingen nackdel av midjan. En nackdel var att balanspunkten sitter långt fram, vilket gjorde att bakdelarna på skidorna fastnade, stor skillnad mot Fischer, där balanspunkten sitter långt bak.

 

Idag: Flyttat bindningen till balanspunkten. Testade på elljusspåret, där underlaget bestod av regnblöt snö och is, inte speciellt moddigt, hyftsat bra glid. Det blev bättre med bindning i balanspunkten, men inte helt 100 %, fortfarande en tendels att fastna med bakändarna i uppförsbackarna, annars inga problem med att skidorna ville sticka iväg även där det var isigt, så midjan verkade inte heller påverka på detta underlag, dock vet jag ej hur det fungerar på normalt vinterföre.

 

Nu blir det nog inga mer tester denna säsong, då snön är på upphällningen. Om jag skall borra fast bindningen, får jag nog göra ett test till innan med bindning 1 cm bakom balanspunkten och se om de doppar, ev. skaffar jag NIS-bindning till nästa säsong och då är det lättare att flytta och känna vilket läge som fungerar bäst.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...