Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bästa klassiska skon/pjäxan?


Son Of Wassberg

Recommended Posts

Efter att ha dragits med förebyggande tejpning och ständiga skavsår på hälarna av de Fischerpjäxor (RC1) jag köpte förra vintern skulle jag vilja ha tips på vilka pjäxor som är bäst och skönast.

 

Nuvarande pjäxan är väl en ganska normal motionssko-/pjäxa och ingen superlätt extrem tävlingssko. Bindningen är alltså Fisher NIS.

 

Är väl en ok motionsåkare (40-45 min. på milen en bra dag) med eventuella Vasaloppsambitioner nästa år.

 

Funderar på Alpina men är öppen för alla förslag med samma bindningssystem som jag har nu.

Link to comment
Share on other sites

RC1 är tydligen känd som en häl-katastrof. Min sambo fick grymma problem, och när hon pratade med Runners Store om det sa de att den är erkänt kass just pga felbyggd häl. Fischer RC5, t ex är oändligt mycket bättre. Sambon kör nu Alpina med justerbar häl, och den funkar betydligt bättre.
Link to comment
Share on other sites

RC1 är tydligen känd som en häl-katastrof. Min sambo fick grymma problem, och när hon pratade med Runners Store om det sa de att den är erkänt kass just pga felbyggd häl. Fischer RC5, t ex är oändligt mycket bättre. Sambon kör nu Alpina med justerbar häl, och den funkar betydligt bättre.

Ja, det förvånar mig ju inte... :mad:

 

Fick tom begränsa min träningsmängd i Bruksvallarna förra påsken pga skavsåren. Detta trots förbebyggande tejpning med Compeed och flera lager "coachtejp".

 

Vilken modell har din sambo? Funderar på att gå "allin" på värstingen ECL men SCL kanske är lika bra...

Link to comment
Share on other sites

Den pjäxa som sitter bäst på din fot är den bästa för dig. Min fot verkar likna Salomons mall-fot väldigt mycket, så för mig passar de så väldigt mycket bättre än alla andra jäxor jag har provat. Det är samma sak med alpinpjäxor. Salomon kan jag i princip ha som de är direkt från butiken, medan andra behöver lästas ut och fixas med rätt mycket innan de blir bra. Tipset är således att prova så många modeller som möjligt och välj den modell som passar din fot.

 

Edit: Öijer sa ungefär samma sak som jag men var lite snabbare att trycka på "Skicka" :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...