Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Deltagare i Vasaloppet


mrTDI

Recommended Posts

Någon som har koll på hur det går för globen?

Har passerat Oxberg på 5:12:55.

Ligger 10 minuter efter tiden han hade i Öppet Spår men har å andra sidan åkt 14 minuter snabbare från Smågan till Oxberg så håller han i borde han klå den tiden (7.18).

Link to comment
Share on other sites

Summering av lite deltagare från forumet

 

CamillaWallin verkar tyvärr ha fått bryta i eller efter Mångsbodarna.

 

Lars-Erik har nuggat och gått och plockat placeringar bit för bit likt en evighetsmaskin.

Helt klart ett värdigt 50e lopp.

Det får kvalificera till en inbjudan till den berömda Vasas Fanclub! :)

Fast det vore kanske bättre med en Lars-Erik Fanclub, så jag tror jag ställer mig i kön till den istället.

 

globe86 dubblade under sitt premiärår vilket är en fantastisk bragd.

MC Hammer dubblade han med för första gången, dock med lite mer rutin i bagaget.

 

Ja, Öijer får man säga gjorde en stenhård insats.

Jag hade nog trott att armarna skulle ta slut där.

 

Maximilian klarade inte riktigt av sitt tidsmål på 6 timmar, verkade ha kroknat lite på slutet tyvärr.

 

Everest gjorde som vanligt en stadig insats och var med god marginal på placering under 1000.

Frågan är om han inte hade gjort sig bättre om loppet bara haft en vändning i Mora och fortsatt med målgång i Sälen?

 

Nick är ju slutligen i princip och luktar på täten!

 

Mora (MÅL)

Nick 4:32:55 (slog damsegrarinnan med några sekunders marginal)

Everest 5:18:02

Öijer 5:45:57

Maximilian 6:04:10

MC Hammer 6:12:03

Lars-Erik 6:47:03

globe86 7:37:20

Link to comment
Share on other sites

Oj, kul att bli omnämnd. :) Armarna var aldrig något problem idag. Saknar dock den rätta farten på långa stakpartier. Räddas lite i uppförsbackar och slakmotor när man får jobba lite mer med benen. Dessutom hade jag kanske hela Vasaloppets snabbaste skidor. :)

Lätt överdrivet, men dom var verkligen kanon och jag njöt av varje glidparti. Tänk om jag bara haft mer fritt spår, folk brydde sig verkligen inte i att långsammare åkare skulle hålla åt höger.

Link to comment
Share on other sites

Oj, kul att bli omnämnd. :) Armarna var aldrig något problem idag. Saknar dock den rätta farten på långa stakpartier. Räddas lite i uppförsbackar och slakmotor när man får jobba lite mer med benen. Dessutom hade jag kanske hela Vasaloppets snabbaste skidor. :)

Lätt överdrivet, men dom var verkligen kanon och jag njöt av varje glidparti. Tänk om jag bara haft mer fritt spår, folk brydde sig verkligen inte i att långsammare åkare skulle hålla åt höger.

Hur hade du vallat?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade faktiskt inte vallat själv. Eftersom jag började min skidkarriär på julafton efter 15 år utan längdåkning så överlät jag det till någon som kan.

Skidorna var i alla fall vallade med Briko Maplus FP4 Med pulver(-2 - -9 http://www.maplus.it/2009/3_P4.asp) på glidet och Swix VR40 på fästet. Vallaren var svenske importören av Briko Maplus faktiskt. Jag hjälpte honom med en enkel hemsida (www.brikomaplus.se) och han har hjälpt mig ett par tävlingar med valla.

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan han nog fixa. Blir desto svårare att ta din tid däremot...

Ja' date=' man fick ju ordna med klister på glidytorna hans inatt. ;)[/quote']

Ja kan lova jag märkte av ditt klister! Hade nog Vasaloppets dåligaste glid idag :D Allt är ditt fel !

Link to comment
Share on other sites

Globe: Kollade lite mot Vasas tidsangivelser och mina ÖS-tider. Du låg efter i början (givetvis pga backen och trängseln) och plockade sen en eller ett par minuter mellan varje kontroll. Men mellan Hökberg och Eldris tog du ifatt 7 min, så där borde du åkt starkt. (fast där började mitt ringfinger att smärta, så det till slut blev svårt att staka - fick gå över på tretaktsdiagonal på platten, vilket givetvis sänkte farten)

 

Hur var din åkkurva jämfört med ditt Öppet Spår-lopp ?

Link to comment
Share on other sites

Globe: Kollade lite mot Vasas tidsangivelser och mina ÖS-tider. Du låg efter i början (givetvis pga backen och trängseln) och plockade sen en eller ett par minuter mellan varje kontroll. Men mellan Hökberg och Eldris tog du ifatt 7 min, så där borde du åkt starkt. (fast där började mitt ringfinger att smärta, så det till slut blev svårt att staka - fick gå över på tretaktsdiagonal på platten, vilket givetvis sänkte farten)

 

Hur var din åkkurva jämfört med ditt Öppet Spår-lopp ?

Här är globe86s åktider:

 

globe86

Mätpunkt     ÖS               VL

Smågan       1:08:57 (9,1)    1:22:23 (7,7)
Mångsbodarna 2:07:44 (13,5)   2:17:18 (14,5)
Risberg      2:54:48 (13,7)   3:05:04 (13,5)
Evertsberg   3:58:54 (11,8)   4:06:28 (12,3)
Oxberg       5:02:28 (13,8)   5:12:55 (13,2)
Hökberg      5:48:50 (11,9)   6:04:16 (10,7)
Eldris       6:37:17 (12,6)   6:55:06 (12,1)
Mora         7:18:08 (13,1)   7:37:20 (12,7)

Link to comment
Share on other sites

Fick bryta strax före Risberg...hade det gått lite fortare i första backen hade det nog gått bättre men det var tvärstopp! Hade rejält ont oxå mellan mångsbodarna och risberg så det var nog tur att jag stannade annars hade jag nog inte stått på benen idag....hade noll glid på skidorna men fästet var toppen! Blir nya skidor nästa år och troligtvis något seedningslopp så man kommer lite längre fram....
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...