Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Laga hål i stav, går det?


Vasa

Recommended Posts

Jag fick ett hål i ena staven efter som det ser ut en trugspets.

Hålet sitter cirka 30 cm upp från trugan.

 

Det verkar inte gå några sprickor från hålet och storleken är väl en 2,5 x 5 mm.

 

Hur lagar man det bäst? Utan att påverka pendel eller annat.

 

Stavarna är Oneway Diamond Storm 10 så det är 100 % kolfiber (Diamond Carbon).

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig hört talas om något liknande.

Jag hade nog testat att limma med epoxy, sedan tejpat över med vävtejp (silvertejp).

Men jag skulle inte ens ha funderat på att använda den som tävlingsstav, efter en sådan skada.

Nej, det vågar jag nog inte.

 

Här är en bild på eländet:

http://img121.imageshack.us/img121/5591/stav.jpg

Link to comment
Share on other sites

FYfan va tråkigt ! Bra att du upptäckte det i alla all ! Då är det 1 - 1 i att förstöra Diamond Storm stavar då!

Jag körde ju i 87 km utan att märka det, och det var väl kanske tur.

Annars kanske man brutit. :(

 

Det är tydligt att vi är för starka för dessa amatörstavar. :P

Kanske får vi gå över till aluminium istället? ;)

Link to comment
Share on other sites

FYfan va tråkigt ! Bra att du upptäckte det i alla all ! Då är det 1 - 1 i att förstöra Diamond Storm stavar då!

Jag körde ju i 87 km utan att märka det' date=' och det var väl kanske tur.

Annars kanske man brutit. :(

 

Det är tydligt att vi är för starka för dessa amatörstavar. :P

Kanske får vi gå över till aluminium istället? ;)[/quote']

Haha helt klart! Ne nu ska jag ta en macka och sova bort denna dag! Kroppen känns som om ja blitt överkörd av en traktor! ;)

Link to comment
Share on other sites

Känns helt otroligt att den där staven inte gick av under loppet!

Nja, hålet är ju väldigt litet och relativt oskadat runtikring utan sprickor och stavarna ska ju hålla för när Daniel Tynell häver i för fullt på upploppet.

Så att de håller tycker jag inte är så konstigt.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle slipa ner lacken runt om och laga med epoxy och kolfiberväv. Kan väl bli en bula på staven, men kanske inte så farligt. (Kolfiberväven lite dyr om du inte kan få tag i en restbit...) Vill du göra lagningen snyggare går det väl att lacka.

Hur stort område tror du man ska lägga väv på?

Ska man gå ett varv runt staven kanske?

 

Vad tror ni förresten om att ta en stavbit (som jag har kvar sedan jag kapade stavarna från rålängd) och limma fast utanpå?

Den invändiga diametern på stavbitarna stämmer ganska exakt med den utvändiga där hålet finns.

Skulle det gå bra med stålepoxy eller är annan att föredra?

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle slipa ner lacken runt om och laga med epoxy och kolfiberväv. Kan väl bli en bula på staven' date=' men kanske inte så farligt. (Kolfiberväven lite dyr om du inte kan få tag i en restbit...) Vill du göra lagningen snyggare går det väl att lacka.[/quote']

Hur stort område tror du man ska lägga väv på?

Ska man gå ett varv runt staven kanske?

 

Vad tror ni förresten om att ta en stavbit (som jag har kvar sedan jag kapade stavarna från rålängd) och limma fast utanpå?

Den invändiga diametern på stavbitarna stämmer ganska exakt med den utvändiga där hålet finns.

Skulle det gå bra med stålepoxy eller är annan att föredra?

Bäst vore väl om du kan ta av trugan och trä på en liten rörstump som du säger. Om du kan slippa kapa staven, lär du få en bra stav med epoxylimning.

Link to comment
Share on other sites

Bäst vore väl om du kan ta av trugan och trä på en liten rörstump som du säger. Om du kan slippa kapa staven, lär du få en bra stav med epoxylimning.

Jag ska prova det.

 

Det blir inte mer än högst 10 gram inkl. lim som staven blir tyngre om jag sätter på en knappt 10 cm lång bit.

Blir det otakt i stakningen får jag väl limma på den andra biten på andra staven. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...