Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Seedning inför 2010?


KB

Recommended Posts

Aha! Tack!

 

Ganska generösa tider för ÖS tycker jag isf. 8.43 för led 7 tex. Placering 6800 på VL hade 7.51. Nästan en timmes skillnad. Inte var det så mkt svårare förhållanden under ÖS?

Link to comment
Share on other sites

Aha! Tack!

 

Ganska generösa tider för ÖS tycker jag isf. 8.43 för led 7 tex. Placering 6800 på VL hade 7.51. Nästan en timmes skillnad. Inte var det så mkt svårare förhållanden under ÖS?

Håller med, men gäller inte ÖS-tiden endast för 2010 års VL? För 2011 bör man väl ta hänsyn till tider och placeringar på VL innan man kan publicera ÖS-tiderna.

 

Ni som dubblerade - hur uppfattade ni föret på ÖS resp VL?

Link to comment
Share on other sites

Aha! Tack!

 

Ganska generösa tider för ÖS tycker jag isf. 8.43 för led 7 tex. Placering 6800 på VL hade 7.51. Nästan en timmes skillnad. Inte var det så mkt svårare förhållanden under ÖS?

Håller med' date=' men gäller inte ÖS-tiden endast för 2010 års VL? För 2011 bör man väl ta hänsyn till tider och placeringar på VL innan man kan publicera ÖS-tiderna.

 

Ni som dubblerade - hur uppfattade ni föret på ÖS resp VL?[/quote']

Så är det såklart! Fel av mig.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ÖS tiderna verkar ganska generösa. Men det är nog inte unikt för detta år.

 

Skulle tro att ÖS inte är nått utpräglat seedningslopp så man kan tillåta lite mer där. De flesta som försöker komma fram i leden i VL gör det nog knappast veckan innan och att vara så långsiktig att man åker ett ÖS året innan för att nästa år få ett bra led gör nog inte många toppåkare.

 

Men kanske ÖS är det mest fördelaktiga lopp man kan åka för att komma långt fram. Arrangören vill gärna att man ska åka deras lopp. Kanske vill de gärna att man ska ha minst ett ÖS innan man är redo för ett VL.

 

Jag brukar variera och vissa år åka VL och andra ÖS (ibland båda) och tycker nästan alltid att ÖS ger bättre seedning än VL !

Link to comment
Share on other sites

Dom tider som är publiserade på Vasaloppets hemsida avser ÖS-tiderna för 2009(eller har jag missat nåt...). Där var förhållandena på söndagen rätt tuffa med 15 cm snö under pågående lopp. ÖS-tiden för måndagen 2009 torde dock vara en rätt bra måtstock för vad 2010 ÖS "räcker till".
Link to comment
Share on other sites

Dom tider som är publiserade på Vasaloppets hemsida avser ÖS-tiderna för 2009(eller har jag missat nåt...). Där var förhållandena på söndagen rätt tuffa med 15 cm snö under pågående lopp. ÖS-tiden för måndagen 2009 torde dock vara en rätt bra måtstock för vad 2010 ÖS "räcker till".

Du kan jämföra ÖS 2009 och 2010 längst ner på svenska lopp på seedningssidan. ( http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/06bf2200419d35c1a2cbf6e3562f6687/svenska+lopp+2010.pdf?MOD=AJPERES )

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...