Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hårdhet på spann på Madshus Hypersonic Cl


AtlasK

Recommended Posts

Hej,

Jag är helt ny när det gäller längdskidor men har lite kondition då jag tävlar på elitnivå i MTB och landsvägscykling.

Då vintern har hållit i sig så bestämde jag mig för att köpa ett par skidor för att få lite allternativträning får några veckor sen.

Jag har inte ståt på ett par skidor på typ 25år så min teknik är helt obefintlig.

 

Jag fick ett par Madshus Hypersonic Cl som var 205cm långa uppmäta som skulle passa mig perfekt enligt säljaren och han markerade fästzonerna åt mig på skidan efter uppmätning.

Jag är 181cm lång och väger runt 82kg.

 

När jag sen åker ut för att testa skidorna så är dom grymt bakhala. Jag har lagt på 3 lager SWIX V20 grön + 3 lager Swix V40 Blue Extra då det var 12 minus ute.

Jag la då på 2 lager Swix V55 Red Special och det gick lite bättre men dom var fortfarande hala.

Jag har varit ute ca 4-5 gånger och bytt valla efter väderlek och jag har försökt att få upp tekniken genom att diagonala utan att använda stavarna och försöka få fram höften och inte åka framåtlutad men jag tycker fortfarande att det är grymt bakhalt, får nästan inget fäste alls.

 

Jag åkte tillbaks till affären och frågade om dom kunde mäta om skidorna och se om spannet verkligen var rätt för mig. Det gjorde dom och dom tyckte såklart att skidan hade rätt hårdhet i spannet.

Men det som jag märkte och även påpekade när dom mäte var att när jag gick upp på tå så kunnde dom fortfarande flytta bladmåtet ca 7cm framför tån men det var fäste därifrån och bakåt. Det dom gjorde då var att flyta fram bindningen ca 5cm.

Då är frågan ska det verkligen gå att röra bladmåttet framför tån när man har gått upp på tå på ena skidan?

Och kan det vara så att skidorna är bra för mig bara att min teknik är så dålig så jag inte lärt mig åka ordentligt?

 

Tacksam för svar

Link to comment
Share on other sites

Svårt att säga här men dom låter onekligen för hårda....Om du är nybörjare vill du ha en skida som du lätt kan trycka ned genom att gå upp på tå... Du ska heller inte ha för långt slutspann (när du lägger över vikten på ett ben).

 

Sen att dom flyttade fram bindningen 5CM verkar ju väldigt konstigt tycker jag... Att flytta fram eller bak ett par cm e inget konstigt men 5cm e lite väl mkt....

Link to comment
Share on other sites

Ikväll fick jag testa en kompis gamla 30åriga träskidor. Jag körde samma fästvalla på båda och han och jag väger ungefär lika mycket men han är lite längre än jag men hans skidor var nog bara 5cm längre än mina. Jag värmde upp 10min sen körde jag max med mina skidor och tog sen en paus.

 

Gjorde sen lika dant med hans gamla skidor och fick 30s bättre tid på Ågestas 6km spår och där är det ändå ganska mycket stakåkning där man vill ha glid. Men med dom gamla så flög jag uppför backarna hade inga problem alls med att det var bakhalt. Trots att det var så mycket staka på banan och glidet var lite sämre på dom så körde jag snabbare.

 

Känns som dom är för hårda för mig. Trots min taskiga teknik borde jag väl inte köra snabbara med ett par 30år gamla skidor för någon hundring än vad jag ska göra med ett par sprilans nya för nästan 4000 papp.

Det måste väl gå att lämna tillbaks dom hoppas jag?

 

Jag sa i och för sig att jag var ganska välltränad då jag kör MTB och landsvägscykel på elitnivå men jag sa också att jag är helt ny på skidor och har inte ståt på ett par sen jag var 7-8 år och har ingen som helst teknik.

 

För dom som vet hur Ågestas 6km bana ser ut så första loopen som går runt parkeringen som är lite uppför och sen viker av vänster ut mot skogen och vattnet. Innan den viker av vänster hade jag inga problem att ta mig upp med dom gamla skidorna utan stavar på uppvärmningen. Med mina nya var det stört omöjligt hur mycket jag än försökte fördela vikten och gunga mig uppåt. Den är ju inte speciellt brant så den ska man väll klara av till och med med dålig teknik eller?

 

Är fortfarande lite osäker på hur mycket jag kan förbättre med tekniken och jag har inga direkta referenser till hur det borde vara och hur det ska kännas förutom med dom gamla skidorna jag testa idag. Känns som jag borde kunna ha samma glid som jag har i mina nya men i stort sett lika bra fäste som i dom gamla jag fick låna eller är det bara en utopi? Hade dom gamla sämre glid för att dom var för mjuka och fästzonen låg i eller för att det var gamla träskidor som inte har preparerats på jag vet inte hur många år.

 

 

Min kompis som äger skidorna väger ju i stort sätt lika mycket som mig och har averkat ett par vasalopp på dom utan problem.

Link to comment
Share on other sites

Att flytta bindningen 5 cm. låter som tjänstefel (oerfaren personal) Detta skulle jag aldrig acceptera. Bindning skall monteras på skidans balanspunkt, ev flyttas 2 cm. åt endera hållet. Står du på tå skall bladmåttet fastna, gäller för motionärer.

Mitt råd: be dom byta ut skidorna! (Dom kanske har lite att välja på och därför försöker prångla ut dessa, jag har varit med om sådant förut)

Om skidor är gamla eller nya skall inte ha betydelse för glidet, ofta kan gamla gå bättre.

Har kompisen verkligen träskidor? Det brukar vara lätt med fäste på sådana.

Link to comment
Share on other sites

Det var nog inga träskidor men dom såg i stort sett ut som trä på ovansidan men när jag tänker efter så såg jag att det stod något med kevlar på skidan så antagligen var det inte trä, i alla fall inte på glidytan.

Kompisen fick låna mina skidor nu och skulle göra samma test. Får han som har bra teknik bättre tider på sina gamla då borde det inte vara något snack om saken att dom är alldeles för styva i spannet.

Om han nu får lite bättre tider på mina skidor. Är det bara att acceptera att jag måste slippa tekniken något fruktansvärt för att kunna åka på dom eller kan jag ha någon skans att gå tillbaks med dom till affären?

Jag gick ju trots allt till en affär för att få proffisionell hjälp att få tag på ett par bra skidor för att jag är totalt novis på skidor istället för att köpa dom på nätet.

Link to comment
Share on other sites

Om du har skidor på den hårda skalan som det låter så behöver du nog valla med fler lager. Nackdelen är att det kan vara svårt att få bergfäste med burkvalla. fördelen är att de kommer att fungera bra med klister.

 

Jag är inte förvånad att de gamla skidorna gick fortare. man förlorar mycket tid på dåligt fäste. Om du inte lät slipa skidorna när du köpte dem kan det rekommenderas också. Det kan göra stor skillnad för glidet.

 

 

jag har kört med samma modell och ganska hårda spannn den här vintern (till i söndags när jag knäckte dom vid en dikespassage). Långt spann och långt slutspann, men jag kunde trampa ner spannet hela vägen i butiken (0,2 mm bladmått). För att få hyfsat fäste vallade jag i kallföre 4-5 lager under hela spannet, 3 till lite kortare lager (från 0,3 mm -markeringen och bak till hålfoten och ungefär 3 lager till i nollzonen (den som jag inte trycker ner när jag står på en skida men inte går upp på tå). På det sättet fick jag ganska bra fäste och glid, men fortfarande en hel del tjuvsläpp. Med tjockare valla började det ta på glidet.

 

Nu har jag köpt lite mjukare skidor som ersättning för de som gått sönder, får se hur det går...

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att det var problem med i varje fall en leverans av Madshus Hypersonic i början av vintern, som var alldeles för styva.

 

Det krävdes tungviktare på skidorna oavsett hur de var märkta enligt en Vasaloppsbutik.

 

Om de skickades tillbaka eller ej vet jag inte, men de ringde grossisten och diskuterade medan jag var där.

Link to comment
Share on other sites

Humm du tyckte dina var lite småhårda men kunde ända trampa ner så att bladmåtet fastnade när du gick upp på tå.

Då måste ju mina vara aphårda då jag fortfarande hade en glipa runt 7 cm framför tån.

När jag körde igår så hade jag 8 lager valla och körde på hela spannet.

Hur mycket valla ska jag behöva sätta på för att få fäste?

 

Om du har skidor på den hårda skalan som det låter så behöver du nog valla med fler lager. Nackdelen är att det kan vara svårt att få bergfäste med burkvalla. fördelen är att de kommer att fungera bra med klister.

 

Jag är inte förvånad att de gamla skidorna gick fortare. man förlorar mycket tid på dåligt fäste. Om du inte lät slipa skidorna när du köpte dem kan det rekommenderas också. Det kan göra stor skillnad för glidet.

 

 

jag har kört med samma modell och ganska hårda spannn den här vintern (till i söndags när jag knäckte dom vid en dikespassage). Långt spann och långt slutspann, men jag kunde trampa ner spannet hela vägen i butiken (0,2 mm bladmått). För att få hyfsat fäste vallade jag i kallföre 4-5 lager under hela spannet, 3 till lite kortare lager (från 0,3 mm -markeringen och bak till hålfoten och ungefär 3 lager till i nollzonen (den som jag inte trycker ner när jag står på en skida men inte går upp på tå). På det sättet fick jag ganska bra fäste och glid, men fortfarande en hel del tjuvsläpp. Med tjockare valla började det ta på glidet.

 

Nu har jag köpt lite mjukare skidor som ersättning för de som gått sönder, får se hur det går...

Link to comment
Share on other sites

Ett tips som jag har fått är följande: Varje märkes toppskidor har hårt slutspann (dvs sista mm är hårdare att trycka ner). Det gör att man måste kunna generera den kraft i varje tryck. Är man vanlig motionär/nybörjare kan detta vara svårt och man kan då välja nästa nivå ner sas i märkenas modeller. Dessa skidor har oftast samma belag men har ett snällare slutspann. Tex Fischer RCR Classic Vasa, Atomic Vasa Race, Rossignol Delta, Madshus Terrasonic osv...
Link to comment
Share on other sites

Ett tips som jag har fått är följande: Varje märkes toppskidor har hårt slutspann (dvs sista mm är hårdare att trycka ner). Det gör att man måste kunna generera den kraft i varje tryck. Är man vanlig motionär/nybörjare kan detta vara svårt och man kan då välja nästa nivå ner sas i märkenas modeller. Dessa skidor har oftast samma belag men har ett snällare slutspann. Tex Fischer RCR Classic Vasa, Atomic Vasa Race, Rossignol Delta, Madshus Terrasonic osv...

Fast Hypersonic motsvarar, i varje fall i pris, RCR snarare och är väl normalt rätt mjuka.

Nanosonic är toppmodellen hos Madshus.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips som jag har fått är följande: Varje märkes toppskidor har hårt slutspann (dvs sista mm är hårdare att trycka ner). Det gör att man måste kunna generera den kraft i varje tryck. Är man vanlig motionär/nybörjare kan detta vara svårt och man kan då välja nästa nivå ner sas i märkenas modeller. Dessa skidor har oftast samma belag men har ett snällare slutspann. Tex Fischer RCR Classic Vasa' date=' Atomic Vasa Race, Rossignol Delta, Madshus Terrasonic osv...[/quote']

Fast Hypersonic motsvarar, i varje fall i pris, RCR snarare och är väl normalt rätt mjuka.

Nanosonic är toppmodellen hos Madshus.

Hypersonic är lite speciella i det sammanhanget eftersom det är den gamla toppmodellen som Madshus fortsätter att producera, alltså spannkaraktär som en toppskida.

 

 

Svar på en annan fråga: åtta fullånga lager borde räcka långt. Du kan testa att valla lite längre än det markerade spannet också (fast inte med alla 8 lager). Det påstås då och då att kylan gör skidorna hårdare och det låter logiskt i mina öron. (+20 i skidbutiken när du provar ut och -10 i spåret borde göra en viss skillnad). Om du dessutom har bindningar som är skruvade i skidan kan det också göra skidorna styvare. (Hörsägen alltihop och jag har ingen aning om hur stor skillnad det kan bli).

Link to comment
Share on other sites

Nu fick jag svar från min polare som jag låna skidorna ifrån. Han åkte över 2min snabbare med sina gamla skidor på 6km spåret i Ågesta. Tiden han fick med sina var 24:08 och med mina 26:18.

Då kan det väl knapast vara något snack om saken att jag har fått fel skidor från affären eller?

Han har mycket bättre teknik än vad jag har och kan inte ens han få fäste så måste dom vara för hårda och affären kan väll förhoppningsviss inte sätta sig på tvären då.

Link to comment
Share on other sites

Var och kikade på rean idag och passade på att titta på den längd du köpte och vikten som anges är 75-85kg.

 

De 3kg som fattas för dig upp till 85kg kan väl knappast spela så pass stor roll att det är skillnaden mellan oåkbar och perfekt? Känns ju verkligen som något gått snett vid utprovningen. Jag är dock inte alls särskilt kunnig när det kommer till materialet så det är väl mer en reflektion ifrån min sida.

Link to comment
Share on other sites

Det är precis som janbanan skriver att toppmodellerna har hårt slutspann. Vi som av ålder och oträning inte har så hårt tryck i avstampet får ofelbart bakhalt. Jag köpte också ett par Hypersonic för några år sedan och hade problem att få fäste,det kändes som man "lurades" av att spannet var mjukt i början och sen hårt den allra sista biten. Jag sålde skidorna och köpte Rossignol och hade sen inga problem med att få fäste.

 

Du skall reklamera skidorna, måste vara något fel, fö kan man max flytta fram 2,5 cm. Välj en skida utan markerat hårt slutspann och jag garanterar att du kommer att bli nöjd.

 

Ett kuriosum i sammanhanget; jag var inne i den enda specialbutiken för längdskidor i Malung (mycket kunnig och trevlig personal!) och de hade en förfrågan om ett par längdskidor till en person som vägde 130 kg - där krävdes det nog superhårt spann om han inte skulle "asa" i marken hela tiden !;)

Link to comment
Share on other sites

Ja nu har jag varit inne i butiken igen och efter lite diskuterande så kom dom fram till att den var lite hård och hade ett får långt spann om jag förstod det rätt.

Dom var riktigt serviceminnded så jag skulle få byta skidor.

Då dom inte hade något med rätt spann inne så satte dom på fästtejp på skidorna så skulle jag få köra kvar på dom här det som är kvar på sesången så skulle jag få byta till nästa vinter.

Lite surt och inte kunna köra på riktiga skidor i år men väldigt snällt av dom att göra så här när dom tyvärr inte hade rätt skidor inne. Så jag får vara riktigt nöjd tycker jag.

 

Fick ett handskrivet intyg med en mindre stämpel på som det bara stod företagsnamnet på och inget mer men det ska väll räcka även om han som jag pratade med slutar hoppas jag då jag har hans underskrift.

Dom verkar seriösa och har varit tillmötesgående så det borde inte bli några problem när man kommer ditt nästa vinter och ska byta in dom även om han skulle ha slutat.

Link to comment
Share on other sites

Ja då dom har sköt sig bra efter den lilla missen med för hårda skidor (om jag inte såg fel stod det 85-95kg på skidorna) så kan jag väl lämna ut vilken affär det var.

Det var Skidsport i Bromma.

 

Tack alla för alla tips och trix till en nybörjare som mig. Fick svar riktigt fort på mina funderingar här.

Link to comment
Share on other sites

Hur gör man om man har hittat en bunt skidor i en butik där personalen inte klarar att plocka ut med rätt spann för "en åkare med målsättning X timmar på Vasaloppet"?

Är det enda raka att ta med sig en kunnig i ämnet?

Det är tyvärr inte många butiker som klarar det. Det bästa är att själv ta med bladmått och mäta. Behövs väl en medhjälpare till det också. Hur man mäter finns beskrivet på nätet.

Eller så köper man skidor i proffsbutik men det är ändå ingen garanti att du får bra skidor. Det är lite av ett lotteri.

Link to comment
Share on other sites

Hur gör man om man har hittat en bunt skidor i en butik där personalen inte klarar att plocka ut med rätt spann för "en åkare med målsättning X timmar på Vasaloppet"?

Är det enda raka att ta med sig en kunnig i ämnet?

Det är tyvärr inte många butiker som klarar det. Det bästa är att själv ta med bladmått och mäta. Behövs väl en medhjälpare till det också. Hur man mäter finns beskrivet på nätet.

Eller så köper man skidor i proffsbutik men det är ändå ingen garanti att du får bra skidor. Det är lite av ett lotteri.

Ja det var ju av de där Nanosonic i REA-tråden.

Men de kanske skulle passa bra som ett par skräpskidor när det inte är så mycket snö och liknande.

 

Har bara ett par skidor nu och de är uppmätta i Skiselector av Pölder vilket verkar fungera bra.

Link to comment
Share on other sites

Ja när man ändå är igång i spannfrågorna. Vad är best för en nybörjare utan teknik men ganska mycket flås? Som jag har förstått det så ska nybörjare ha kortare spann och när dom mäter upp så markerar dom 2 sträck bak och 2 fram, spelar det någon roll hur långt det är mellan första och andra sträcket både bak och fram?

När jag gogglat runt så har jag sett att en del rekomenderar att hela skidan går i marken redan när man står med ena fotten rak på skidan och inte har gått upp på tå. Anntar att det finns risk att den blir för mjuk då?

Jag vill gärna ha lite kött på benen när det blir dags att välja skidorna till vintern igen. Kanske ska skappa en ny tråd för det..;o)

Link to comment
Share on other sites

Nybörjare bör tvärtom ha ett långt, rätt avpassad spann för att lätt få fäste. Då kan man lättare lära sig rätt teknik och åka avslappnad.

2 sträck fram är mycket riktigt för burkvalla ( längst) samt klister eller tejp. Bak skall man aldrig valla bakom hälen.

Finns många trådar som tar upp detta ämne.

 

Nanosonic-skidorna var nästan slut i Värmland

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...