Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Råd önskas för inköp av nya skidor


2slow

Recommended Posts

Upplever att jag inte kan lägga på speciellt mkt valla förrän det blir dåligt glid, speciellt i mjuka spår, och med det i åtanke så vore ett par till skidor som är lite högre på sin plats.

 

Åker på Fischer rcs 207/N19 idag, glad amatör. Det har ju blivit lite pengar i skidor så jag vill göra rätt denna gång ifrån början.

 

Hur långt spann ska man satsa på?

Hur hög är ett stdspann? Om det nu finns ngt sådant?

Hur högt bör ett högt spann vara?

 

Det pratas om kallföreskidor o dylikt. Hur är dom olika skidorna förskaffade som är anpassade till olika fören?

 

Är det ngt mer jag ska tänka på?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade precis samma problem som dig förra året. Hade ett par RCS som var utplockade på Runners store efter min vikt och dåvarande status som vasaloppsnovis. Funkade bra första säsongerna tills jag mer och mer märkte att det i vissa fören var svårt att kombinera fäste med glid.

Beställde ett par nya RCS från Pölder med inputen att jag siktar på 6 timmar. Dom är avsevärt mycket hårdare än mina gamla trots att jag har samma vikt. Pölder provar ut i Skiselector och verkar träffa väldigt bra. Jag får se till att inte slarva med tekniken på mina nya skidor men dom går alltid mycket bättre.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, är det så man gör numer.

Jag kanske ska börja med att mäta upp dom jag har, (i skiselector) för att ev. kunna se vad som är orsaken till mina problem och för att kunna jmfr med dom nya.

Det är nog en del fel både i skidteknik och vallateknik-kunskaper. :-(

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...