Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nya prylar till säsongen 10/11


Stefan Sand

Recommended Posts

Spande febrilt under OS vad som komma skall vad gäller nya prylar. Men det känns som att det inte är speciellt mycket!?

 

Det jag sett:

 

SWIX: Nya Triac staven

Fischer: Carbonlite pjäxan svartare, är det något mer än färgen?

Madshus: Ny design på skidorna och lågt brätte på skate skidorna

Ross: Nya pjäxor (till färgen i alla fall)

 

Under VL veckan såg jag hos Peltonen som fanns i källaren på Johns Sport en ny bindning från Rottefella Skate. Kallades "Xelerator" eller nått i den stilen. Kommer den även på klassiskt? Sedan hängde det en pjäxa från Alpina som var vit som jag inte sett förut. Nya topp modellen?

 

Finn2 brukar har örnkoll på vad som komma skall, ge mig några köttben :)

Link to comment
Share on other sites

Tja, nya pulver från Vauhti vet inte om dom droppar dom gamla och det vetifan om dom nya är bättre, inte sämre iaf.

 

Ny burk serie från Start, blir nog lite som Skigos dyra kletiga och funkar bäst på grövre snö (inte så svårt att göra sådana iofs) samt pris som Skigo.

 

Lite ändringar i Salomons nya skidor, vet inte riktigt om det var både belag och lättare kärna, något sådant.

 

Alpinas pjäxor , på Johns Sport såg luriga ut.

Link to comment
Share on other sites

Om ni kollade på salomonpjäxan som satt på salomons visningsskidor på johns sport, så var det den nya skon från salomon.

Detta är skillnaden på den, * pinnen sitter 11mm inåt under skon mot vad den gjort förut

* hällen på bjäxan har fått en ny uppbygnad så att foten ska sitta bättre, mer likt en löparsko.

 

Sen fans även atomics nya feddilight skidor där till försäljning redan nu (pga att efterfrågan på skidor vart så stor så släppte atomic ett parti sådana till johns.

 

Sen hoppas jag att en av anledningarna bakom OS framgångarna kommer ut på marknaden, (någon ny glidvalla som ännu inte finns i butik, som åktes på under OS) vet inget mer om detta tyvär, mer än att de åktes på något nytt som inte finns i butik.

 

Oneway har även kommit med en ny stav som ser är lite tjockare, men lika lätt, gul och vitt som fans att beskåda på Vasaloppsmässan.

Link to comment
Share on other sites

Tycker de nya Ross skateskidorna är skitsnygga. De gamla orangea pjäxorna var dock snyggare än de nya svarta. http://www.fortesport.fi/image_view.php?name=1%2Fx_IUM_sk.JPG

Den nya skateskidan ska, förutom att den är några gram lättare, fungera bättre i skate uppför.

Link to comment
Share on other sites

Sen fans även atomics nya feddilight skidor där till försäljning redan nu (pga att efterfrågan på skidor vart så stor så släppte atomic ett parti sådana till johns.

Atomic featherlight har gått att köpa hela vintern. Åtminstone i Finland och Tyskland.

 

Atomic har dock en ny design till nästa år. Det blir mer rött. Tycker deras polkagrisfärger var snyggare.

Link to comment
Share on other sites

Om ni kollade på salomonpjäxan som satt på salomons visningsskidor på johns sport, så var det den nya skon från salomon.

Detta är skillnaden på den, * pinnen sitter 11mm inåt under skon mot vad den gjort förut

* hällen på bjäxan har fått en ny uppbygnad så att foten ska sitta bättre, mer likt en löparsko.

 

Sen fans även atomics nya feddilight skidor där till försäljning redan nu (pga att efterfrågan på skidor vart så stor så släppte atomic ett parti sådana till johns.

 

Sen hoppas jag att en av anledningarna bakom OS framgångarna kommer ut på marknaden, (någon ny glidvalla som ännu inte finns i butik, som åktes på under OS) vet inget mer om detta tyvär, mer än att de åktes på något nytt som inte finns i butik.

 

Oneway har även kommit med en ny stav som ser är lite tjockare, men lika lätt, gul och vitt som fans att beskåda på Vasaloppsmässan.

Klassiskt eller Skate?

Link to comment
Share on other sites

Kommer denhär att vara skönare än Fischers nuvarande skatesko? http://fi.fischer-ski.com/en/ispo/images/carbonlite_big.jpg

Jag hoppas det. Fischer RCS (carbonlite) skate skidor står näst på tur på min skidinköpslista. Skulle vara kul om det för en gång skull fanns matchande skor som går att använda. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade på Fischers nya skatepjäxa som finns ovan på Joh´s sport. De har gjort stora ändringar till vad jag kunde bedöma det bättre. Den gamla skon var skitsvår att ta på och liten i storleken, men den nya hade ej det strumpliknande påtaget utan mer åt Alpinahållet. Sen sitter det liksom på nya Salomon en rem över vristen, om det är bra kan först säga efter att ha testat.

 

Rossignols utrustning ser läcker ut, det jag eftersöker är en kombisko klassiskt-skate, årets modell slutar på 42, mest avsett för ungdom. På den nivån jag är på skate klarar jag mig utmärkt med kombiskon, behöver ej så hård sula som på rena skatepjäxor + att man kan ställa upp på någon skiathlontävling också.

 

Negativt att Madshus nästan tagit bort brättet, kräver bra preparering för att fungera, i lössnö och moddigt tror jag inte det är så bra tex skulle det inte gå att göra skateutflykter på skaren med lössnön ovanpå som det är just nu, måste ha lite brätte som plogar.

Link to comment
Share on other sites

Av dagens 5-milslopp i Holmenkollen verkar det som Rossignols skateskida verkligen har förbättrats i uppförsåkningen, både 2:an och 3:an körde på Ross(Vittoz iaf på de nya), och verkade hänga med Fishceråkarna uppför bra (Fischer räknas som nr 1 på skate av de flesta experter)

 

De senaste två säsongerna har Ross gått väldigt bra i klassiskt, men legat snäppet efter i skate, kanske de rättat till det nu. Dagens underlag var ju varierat , hårt bitvis och moddigt bitvis, så det krävdes en skida som klarade båda underlagen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

NY ROTTEFELLA BINDNING

 

Först har de fått en ny klämma mekanism som griper tag i stöveln bar på två ställen, ute på kanterna, för stor fastspänning säkerhet. Anläggning till baren på båda kanterna gör ett mycket förnuftigt. Jämfört med de gamla NNN och befintliga Salomon bindningar som håller på att starta upp med en stor tand i mitten, biter det nya systemet på baren tätt längst ändarna av baren. Detta minimerar förpackning-i snö, och det är en mycket säker engagemang. Detta är inte konst - det är vetenskap och teknik.

 

Andra, utom de en hel del vikt. Nya NNN / NIS Xcelerator bindningar är 150 gram per par lättare (mätt!) Än den nuvarande Pilot skate bindningar! Det är mer än 5 gram! Det är bara en galen vikt besparingar, och det är gjort utan att offra prestanda. I en rolig sammanställning har Rottafella använt några metalldelar i hög stress platser förenkla utformningen (klämman spaken) och tillåta en mer solid engagemang utan kopplingar som krävs för att göra saker och ting fungerar när liknande anordningar är tillverkade av plast. Ett enklare, mer tunga konstruktion resulterar i en ljusare slutprodukten.

 

 

 

Tredje, stötfångaren. Den elastomer stötfångare tillhandahålla alla Flex kontroll, och gör det med ett stycke utbytbara elastomer. Enkla att byta, men inte något som händer som hoppar fram. Det är verkligen smart och snyggt gjort. Och inga rörliga delar!

 

 

Slutligen ser allt bra. De inskränkt extra tyngd och gjorde det enkelt, men det är fortfarande glatt och snygg. Vilket har varit regel med NNN iterationer, det finns inga boot kompatibilitetsproblem. Du kan använda din äldsta par NNN rullskidskyttetävlingar stövlar med nya bindningar, inga problem.

 

Just nu verkar det som mer än hälften av världscupsåkare är på NNN / NIS bindningar. Med denna nya NIS Xcelerator modellen, är maktbalansen sannolikt att svänga ännu mer i den riktningen.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick klämma lite på nästa års oneway diamond storm idag. Kändes riktigt bra, vägde tydligen 2 gram mindre än den gamla och om jag inte minns fel var den gjord av ett helt nytt material. Den hade även en ny rem som var av samma princip som swix. Tur att dom bytt rem, den gamla var enligt mig helt värdelös. Snygg design var det också!
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...