Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Varför glasögon?


OlleG

Recommended Posts

Varför använder så många glasögon när de åker skidor?

 

När jag var ung och tävlade var jag tvungen att ha glasögon för närsynthet. Det var ett elände från början till slut, Vid de minst önskade tillfällen fick man imma. Nu med linser slipper jag eländet men är fortfarande förvånad att så många använder glasögon trots inga brytningsfel. Då, när jag var ung, hade bara vi stackare med brytningsfel glasögon.

Link to comment
Share on other sites

Jag anväder glasögon 90% av gångerna jag åker skidor...dom åker alltid på när det är masstart så man inte får en stav i ögat.

 

Tror Vasalöparen skrev i ett nummer för några år sedan att det är bra att ha glasögon på ett lopp som vasaloppet för att skydda ögonen mot fartvinden.

Link to comment
Share on other sites

1. När det snöar. Snö i ögat är kasst och gör att du blinkar hela tiden

2. När det är soligt. Solen blir ganska stark i Mars.

3. När det är blåsigt och kallt för att slippa vind in i ögat.

 

Tävlingsskäl:

- Så att motståndaren inte ska se hur trött du är

 

Men om solen inte är stark och vädret är behagligt så kör jag utan. Detta är ändå merparten av mina träningar.

Link to comment
Share on other sites

Jag använder glasögon för att ögonen inte skall rinna pga fartvinden och när det är kallt för att skydda ögonen mot kyla. (dock inte med rånarluva, då immar de igen totalt).

 

En fråga: Jag köpte ett par skyddsglasögon på Järnhandeln för en 50-lapp med gula linser. Är de farliga att använda - har hört att gula linser kan skada ögats hornhinna - någon som vet.

 

De skall vara bäst i elljus på kvällarna enl en kompis. Körde en tävling i december och då var det ett konstigt ljus i gråvädret så att det var svårt att se spårbädden (skate), kanske gula linser hjälpt att få fram kontrasten bättre ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...