Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Cykelvasan


Jan_H

Recommended Posts

Antar att några har kört Cykelvasan. Jag funderar på hur det funkar med transporter. Om jag startar i Sälen så antar jag att jag kan åka buss tillbaka, men hur kommer cykeln tillbaka? Jag hittar inget på Vasaloppets hemsida.

 

/Jan

Link to comment
Share on other sites

Antar att några har kört Cykelvasan. Jag funderar på hur det funkar med transporter. Om jag startar i Sälen så antar jag att jag kan åka buss tillbaka, men hur kommer cykeln tillbaka? Jag hittar inget på Vasaloppets hemsida.

 

/Jan

Jag åkte i somras, dom hade bussar från Mora upp till sälen och cykeltransport från Mora till sälen iaf, vet ej om dom hade transport tvärtom. Eftersom jag bor i mora så funderade jag aldrig på det. hmm blev väl inte svar på din fråga men men.... ring vasaloppets hus vet ja

Link to comment
Share on other sites

Lånar denna tråd och frågar er vilken sorts terräng cykelvasan går i. Vilken sorts däck/cykel man behöver.

kör du tävlingsklas är det MTB som gäller, med snabba däck. tror dom kommer göra om banan från ifjol med mer stig, men ifjol var den inte så teknisk iaf, en del safalt,grusväg,vasaloppspår och några stigpartier. men att köra odämpat skulle jag inte vilja.

Link to comment
Share on other sites

Cykelvasan går på grusvägar, skogsvägar, på bark, stig och asfalt. Banan är inte speciellt svårt i mountainbikesammanhang. Men en landsvägscykel ska du inte ha. Du kan ta dig runt bra på en cykelcross (om man nu får ha sådana i år) eller en så kallad hybridcykel. Men bäst upplevelse får du nog genom en mountainbike med lättrullade däck.

Det var en Mountainbike som vann Vasaloppet i spurtstrid mot en ombyggd cykelcross.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...