Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

köpa utrustning?


pv

Recommended Posts

Hej !

Mitt första inlägg här på forumet så var inte elaka nu : )

 

Är en 20årig man som bor i Stockholm som nu när vintern närmat sitt slut har blivit sugen på att börja med längdåkning. Jag undrar nu om det är värt att köpa ett par skidor nu när mycket är slutsålt eller om man ska vänta till början på nästa säsong ? Det tråkiga om jag väntar med att köpa är att jag inte får åka något mer denna vinter men fördelen är att jag kan få bättre prylar för pengarna?!.

 

Så vad tycker ni ? Jag kanske har helt fel ?

 

Har även tänkt att införskaffa mig ett par rullskidor(skate) till sommaren så om ni har några bra tips så är dom mycket välkomna!

 

Ska väl också nämna att jag inte är en van längdåkare, har mest åkt utför. Men jag vill inte ha 100% nybörjar prylar men inte heller elit, någonstans mellan nybörjare och motion vore perfekt!

 

/pv Tack i förhand!

Link to comment
Share on other sites

Problemet just nu är att mycket av de bra prylarna är slut i lager och då menar jag även hos leverantörerna. Rekommenderar starkt att ta kontakt med tex Runners som kan längd, hör med dem när materail kommer in till hösten.

Ett annat tips är att inte köpa för billig/enkel utrustning. Den är faktiskt svårare att åka på. Inom längdsporten i motsats till Alpint, är det lättare att åka på tävlingsprylar, eller nivå precis under, bättre komfort, bättre balans mm. Lycka till !

Link to comment
Share on other sites

Vid en normal vinter är det precis rätt läge att köpa utrustning, går att tjäna tusenlappar på motsvarande utrustning mot i höst. Om det är klassiska skidor kanske du vill prova dem först, men en del vågar även köpa på nätet.

Var inne på AktivX i Malung (även nätbutik) i samband med Vasaloppet, de hade lite kvar, Rossignol o Madshus, men med ganska mjuka spann. Men personalen verkade mycket kunnig och tillmötesgående, så det skulle nog inte sälja något som inte passar. De körde med One Way stavar, köp inte med de små trugorna, går rakt igenom vid dåligt preparerat. Sen har vi Pölder, men där är det nog ganska utplockat, kör med begränsat öppethållande nu, northsport, countryskiers + nån mer nätbutik.

 

Ett alternativ är titta runt i affärerna i Stockholm och se om det finns något på rea tex stavar eller skidskor, handskar etc och sen komplettera med resten i höst, man behöver inte köpa allt på en gång. Det viktigaste är att du får en skida med ett spann som passar din vikt och åkskicklighet, jag rekommenderar en skida med inte alltför hårt slutspann, helst någon i vasaloppssegmentet om man är nybörjare, köp inte en värstingskida bara för att den är kraftigt nerprisad, om du inte kan trycka ner spannet så att du får fäste. (se en annan tråd, där en nybörjare köpt Madshus Hypersonic med så hårt slutspann att han omöjligt kunde få fäste i normalföre)

Sen är det inte bra med för mjuka skidor heller för då kommer fästvallan att bromsa och du får dåligt glid, bäst är att ligga någonstans mittemellan hårt o mjukt spann.

 

Tänker du köpa skate finns det fortfarande en hel del kvar på rea utom Fischer, men jag antar att det är klassiskt som gäller som insteg i skidsporten.

 

Återkom gärna när du kollat runt lite, så skall vi försöka svara så gott vi kan.

Link to comment
Share on other sites

tackar för svaren!

 

Ska försöka besöka några butiker i veckan och se vad dom säger, ska även kolla på rullskidor.

 

Tänkte höra vad ni säger om att köra på skate innan man provat på klassiskt ordentligt? dels pga att det är lättare att valla? och att det verkar vara roligare.

 

/pv

Link to comment
Share on other sites

Min son tävlade på skidor till 13-14 år, lite skate på slutet men fick inte till det (mitten 90-talet) Sen har han åkt skidor någon enstaka gång på vintern, bara klassiskt. Däremot har han på sommaren hängt med mig ibland på inlines med stavar, jag kör skate på inlines och klassiskt på rullskidor.

Eller var det på snö du menade, i så fall vet jag inte. Jag kom från väl inövad klassisk skidteknik, visserligen med mycket skridskoåkning (bandy-hockey) i min ungdom, och testade på skate. Det gick lite spänt i början, men lossnade med tiden. Jag tror faktiskt inte det blir svårare att lära sig den klassiska tekniken och du börjar med skateåkning, fast fördelen med att komma från klassisk skidåkning till skate är att då har man tränat upp konditionen samt en del muskler, som också används i skate. Men som sagt jag kan inte ge ett entydigt svar.

Link to comment
Share on other sites

Okej, konditionen ska inte vara några problem har tränat friidrott i 10 år varav dom senaste 4-5 medeldistans/långdistans men slutade för 1.5 år sedan men konditionen kommer nog snabbt tillbaka bara jag börjar träna. Angående klassiskt eller skate får jag bestämma mig i veckan, kanske jag köper 2 par rullskidor ett par klassiska och ett par skate och väntar med skidor till hösten.
Link to comment
Share on other sites

Ser inga problem i att prova skejt innan man lär sig klassiskt. Frågan är väl snarare vilket mål du har med din skidåkning och om du ska kosta på dig dubbla utrustningar. Om du väljer skejt kan du ha skejtvasan som mål. Problemet med fristilsvalet är väl att det inte arrangeras några långlopp/ seedningslopp förutom just skejtvasan och att det är få anläggningar som preparerar spår för fristil. Jag skulle gärna åka ett Öppet spår i fri stil.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...