Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Diskbråck


Esa

Recommended Posts

Hejsan, jag är ny här men har läst en del, och förstått att det finns många med mycket erfarenhet o kunskap här. Därför söker jag nu hjälp här efter att ha fått kasta in handduken till årets vasalopp. Har konstaterat 3 st diskbråck i nedre längdryggen vid röntgen (för ca 5 år sedan). Problemen är till o från och man slutar aldrig att "trilla dit". Kör rygggympa till o från och det känns som att chansen finns att jag kan hålla koll på det bara jag tänker mig för och sköter mig. Har ambitionen att hamna i startled 1 vilket skulle vara möjligt om jag bara får kontinutet i min träning. Är det någon som har erferenhet eller känner till samma problem som kan tipsa om träning, rehab m.m. vore jag VÄLDIGT TACKSAM.
Link to comment
Share on other sites

Jag fick diskbråck i somras vid 23 års ålder och vet hur överjävligt ont det gör. Känner dock inget alls nu, min naprapat säger att skidåkning är väldigt " snällt " för ryggen och hjälper alla diskar och kotor och allt fan det är att armera sig. Jag har ett träningsprogram, avsett speciellt för mitt bråck som också var i ländryggen (som jag dock aldrig utnjyttat för jag inte orkat köpa något gymkort). Tyvärr kan jag inte beskriva övningarna här. Mitt tips är att gå till en erkänt duktig naprapat så hjälper han dig med både råd och övningar. Det är ju inte bara ryggen som ska tränas för att armera upp kroppen så man slipper fortsätta besvär. Bål, ben/lår och allt möjligt annat är grymt viktigt, och just därför passar skidåkning mycket bra som en del av träningen iaf.

 

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Har oxå den uppfattningen att skidåkningen stärker ryggen även cyklingen tycker jag funkar saknar dock löpningen som effektiv och enkel träning i alla väder. Jobbar som snickare vilket kan ibland vara tungt samtidigt tror jag att det inte är bättre än att sitta stilla hela dagarna. Tror att den dagliga rygggympan o stretching är väldigt viktig men man blir ju lite lat med den när ryggen känns bra.
Link to comment
Share on other sites

Jag jobbar som armerare så både du och jag har nog fått våra bråck som en gåva från jobbet. Det är lätt att fuska med tex stretchingen, speciellt eftersom det känns så " bra " nu. Det farliga är ju att det inte behöver vara helt läkt bara för att man inte känner något.

 

Man ska nog tänka sig för, så att man inte åker på´t igen. Så att man inte ligger där med ischias ner till fötterna och en rygg som man knappt kan röra sig i sängen med bara för att man varit lat och oförsiktig. Jag har min naprapat att tacka för mycket, mycket är vunnet om man kan hitta en duktig naprapat som man litar på. Läkarna bryr sig ju inte ens.

 

Jäkligt skönt dock att skidåkningen som både är ruskigt rolig och ger en bra träning inte hämmar ryggen på samma sätt som många andra sporter gör. Ishockeyn har jag tyvärr fått lägga på hyllan.

Link to comment
Share on other sites

Jag trillade dit i Januari... före det var det flera år sedan och jag har klarat mig ganska bra på att träna (bålstabilitet mm), stretcha baklår och rumpan samt gå till Naprapaten så fort jag fått känningar. Att jag trillade dit nu berodde på mättning av nya skidor och glidvallning, så inför nästa säsong blir det rotoborstar eller sickling.... har inte bestämt mig men all borstning som behövs med tillhörande vridning är förödande.
Link to comment
Share on other sites

Att jag trillade dit nu berodde på mättning av nya skidor och glidvallning, så inför nästa säsong blir det rotoborstar eller sickling.... har inte bestämt mig men all borstning som behövs med tillhörande vridning är förödande.

Har också upplevt detta att borstningen sliter mer än skidåkningen.

Link to comment
Share on other sites

Känns som att det bara man själv som kan göra något åt det, läkarna skiter i det, naprapater, massörer m fl. gäller det att hitta någon man får förtroende för, det kostar ju en hel del att gå dit oxå. Några tips på superduper övningar tack!
Link to comment
Share on other sites

Finns nog inga superduper ;-) men marklyft, knäböj, utfallssteg, superman, hitlers hund, plankan, sidoplankan, magroller och bron är några jag gör i alla fall. Sen stretch... om man står på knä och sedan för ena benet bakom det andra så att benen är i kors... sen sätter man sig ner (nu kan det vara jobbigt för höfterna). Efter det lutar man sig framåt och då drar det i rumpan... har tyvärr inte hittat någon bild men jag tycker den övningen är väldigt effektiv för att stretcha ut rumpmusklerna, som i alla fall i mitt fall är en bidragande orsak till ryggproblemen...dvs musklerna blir strama och "drar" ryggen fel.
Link to comment
Share on other sites

Jag hade mer besvär med ryggen när jag inte tränade och de gånger när ryggen krånglar får det bli långpromenader, sen är jag snart igång och springer igen. Intervaller har jag faktiskt tagit det lugnt med men långpass mellan 1-2,5 mil har gått bra.

 

Jag satsar på klassikern och körde Vasaloppet nu... i vinter har jag löptränat, åkt "snöskidor", rullskidor (innan snön kom), simmat och har en trainer till cykeln... så alternativ finns även om löpningen är enklast, billigast och kanske det roligaste :-)

 

Nu vet inte jag hur allvarliga dina problem är men det här kanske kan inspirera lite: http://karimartens.se/bloggen/bakgrund/

Link to comment
Share on other sites

Har du precis haft eller har diskbråck så ska du absolut inte göra några knäböj eller marklyft. Det är självmord för disken om den inte är helt läkt. Bål, ben och rygg är viktigt att träna men det finns skonsammare sätt. Benspark tex. Jag ska till naprapaten på fredag, jag ska försöka få med mig ett träningsprogram med hem så ska jag iaf försöka återge det här.
Link to comment
Share on other sites

Har du precis haft eller har diskbråck så ska du absolut inte göra några knäböj eller marklyft. Det är självmord för disken om den inte är helt läkt. Bål, ben och rygg är viktigt att träna men det finns skonsammare sätt. Benspark tex. Jag ska till naprapaten på fredag, jag ska försöka få med mig ett träningsprogram med hem så ska jag iaf försöka återge det här.

Det är riktigt, för marklyft måste du ha läkt ordentligt först.. sen är det en svår övning så studera tekniken och ha låg vikt eller hellre strunta i den om du är osäker. De övriga övningarna gör du med kroppen som enda vikt och du känner själv om du klarar knäböj eller inte.

 

Benspark tar framsida lår och jag skulle satsa mer på mage och baksidan av kroppen. Sen är jag lite emot att använda maskiner då de isolerar mer.

 

MEN som sagt jag vet inte hur allvarliga just dina problem är... det är bara du som kan avgöra vad din kropp klarar av...

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips, fortsätt gärna, det kan inte bli för mycket. Var hos en massör idag, hon rek. stretching, proteindryck till musklerna och att tänka sig för lite mera även när ryggen känns bra. Hon sa även att det tar tid för kroppen att återhämta sig efter att ha "trillat dit". Så nu är det bara ta det lugnt en period innan man drar igång igen.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...