Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

CASCO NORDIC


amaekiz

Recommended Posts

Hej, jag har beställt ett par Casco glasögon.

Det är 09/10 års Nordic modell.

Linsen på glasögat ändras efter ljuset.

Jag undrar vilka färger blir linsen i olika förhållanden, t-ex Soligt - Svart

 

Någon som vet det här?

Jag har ett par Casco Nordic av årets modell och linsen anpassar sig enligt följande:

Mörkt eller mkt molnigt = ljusrosa/klart

molnigt/normalljust = grått

Sol = svart (Dart Vader :) )

Linsen funkar riktigt bra tycker jag.

 

Såg att BJ Sport kör vårkampanj på dessa brillor nu. 995 kr.

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=12989&art=2579421

Link to comment
Share on other sites

Köpte mina CASCO förra året och är ganska nöjd med dom. Har dock haft problem med imma/is när det varit kallt dvs kallare än -5. De har då blivit imma/is ofta efter utandning men även när jag haft den uppskjuten på mössan. Någon annan som haft detta problem?

 

Har även tyckt att det varit väldigt besvärligt att byta linser på glasögonen. Man blir ju nästan rädd att ha sönder dom. Skiftade en del förra säsongen men köpte den nya linsen i år och tycker den fungerar mkt bra. Förhoppningsvis blir det ett rejält "soltest" av den under påsken men tycker generellt att den skiftar mkt i klarhet mellan sol/skugga.

Link to comment
Share on other sites

Köpte mina CASCO förra året och är ganska nöjd med dom. Har dock haft problem med imma/is när det varit kallt dvs kallare än -5. De har då blivit imma/is ofta efter utandning men även när jag haft den uppskjuten på mössan. Någon annan som haft detta problem?

 

Har även tyckt att det varit väldigt besvärligt att byta linser på glasögonen. Man blir ju nästan rädd att ha sönder dom. Skiftade en del förra säsongen men köpte den nya linsen i år och tycker den fungerar mkt bra. Förhoppningsvis blir det ett rejält "soltest" av den under påsken men tycker generellt att den skiftar mkt i klarhet mellan sol/skugga.

Wassbergs son>> Känner inte igen dina problem med imma!? Dock: Har man dem uppfällda så går ju utandningsröken rätt upp och fryser på insidan av linsen om det är svinkallt....men har aldrig fått imma när de är nedfällda framför ögonen. Har kört i temp +5 - -25 i de flesta väderlekar från regn-snö till toksol i år utan några som helst problem. Den nya linsen har ju dessutom en beläggning på insidan som ytterligare motverkar imma.

 

Håller med om att den nya linsen är mycket bra...den ändrar färg väldigt snabbt i jämförelse med konkurrenterna (Salice, Vapro) som reagerar mycket segare mellan skugga och sol.

 

Någon som har testat Casco Nordic Spirit som är en nyhet denna säsong? Bra funktion?

Link to comment
Share on other sites

Sidospår: Kul att se att Marit Björgen i söndags körde med en likadan snöskärm som jag precis har köpt för 299 kr på Stadium (Bliz). Om hon kör med den i värlscupen duger den nog åt mig.

Ja, den var kul den skärmen! Gigantisk rosa sak.

Liknade en sådan som förlossningspersonalen brukar ha när det går hett till i slutskedet!

Link to comment
Share on other sites

Sidospår: Kul att se att Marit Björgen i söndags körde med en likadan snöskärm som jag precis har köpt för 299 kr på Stadium (Bliz). Om hon kör med den i värlscupen duger den nog åt mig.

Jag har kört med BLIZ förut, hade deras skärm också och den funkade bra i snöfall! :D

Link to comment
Share on other sites

Köpte mina CASCO förra året och är ganska nöjd med dom. Har dock haft problem med imma/is när det varit kallt dvs kallare än -5. De har då blivit imma/is ofta efter utandning men även när jag haft den uppskjuten på mössan. Någon annan som haft detta problem?

 

Har även tyckt att det varit väldigt besvärligt att byta linser på glasögonen. Man blir ju nästan rädd att ha sönder dom. Skiftade en del förra säsongen men köpte den nya linsen i år och tycker den fungerar mkt bra. Förhoppningsvis blir det ett rejält "soltest" av den under påsken men tycker generellt att den skiftar mkt i klarhet mellan sol/skugga.

Wassbergs son>> Känner inte igen dina problem med imma!? Dock: Har man dem uppfällda så går ju utandningsröken rätt upp och fryser på insidan av linsen om det är svinkallt....men har aldrig fått imma när de är nedfällda framför ögonen. Har kört i temp +5 - -25 i de flesta väderlekar från regn-snö till toksol i år utan några som helst problem. Den nya linsen har ju dessutom en beläggning på insidan som ytterligare motverkar imma.

 

Håller med om att den nya linsen är mycket bra...den ändrar färg väldigt snabbt i jämförelse med konkurrenterna (Salice' date=' Vapro) som reagerar mycket segare mellan skugga och sol.

 

Någon som har testat Casco Nordic Spirit som är en nyhet denna säsong? Bra funktion?[/quote']

Har testat min klubbkompis Spirit brillor, kände dock inte så mycket skillnad mellan den och Nordic.

Link to comment
Share on other sites

Den regnbågsfärgade linsen får man med som komplement till Vautronlisen då man beställer Spirit. Åminstone fick jag det. Hörde av någon att den kom mitt i säsongen, så de tidiga paren hade ej regnbågslinsen med. Regnbågslinsen är en vanlig enkel klar lins som ser lite coolare ut! Det är Vautronlinsen som är riktigt grym!
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...