Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Spärr på fram eller bakhjul?


Birdie

Recommended Posts

Har tänkt köpa rullskidor nu när snön snart smälter bort.

 

Jag har tittat runt och ser att det flesta har spärr på bakhjulet men att det också finns dom som har spärren på framhjulet istället.

 

Någon som har testat och jämfört? För och nackdelar?

 

Tacksam för svar.

Link to comment
Share on other sites

Har tänkt köpa rullskidor nu när snön snart smälter bort.

 

Jag har tittat runt och ser att det flesta har spärr på bakhjulet men att det också finns dom som har spärren på framhjulet istället.

 

Någon som har testat och jämfört? För och nackdelar?

 

Tacksam för svar.

Hej,

 

själv tycker jag att det är bättre att ha spärr på framhjulen. Då måste man åtminstone trycka mer på skidor när det gäller om diagonalåkning. Om du har spärren på bakhjul då börjar du slarva och sparkar ifrån för sen. Ju, varför inte, du har det bästa möjliga fäste på rullskidor, men det ska visas sen på vinter att det var fel. Då har du inte alls ett sånt bra fäste och kan därför inte slarva med studsen, eller hur? ;)

Link to comment
Share on other sites

Inte jättestor skillnad. Spärren fram ger kanske en lite mer skidlik känsla. Dock är det bara att skifta fram och bakhjul, så du behöver inte fundera på om spärren sitter fram eller bak på de skidor du köper. Du kan alltså skifta fram och bakhjul själv och testa vad du gillar bäst.

 

Tycker dock att det är äckligt att rullskiddiskussioner dyker upp igen. :(

Måste passa på att njuta ordentligt av vårskidåkningen innan snön smälter bort. :)

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon anledning att de flesta marknadsför sina klassiska rullskidor med spärr på bakhjulet? Finns det någon fördel med det?

Lättare att åka på sådana skidor med dålig teknik.

Skidor med spärr fram kräver i vissa fall bättre teknik

Ja just det, du har (med spärr fram) lite värre fäste. Men fortfarande mycket bra jämfört med vinterskidor.

Link to comment
Share on other sites

ok.. tack för svar... Känns som om det är spärren fram som gäller.. det ska ju inte vara för lätt! NU gäller bara valet av rullskida. Gäller att ha något att se fram emot när snön smälter bort!

Precis! :D (fast jag hoppas fortfarande att här i Tjeckien håller snön sig i flera veckor än..)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...