Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Byta flexkudde


skidaren

Recommended Posts

Första turen efter Vasaloppet lossnar båda flexkuddarna på mina sns-profilbilndningar. Måste betyda att det är dags att göra om skidorna till Stockholmsskidor :). Vill iaf ha nya kuddar.

 

Frågan är hur de ska monteras, ser ut som att det är en liten pinne som håller fast den, är det bara att trycka ut den och sätta tillbaka kudden?

 

Är det officiella namnet flexkudde? Hittar inte det när jag söker på nätbutikerna, menar den gula kudden framför tårna.

Link to comment
Share on other sites

Första turen efter Vasaloppet lossnar båda flexkuddarna på mina sns-profilbilndningar. Måste betyda att det är dags att göra om skidorna till Stockholmsskidor :). Vill iaf ha nya kuddar.

 

Frågan är hur de ska monteras, ser ut som att det är en liten pinne som håller fast den, är det bara att trycka ut den och sätta tillbaka kudden?

 

Är det officiella namnet flexkudde? Hittar inte det när jag söker på nätbutikerna, menar den gula kudden framför tårna.

Hjälper tyvärr inte dig med namnet (kommer inte från Sverige), men monteringen är precis som du skrev. Själv använder jag Skruvmejsel att trycka ut pinnen.

Link to comment
Share on other sites

Spåret i bindningen där pinnen sitter börjar ofta bli slitet när kudden släpper, men ny kudde håller ofta länge ändå.

Kudden heter flexkudde, mycket riktigt. Som reservdel från Frankrike bl. a, och heter då

flexor jaune profil ec 94.

Kudden lev. med pinne i och pinnen trycks i spåret med hjälp av ex. en liten mejsel.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...