Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidåkning i Oslo


O-B H

Recommended Posts

Jag var och tittade på 3- och 5-milen i Kollen nu i helgen. Passade också på att köra lite skidor själv. Vilket spårsystem de har där, oändligt med olika spår kors och tvärs. Känns som man kan åka där ganska många gånger utan att behöva köra samma runda två ggr. Vilka möjligheter Osloborna har att köra skidor, bara att ta T-banan eller Trikken till någon station nära spåret.

 

Är det någon som varit där och vet något bra boende (vandrarhem, stugby eller likande) som ligger nära skidspår och som man kan ha som utgångspunkt för ett träningsläger?

Link to comment
Share on other sites

Bogstad Camping har skidspår direkt från stugorna och efter en fin 30 min backe är du mitt uppe i Nordmarka vid Tryvann strax bakom Holmenkollen. från Bogstad kan du även åka in i Baerumsmarka, ett annat stort skidområde.

Oslo har hur mycket spår som helst.

Link to comment
Share on other sites

Det finns nog spår för alla smaker. Jag började från skidstadion vid Holmenkollen, då var man ju redan ganska högt upp när jag startade och åkte via något som hette Kikut (där förövrigt Holmenkollen skimarathon passerar) till Kjellsås. Det var ganska varierad åkning med såväl stakpartier som stor- och småkupperat.

Jag provade inte världscupspåren, men det lär väl vara bland de tyngsta femmilsspåren. Där jag åkte tror jag kallas Nordmarka, hur det skilljer sig från vestmarka och östmarka vet jag inte riktigt. Nogkan man få bra kuppering alltid.

Link to comment
Share on other sites

det går att finna ganska flack åkning men en runda i Nordmarka innebär nästan alltid ganska många höjdmeter, men det är ju så skidåkning skall vara.

Har kört den gamla 5-milsbanan (16,7 km) i skate för några år sedan. Väldigt fin skidåkning, men brutalt tung utan egentligen några platta partier utan bara brant upp och ner!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Finns hur mycket bra åkning som helst i Oslo. Jag åker framförallt i Nordmarka Syd och utgår antingen från Bogstad eller Frognerseteren (Typ nästan vid Holmenkollen). Det blir många höjdmeter i dessa områden och man får komma en bit längre norrut, mot Kikut, för att få lite mer stakpartier. Det är alltid en fördel att komma norrut en bit eftersom det inte är lika mycket folk. Åker man efter jobbet eller på helgerna så kan det vara ganska trångt i spåren runt Frognerseteren, Bogstad och Sognsvann. Dock är det alltid relativt bra kvalitet på spåren och det finns också en hel del el-ljusspår.

 

Hur många är det på forumet som bor i Oslo och åker här? Kan vara kul och veta för en som bor i Oslo.

Link to comment
Share on other sites

på helgen kan man ta tåget till andra sidan Nordmarka och åka hem. Många helger har även Skiforeningen som sköter många av spåren bussresor, där man åker iväg tidigt och blir avsläppt på andra sidan Nordmarka. Sen är det bara att åka hem genom markerna.

Väldigt kul!

Det är markant färre människor bortanför kikut, men enda stället där det kan vara lite jobbigt med folk är vid Frogneseteren och nere vid Sognsvann. Men väljer man att undvika de största spåren så är det väldigt lugnt även där.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...