Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur stor skillnad är det i glid med "rätt" slipstruktur?


2slow

Recommended Posts

Jag har planer på att köpa ett par skidor till och funderar på vad som är bäst att satsa på.

 

Tanken är att ju bättre glid desto bättre teknik, eftersom jag då "orkar hålla i tekniken"

Jag märker hur mkt roligare det är att åka skidor nu när det går lite lättare, och jag slipper det där tröga föret som gör att jag kroknar rätt fort.

 

Jag har ett par Fischer RCS och dom ska slipas om.

Min ide' är att köpa ett par till i samma klass, ngt liknande, men att jag har en annan struktur så att jag använder det ena paret när det är + och kanske ner till -2 och det andra paret när det är säg-3 och neråt.

 

Vad tror ni om det?

 

Hur stor skillnad i glid blir det att göra så?

 

Ska jag även ha högre spann på + skidorna för att kunna valla klister på bästa sätt?

 

Är det dumt att köpa en skida med ett annat spann eller tom annat märke? jag tänker att timingen i tekniken skiljer sig väl lite iaf mellan olika skidor?

 

Har jag tänkt rätt, hur skulle ni ha gjort?

 

Tacksam för svar. (Så jag slipper bli ett alltför lätt byte i affären)

Link to comment
Share on other sites

Ja, man blir besviken när det inte funkar.

 

Jag har alltid haft problem med glidet när det är ca -7 o neråt.

Är det kanske så att när det är varmt så glider det lätt ändå och att det jag ska satsa på är strukturer som funkar mer i dom kalla temperaturerna. ?

Tex en skida för säg -10 till -20 och den andra för -3 till -10 och att den nog funkar tillräckligt bra även i varmare?

Eller är jag ute o cyklar nu?

Link to comment
Share on other sites

Ska du ha två par ska du först och främst se till så att du har ett par med betydligt högre spann så att du kan valla klister utan att tappa allt glid. På det mjukare paret lägger du en vanlig fin struktur, en vanlig kallföresstruktur. På det andra paret så lägger du också en ganska fin struktur men lite grövre än på det andra paret så att du kan använda dem även när det inte är genomblött i spåren. Skall du åka i riktigt blött före rekommenderar jag sen att du lägger en rillad struktur i skidan tillfälligt vid det tillfället.
Link to comment
Share on other sites

Du tänker väll rätt: Med två par skidor så borde det optimlat (enligt min kunskap), ett par kallföreskidor med fin kalleförestruktur. Sedan använda dessa skidor t o m säg 0an, men från -6 kanske och varmare rilla på mer och mer struktur. Sedan ett par till skidor med högre spann, där du slipar till någon allroundstruktur (jag skulle inte ta alltför grov, det kan vara dessa med högre spann som går bättre även när det är lite kallare, man vet aldrig) och sedan rillar till mer när det blir varmt. Olika märken tror jag inte är något problem, det blir ju olika teknik vid olika vallningar och fören ändå.

 

Sedan är det ofta slumpen vad det blir..., har själv 3 par finskidor, varav två par har nästan identiskt spann, råkade bli så och alla har samma struktur. Rillar vid behov.

Link to comment
Share on other sites

Ok, då är jag på spåret någorlunda iaf :-)

Hittade en slipstrukturtabell hos RS dom rek. tydligen ngt. som heter

 

LJ 02 för -2 tom -15

LJ 03 för +3 tom -5

 

Dom överlappar bra o täcker ett stort område, kan väl vara en kompromiss för 2 par skidor. Eller vad tror ni?

 

Magnar har rek. ngt som heter Lorentz R20 för -5 tom -18, ska visst vara för elit.

Blir det "fel" på en amatörs skidor? Ngn som vet?

Han rek. LJ 02 bara mellan 0 och -4 , det ser lite förvirrande ut när RS har den till-15?

Link to comment
Share on other sites

RS LJ03 funkar även varmare. LJ 02 börjar gå trögt neråt -10. Då kan man rilla lite med en hylsnyckelförlängare så blir strukturen lite mindre markerad.

 

Med endast två par skidor är det dock två bra slipar som kommer att täcka det mesta. Om du inte kör i -10 jämt å ständigt så tycker jag att du kan ta RS rekommendation.

Link to comment
Share on other sites

Detta är min kompromiss, en budgetvariant, aldrig helt optimalt, men heller aldrig rikigt dåligt. Men kör man med kallskidorna i våt snö eller kosntnö med klister, så blir det sanslöst dåligt.

 

Skida 1. LJ02 Kallföre ny torr snö, ca -3 och kallare, VR50 tom VR30, kort spann 49cm.

Skida 2. LJ03 Varmare fuktig grövre snö, VR55 tom Rött klister, längre spann 52cm.

Link to comment
Share on other sites

Ja, man blir besviken när det inte funkar.

 

Jag har alltid haft problem med glidet när det är ca -7 o neråt.

Är det kanske så att när det är varmt så glider det lätt ändå och att det jag ska satsa på är strukturer som funkar mer i dom kalla temperaturerna. ?

Tex en skida för säg -10 till -20 och den andra för -3 till -10 och att den nog funkar tillräckligt bra även i varmare?

Eller är jag ute o cyklar nu?

När det är kallt torr fin snö och under säg 7 minus, så är det sanslöst viktigt att optimera fästvallan, det där tar tid och är svårt att lära sig, beroende på åknivå. Tror många missar detta.

Har kortat ner fästzonen och antal lager succesivt till ett minimum. Sen beror det på typ av bana man åker, är det mycket diagonal så åker ett halvt lager fästvalla på jmfrt med tex VL. Har du sen en någorlunda fin struktur och en typ av glider C380 eller LF4 så skall du iaf ha normal bra glid jmfrt med polarna. Annars sitter det i det fysiska, men det tar tid att acceptera.

Link to comment
Share on other sites

Jag har väl accepterat att varken kondis o teknik är där dom skulle vara, men samtidigt känner jag att det är sån enorm skillnad på skidorna i olika förhållanden. Ibland är dom riktigt snabba och då sitter tekniken bättre, jag orkar mer. Så det är dit jag vill nå, så bra skidor som möjligt, helst kanonglid jämt så jag orkar o tycker det är roligt.

Det får bli en slags "överkompensation" med så bra mtrl som möjligt när kroppen inte riktigt vill.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...