Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nybörjarfrågor om VL


TjOoO

Recommended Posts

Tjena!

 

Tänkte anmäla mig till Vasaloppet någon dag men har lite frågor först, så vore snällt om någon kunde svara :)

 

Vart är era tips om var man ska bo, Sälen eller Mora? Vill ju att det ska gå så smidigt som möjligt. Är Sälen bäst så man är närma starten? Eller är Mikaelskolan i Mora något att ha?

 

Nummerlappar, närma stället man bor eller vid starten? Har ju aldrig varit där så vet inte hur lång kö det är och så vidare..

 

Sedan att komma till starten från sovplatsen, går det bussar från de flesta sovställerna till Berga?

 

Kanske kommer på något mer men jag hoppas någon kan försöka svara! Tack för mig! :)

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på det kaos som rådde i trafiken med förseningar som följd är det i nuläget svårt att ge ett säkert råd om logiplats, Sälenområdet eller Mora. Vi får avvakta till framåt hösten och se om vasaloppsorganisationen tänker göra något för att förhindra att liknande situation uppstår igen 2011.

Om jag skall åka nästa år kommer jag inte att köra bil till starten utan anmäla mig till klubbussen med logi i Lima. Många föreningar och privatpersoner är inbokade på samma plats år från år, så därför kan man som förstagångsåkare få jobba lite extra för att hitta logi, men det brukar lösa sig.

 

Du måste ordna med så att du kan hämta din nr-lapp fredag eller lördag och inte vänta till morgonen, vilket är mycket stressande. Tillsammans med nr-lappen får information så att du i lugn och ro kan sätta dig in hur det fungerar och har allt på plats, skidorna märkta, chips påsatt , vet var du skall lämna bagaget m m. När du kommer till startplatsen behöver du inte slösa tid till sådant (du kan vara sen) utan kan koncentrera dig på att komma in i rätt fålla och få skidorna på plats.

 

Återkom gärna till hösten, då förhoppningsvis läget klarnat vad gäller transporterna till starten, i annat fall får vi börja pressa arrangörerna om besked om vad de tänker göra för att lösa problemen.

 

Låt dig inte avskräckas av jag skriver, majoriteten av åkarna var på plats i tid och kunde genomföra loppet som planerat.

Link to comment
Share on other sites

Okej, härligt. Tack för infon!

 

Kom och tänka på att jag kan väl ta nummerlappshämtningen på det stället jag tror är bäst nu och boka in mig på Vasan så jag får det gjort och sedan ändra hämtningen i höst någon gång om jag valde "fel" ställe? Så det inte blir fullt menar jag.. Eller går det byta om man är ute och vill göra det i god tid?

Link to comment
Share on other sites

Okej, härligt. Tack för infon!

 

Kom och tänka på att jag kan väl ta nummerlappshämtningen på det stället jag tror är bäst nu och boka in mig på Vasan så jag får det gjort och sedan ändra hämtningen i höst någon gång om jag valde "fel" ställe? Så det inte blir fullt menar jag.. Eller går det byta om man är ute och vill göra det i god tid?

Det går bra att byta nummerlappsuthämtningsställe vid senare tillfälle.

 

Se till att ha god tid vid start. Om man inte har åkt loppet förut så är man jättevilsen och är lett stressad över minsta sak (iallafall var jag det i år som var min första start). Att åka med en klubb som har erfarna åkare med och gemensam buss var en höjdare tyckte jag. Om jag själv hade åkt dit i min egen bil så hade jag garanterat aldrig kommit till start i tid.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...