Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Spannhöjd


Volevodin

Recommended Posts

Här är en frågeställning, som kanske kunde få hjälp att lösa, då min hjärnkapacitet är begränsad.

 

På skateskidor vill jag ha så lågt spann som möjligt, då jag lyfter skidorna så lite som möjligt över snön vid återföringen av skidan. (känns som jag åker lite som ACO, fast långsammare) Jag mäter dubbla spannhöjden på skidorna under mitten dvs med dem ihopsatta och har som riktvärde max 5,5 cm. För några år sedan var spannhöjden högre 6,5-7 cm spec Rossignol, som också var tjocka mellan glidsula och överdel. Nu har dock spannhöjden minskat och jag har kunnat köpa nya skateskidor.

 

Min fråga: Spannhöjden på mina gamla Fischer RCR är 5,4 cm och på de nyinköpta Madshus Hypersonic 4,8 cm, men lägger man dem bredvid varandra är de lika höga, då NIS-plattan höjer upp Madshusen 3 mm. Påverkar skidans tjocklek (RCR 2,9 cm, M-hus 2,6+3mm) den upplevda spannhöjden så att de får lika spannhöjd eller är M-hus fortfarande 3mm lägre ? Eller ett annat exempel; två skidor med olika tjocklek Fischer 3 cm, Rossignol 04 4 cm båda har exakt samma spannhöjd och frågan är om man upplever den tjocka skidan högre eller båda lika ?

 

Frågan är inte oväsentligt, då jag har några mm högre spannhöjd på högra skidan på mina Fischer RCR och det är nästan alltid med den skidan jag fastnar i snön, om det är moddigt i spåret. Därför kollar jag alltid skateskidorna före köp genom att lägga dem bredvid varandra och se så att båda har samma spannhöjd.

Link to comment
Share on other sites

Jag har 4 par skateskidor med olika spannhöjd och olika hårdhet...

Jag lyfter inte heller skidan särskilt högt när jag åker...nästan så jag släpar toppen i snön...

Men jag upplever inte som att spannhöjden spelar så stor roll...

Man får lära sig att åka på skidorna helt enkelt...

Link to comment
Share on other sites

....eller att du har en bättre teknik med vänsterbenet i det föret?

Ofta är vi olika starka mellan höger och vänster kroppshalva. Det är givetvis optimalt att vara helt i "balans" men det skiljer på många av oss.

 

Olika spannhårdhet uppförs sig onekligen olika på olika fören. Har aldrig mätt om just en hårdare skida har en högre spannhöjd obelastad men jag är tveksam om spannhöjden på en obelastad skida är en faktor att ta hänsyn till.

 

Kan ju också vara så att du på en viss skida har en något mindre flexibelt framparti på skidan om man nu ska analysera fullt ut. Det är väl därför vi upplever skillnader mellan "bra par" och "mindre bra par", att det just finns diferanser i varje par både vad gäller spannhårdhet, spannhöjder (både belastad och obelastad", flexibilitet ("spret") mm.

Link to comment
Share on other sites

Om vi bortser från allt annat som kan påverka och inte tänker i mm utan i cm-skillnad i tjocklek på skidan.

Om jag har två skidor med exakt samma spannhöjd av samma märke, men det ena skidparet är 2 cm tjockt och det andra är 5 cm tjockt, har de samma upplevda spannhöjd ? Min teori är att skidtjockleken inte har någon betydelse, men tänker jag fel ?

Link to comment
Share on other sites

...

Frågan är inte oväsentligt, då jag har några mm högre spannhöjd på högra skidan på mina Fischer RCR och det är nästan alltid med den skidan jag fastnar i snön, om det är moddigt i spåret. Därför kollar jag alltid skateskidorna före köp genom att lägga dem bredvid varandra och se så att båda har samma spannhöjd.

Alltid högerfoten? Har du provat med att skifta skidor. Då borde du ju se om det är skidan eller benet så att säga...

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade idag och såg att balanspunkten ligger ½ cm längre fram på högerskidan, vilket innebär att den inte har samma lätta bakvikt som vänsterskidan, som är monterad 1 cm framför balanspunkten. Så Dk hade rätt vad gäller balanspunkterna även om den något högre höjden på högerskidan också hjälper till.

 

Så till ett annat spörsmål, som delvis hänger samman med spannhöjden. Jag deltog i en sprinttävling i lördags som säsongsavslutning. Vi var bara två i min klass, så därför blev det ett tidskval och två finaler. Jag har tidigare berättat om mina gamla Elan skateskidor ca 20 år gamla, otroligt sköna att åka på trots att de med åren blivit lite "nedtrampade". Det som skiljer dagens skateskidor är förutom "klassiskt brätte" är att i stället för att böja ner mot brättet så börjar skidan böja upp ca 25 cm före brättet,dessutom är de mjuka i frampartiet. Detta gör att de aldrig fastnar i snön vid brättet.

Jag hade vallat båda skidorna lika Swix HF vit 0-+10 och sen Start röd gele väl ingnidet med trasa. Körde tidskvalet på Fischer RCR och var en halvsekund för min medtävlare. I pausen till finalerna torkade jag av båda skidparen och gned på en ny omgång Start gele och gjorde glidprov, där Fischer gled bättre i alla test. Efter två tim väntan final 1 och det hade blivit ännu mjukare och moddigare i spåret. Körde på Fischer och lyckades ta mig förbi på upploppet i lite "sluggerstil". I sista finalen chansade jag och valde de gamla Elanskidorna och kunde lätt åka ifrån i mycket bättre teknik, skidorna gick bättre att manövrera i modden och grävde inte ner sig lika mycket. Lite märkligt att en stenåldersskida kunde slå en modern skida !:/

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...