Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Best pacing?


FredrikS

Recommended Posts

Hur ska man egentligen lägga opp en skidtävling (eller annan konkurranse i kuperad terreng som MTB) med avseende på intensitet?

 

Om banan är plan så är det optimalt att ha en konstant intensitet (med konstant intensitet menar jag tex en konstant hastighet vid löpning eller konstant effekt i pedalerna vid sykling) eller starte med lite mindre intensitet en på slutet.

 

Men vad är bäst når man tar med branta oppförsbackar och nedförsbackar der man kan vila? Det optimala beror självklart på hur långt loppet är men bör man i tex ett vasalopp aldrig vara över tröskel intensiten och dra på sig lite syra? Kan det vara en fördel att köra hårt i backarna för att sen köra på en lägre intensitet när det är plant? Gissar att de allra flesta gör det på tex ett vasalopp men är det egentligen dumt?

Link to comment
Share on other sites

Intressant fråga! Jag snubblade över lite tänkvärt från Joel Friel inom detta område för en tid sedan.

http://www.trainingbible.com/joesblog/2008/02/negative-splits.html

 

Nere bland kommentarerna tolkar jag det som att han vid kuperad terräng rekommenderar att känslan av belastning skall vara konstant.

Finns mycket annat matnyttigt att läsa där även om det inte handlar så mycket om xc-skiing.

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått lära mig att om när cyklar så ska ju kadensen vara så jämn som möjligt...

Fast sedan får man ju anpassa kadensen efter hur länge man håller på...

Jag brukar få öka växla ner och köra med högre kadens när jag börjar bli trött...

Link to comment
Share on other sites

finns oxå en teori - inom cykel - "hammer up those hills". Alltså att man ska ligga på lite mer uppför. Man tjänar ju bra mkt mer tid på att, vid samma distans uppför resp nerför, öka från 20 - 25 uppför än från 50 - 55 nerför. Dock att den teorin står ju lite mot den om jämn belastning. - Det beror nog på vilken åkare man är samt banprofilen samt hur långt profetens skägg är samt om det pekar mot Mekka eller Jerusalem.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...