Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidbana med spår i plåt


Vasa

Recommended Posts

Förr fanns flera varianter av sådana banor runtomkring i Sverige. I plåt i trä eller plast.

Men det är rätt opraktiskt att träna på sådana spår. Tänk själv när ni tränar på längdskidor på nåt smal skogsspår utan så stora möjligheter att köra om. Då får den man kör om helt enkelt kliva ut i snön åt sidan. I bra skidspår kör man ju bara om på den pistade delen på sidan om. Men i ett plåtspår på 2-3 km som oftas var upphöjt en bit från marken är det extremt svårt att köra om, blev mest att ligga på långa led.

Finns inte kvar helt enkelt för att det var otroligt opraktiskt och rätt farligt kan jag tänka mig.

Men det finns säkert någon äldre person på detta forum som kanske har åkt i det någon gång

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Grava SK hade ett träspår vid Tuggelite i Skåre utanför Karlstad, på 70-talet tror jag det var. Jag vet inte om jag åkte i det nån gång men det såg farligt ut. På den tiden fanns ju inte rullskidor men rullar utan med 3 eller fyra par hjul. En modell var östtysk och man stod på en metallplatta med 4 hjul och ett långt metallspröt med ett litet hjul framåt. Det är nog bättre att åka med moderna skidor på asfalt. Första gången jag såg rullskidor var f.ö. i Lennartsfors ca 1971. De var av en tung metallkonstruktion med något som liknade skottkärrehjul på. Vet inte om de gjordes på orten eller om Wassberg åkte på dem som ung.
Link to comment
Share on other sites

Grava SK hade ett träspår vid Tuggelite i Skåre utanför Karlstad, på 70-talet tror jag det var. Jag vet inte om jag åkte i det nån gång men det såg farligt ut. På den tiden fanns ju inte rullskidor men rullar utan med 3 eller fyra par hjul. En modell var östtysk och man stod på en metallplatta med 4 hjul och ett långt metallspröt med ett litet hjul framåt. Det är nog bättre att åka med moderna skidor på asfalt. Första gången jag såg rullskidor var f.ö. i Lennartsfors ca 1971. De var av en tung metallkonstruktion med något som liknade skottkärrehjul på. Vet inte om de gjordes på orten eller om Wassberg åkte på dem som ung.

Pappa Wassberg visade mig de (och några andra) rullskidor för ett tag sedan. De gjorde dom i Lennartsfors för eget bruk (var några skidåkare som jobbade på Lennartsfors AB) vad jag förstod.

Skottkärrehjulen var lättrullade och de brukade staka förbi cyklisterna när de var ute på sina rundor i gränstrakterna mot Dalsland. Skulle även ha fungerat hyfsat bra på grusväg tack vare de stora hjulen.

Tror inte Thomas själv körde med de utan med modernare varianter. Det fanns några par att välja på i gömmorna efter vad jag kunde se.

Själv förstår jag inte hur de vågade köra på vägen från Årjäng till Lennartsfors då den är väldigt backig, men än idag är det nog det populäraste rullskidsstråket i trakten.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...