Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Yenex rullskidor, speed reducer, broms, outrigger


Carl A

Recommended Posts

ngn som har erfarenhet av Yenex rullskidor samt att beställa därifrån?

 

http://www.xc-elitesports.com/index.php?manufacturers_id=62&gclid=CJio5PDiz6ACFYmB3godSm-SzQ

 

Skall skaffa mina första rullskidor, och tanken att ha broms samt "speed reducer", tilltalar mig enormt. Jag vill kunna åka en ganska lång runda och bara "fara ner" i nedförsbackarna bromsandes med lagom fart, utan att behöva "ploga" elikn som jag känner vanskliga sätt att hålla ner farten.

 

- den modell jag tänkte mig är

 

http://www.xc-elitesports.com/product_info.php?manufacturers_id=62&products_id=1167&osCsid=20bb112f4d3833fe46e78dbdad69d408

 

- alltså combi all terrain, då tänker mig försöka åka en del grusväg olikn. - tänkte som sagt oxå dra på speed reducer och broms.

 

Bör man ha "outrigger" som de rek.?

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis köpt ett par" Jenex V2 Aero XL150S New 2009 Skate All Terrain Rullskidor" från xc-elitesports.com.

Dessa är ett par skateskidor med 150 mm gummihjul och beställningen fungerade klockrent.

 

Angående kombivarianter så skall man nog undvika detta, då de riskerar att inte bli riktigt bra på något. V2 "outrigger" skall hjälpa till så att du skall få stöd på dina smala hjul, men fungerar detta på grusväg t.ex? Combivarianten är 9 cm längre än skatevarianten, blir det inte svårare att kontrollera dessa då man åker skate?

 

Jag har aldrig skatat tidigare men tänkte på äldre dagar hitta en lämplig motionsform och sneglade lite på Skike. Dock sitter dessa helt fast på foten och det verkar inte vara riktigt samma teknik som används. Annars var Skike lockande med att där fanns möjlighet att få stopp på ett kontrollerat sätt och inte beroende av helt slät asfaltsväg med sina 150 mm gummihjul.

 

Har annars negativa erfarenheter av klassiska rullskidor, då jag för många år sedan åkte in i en "lagning" av grusvägen och föll. Har sedan dess inte varit så intresserad, men då man nu har chans att få kontroll på åkningen, tänkte jag ge detta med rullskidor en chans och fastnade för V2. Dessa har som option möjlighet att dels montera på en broms och att få en speed reducer på varje skida, som man kan ställa in belastningen i olika steg.

 

Har bara varit ute en vända och jag tycker det verkar fungera som väntat- det var jag som styrde rullskidorna och inte tvärtom ;)

Link to comment
Share on other sites

tack för feedback, mkt värdefullt!

 

Främst har jag tänkt använda dem till stakträning. Skejt är nog inte aktuellt tror jag nu iaf. Tänkte sälla mig till stakmaffian, ala vasaloppet. Som "cyklist" är diagonalandet min starka sida. - går det dock att diagonala så är väl det bra.

 

Funta på dessa:

 

http://www.xc-elitesports.com/product_info.php?cPath=22_29_30&products_id=1166&osCsid=dded4184344a3a1719b4d031ae892934

 

- eller blir man mobbad om man har 2 hjul bak...?

 

kanske man ska ha skejtrullisar till stakträningen ändå...?

 

eller ett par st av varje...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Jag har precis köpt ett par" Jenex V2 Aero XL150S New 2009 Skate All Terrain Rullskidor" från xc-elitesports.com.

 

Har bara varit ute en vända och jag tycker det verkar fungera som väntat- det var jag som styrde rullskidorna och inte tvärtom ;)

Hej! Jag har precis köpt ett par jag med och tyckte det fungerade mestadels bra men jag upplever att framförallt ena skidan svänger. Hur fungerar dina? Går de helt rakt? Nu har jag försökt att böja till den som går snett, får se om det blir bra.

Link to comment
Share on other sites

Skaffade ett par Combi all terrain.

 

Jodå, båda och fr.a ena skidan svängde ganska mkt (vet ej om det beror på min teknik, eller snarare brist på). Dock att jag böjde lite lätt i "armarna" som bulthålen till hjulen sitter i till dess de gick rakt å fint. OBS: böj försiktigt, det är ganska "mjukt".

Link to comment
Share on other sites

Hej Labolina,

mina drar inte så mycket så att jag behövt justera något.

 

Det finns på framhjulen en liten justeringsmekanism som skall underlätta justeringen.

Denna justering och andra orsaker såsom anatomiska skevheter kan man läsa om på:

V2-jenex hemsida

 

Då man skejtar kör man mycket på insidan på hjulen och jag försöker att växla skidorna för varje gång jag kör för att få ett jämnare slitage. Då märker man också om sväng-tendensen beror på utrustningen eller om det beror på en själv.

Link to comment
Share on other sites

Förresten, vilket lufttryck i hjulen brukar ni köra med?

Jag har fyllt upp till 90 psi som det står som max tryck på däcken, och jag har kört på asfalt och det fungerar bra.

Jag fick rådet när jag köpte dem att fylla 100 psi för hållbarhet och åk-känsla.

 

Skall man köra på steniga/håliga underlag (grus) fodras det nog att det är rejält fyllda däck för att minska risken för punktering. Har man lite mindre tryck i rullar de inte så lätt och det blir lite tyngre träningspass.

Link to comment
Share on other sites

Tack! Första gången körde jag på det tryck de kom på ~50 psi, sedan pumpade jag upp till 80 och nu till 90.

 

Har även riktat dem men har svårt att få dem att gå helt rakt. Det beror knappast på något annat än att skidan är lite skev, den svänger åt samma håll oavsett vilket fot jag har den på och bindningarna är raka, däremot kunde man tom se i början att hjulen satt lite snett. Det märks egentligen inte förutom när man bara rullar i nerförsbacke och behöver då "trampa runt" lite grann för att hålla rakt fram. Det märks också när man bromsar...

 

Hur som helst tycker jag redan att det går bra och det är kul!

Link to comment
Share on other sites

Tack! Första gången körde jag på det tryck de kom på ~50 psi, sedan pumpade jag upp till 80 och nu till 90.

 

Har även riktat dem men har svårt att få dem att gå helt rakt. Det beror knappast på något annat än att skidan är lite skev, den svänger åt samma håll oavsett vilket fot jag har den på och bindningarna är raka, däremot kunde man tom se i början att hjulen satt lite snett. Det märks egentligen inte förutom när man bara rullar i nerförsbacke och behöver då "trampa runt" lite grann för att hålla rakt fram. Det märks också när man bromsar...

 

Hur som helst tycker jag redan att det går bra och det är kul!

Jag har ej Jenex Aero (än...). Men på mina Streetfeets löser jag det med brickor mellan ram och spacer. Fungerar mycket bra och behövs varje gång jag skiftar däck, däcken verkar vara obalanserade mm och ramen är nog ej helt rak heller...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...