Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Swenor Fibreglass bättre för lättare åkare än Finstep, även på grus?


coolmacke

Recommended Posts

Hejsan gänget

 

Tänkte börja med rullskidor

 

Är 1.83, väger 73 kg

Swenor finstep sägs ju gå bra på grus och bra för tyngre åkare men är tröga. Fibreglass är i test betydligt kvickare i reaktionerna, ska ha en skönare framåtförning.

Frågan är

, är Fibreglass för okomfortabla på grus, 8:an i Skatås, göteborg

Eller kan en 73 kg som jag trivas bättre med Fibreglass i längden jämfört med Finstep fast dom kanske skakar lite mer?

 

Mkt tacksam för svar

Link to comment
Share on other sites

Väger själv 90+ och har åkt en hel del med Proskit Vario på grusåttan, även åkt där med Everest och Swenor Finstep. Grusåttan klarar alla typer av skidor om det är någorlunda torrt i marken, -regnar det blir banan svampig och trögåkt.

 

Välj den skida du har fastnat för, grusåttan i Skatås är lika bra, (eller jävlig) för alla typer av skidor.

Link to comment
Share on other sites

Det jävligaste underlag jag har provat är grov landsvägsasfalt. Där skakar det så fötterna domnar rätt fort. Den som kör mycket på sådana vägar bör nog överväga finstep, även om man inte är så tung. Välåkta grusvägar tycker jag är riktigt behagliga, men de är sällsynta där jag bor.
Link to comment
Share on other sites

Instämmer med MrT. Köp de skidorna du tycker känns bäst.

 

Jag åker grusåttan med Elpex Wasa som har en ytterst begränsad stötdämpning iom aluminiumstomme. Ja, det skakar men jag upplevde inte att Finstep var mycket skönare de fåtal gångerna jag testade. Antar att en jättemjuk/komfortabel skida istället blir svampig?

 

Har inte åkt i Skatås sedan i Dec men sprungit åttan några gånger nu i vår. Ser bitvis fortfarande rätt dåligt ut med nya gruset de la på i höstas.

Link to comment
Share on other sites

Dum fråga kanske ni tycker men varför åka rullskidor på grus? Jag testade en gång men kommer inte att göra det igen. Skakar som f-n, småsten som kan låsa hjulen och så sliter det på utrustningen. Skike är nog modellen om man måste åka på grus.
Link to comment
Share on other sites

Dum fråga kanske ni tycker men varför åka rullskidor på grus? Jag testade en gång men kommer inte att göra det igen. Skakar som f-n, småsten som kan låsa hjulen och så sliter det på utrustningen. Skike är nog modellen om man måste åka på grus.

Frågan är nog inte så dum men just grusåttan i Skatås är en (tidigare) rätt välpackad bana. Vid bra förhållanden så rullar det mjukt och bra samt är liten risk för tvärstopp pga låsta hjul. Jag har varit mer nära vurpor på asfalt pga grusstopp än här. Dessutom är stavisättningen bra mycket trevligare än vid asfalthackning. Tror inte att slitaget är så mycket värre än på asfalt. Bristen på biltrafik är en annan anledning till varför jag gärna åkt här.

Link to comment
Share on other sites

Naturen runt grusåttan är ytterligare en anledning varför man vill åka där. Grusåttan är såpass omtyckt av rullskidåkare så det brukar vara två urgröpta spår i vägen efter alla som åker där.

 

Återkom gärna med ytterligare information när åttan är åkbar igen så skall jag komma ner och hjälpa till att spåra banan igen!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...