Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sko problem


Färskingen

Recommended Posts

Hej på er jag är ny här på forumet, jag är även ny när det gäller längd och rullskidor.

Fastnade för längdåkning nu i vinter efter att jag provat för första gången på 20 år.

Efter en skakig början så tycker jag att det funkar ok i spåret nu.

När jag såg vasaloppet på tv så fick jag en impulls att anmäla mig, sagt och gjort så blev det. nu till mitt problem jag har köpt rullskidor (Swenor Fiberglas) och provade dom nu i helgen, jag upptäkte då att min högra fot inte klarade att hålla skidan vågrätt mot marken vilket resulterade att skidan svänger.

Jag har oppererat högra foten och det har medfört att jag inte har rätt styrka i fotleden.

Är det någon som vet om man kan använda skate skor för klassisk åkning på rullskidor??.

Dessa verkar ju vara mer styva i sidled samt att de går högre upp på vristen.

Tacksam om någon har svaret på detta (min vasaloppssatsning är i fara).

Link to comment
Share on other sites

Innan du ger dig på att testa olika skor tycker jag du ska prova några gånger till. Första gången jag stod på ett par rullskidor svängde dom kraftigt åt höger och jag blev väldigt besviken. Jag trodde det var nåt fel på skidorna eller att jag var usel. Efter 3-4 ggr började det funka bättre...
Link to comment
Share on other sites

Samma här. Första gångerna jag åkte trodde jag det var fel på mins skidor eftersom de svängde hel tiden. Tog några veckor innan jag fattade att det var jag som hade för dålig balans för att åka rakt fram, det löste sig snart ...
Link to comment
Share on other sites

Exakt likadant för mig. Höger foten svängde fram och tillbaka som tusan i början och jag fick hela tiden korrigera för att åka rakt fram. Men det ger sig med tiden.

Så om jag vore du skulle jag nog ge det några fler gånger innan du börjar kolla på andra skor.

Link to comment
Share on other sites

För mig var det vänster skida, som svängde utåt och det beror på att jag vid benföringen bakåt vinklar in foten, sen när jag drar fram den svänger skidan utåt. (går ej att ändra pga benkonstruktion) Jag löste problemet med att skära bort en grad i gummiflexen, så att trycket på det främre hjulet minskade (blev ett litet luftmellanrum på flexen) och sen var det inga problem att justera skidan så de gick rakt fram. Jag gör ett litet "lyft"av skidan för att justera åkriktningen.

 

Vid snöskidåkning uppkommer inte dessa problem, då skidan följer det uppgjorda spåret (trots att jag har samma skidföring) Så låt dig inte avskräckas av "styrproblem" vid rullskidåkning, med största sannorlikhet kommer du inte att märka nåt när du kommer på snö.:)

 

Borde gå att göra på Salomon profil, men om det går att "lätta på trycket" på pilotbindningen vet jag ej.

Link to comment
Share on other sites

Samma sak för mig. Åker jag på vänster sida av vägen styr vänstra skidan inåt hela tiden. Skitkonstigt! Höger sida på vägen, inga problem, he he... Det är ovanor som man åker bort. Man spänner sig nog onödigt mycke i början oxå. Särskilt jobbigt när vägen sluttar. Bara att nöta på!
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...