Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Glidlås på skidskor


jola61

Recommended Posts

Har nyligen bytt från Salomon/Atomic till Rossignol på skosidan. Fick tag på ett par X-ium till halva priset. Är riktigt nöjd med skon förutom en detalj = glidlåsen på snörningen. Totalt värdelösa. Hur får ni som åker Ross fast snörningen? Har ni klippt bort glidlåsen och knyter för "hand", eller?
Link to comment
Share on other sites

OK.

Jag provar med en knut.

Fast jag tycker nog inte att alla glidlås är kass. Salomon/ Atomic varianten har funkat utan problem för mig sedan jag började med längdskidor -96. Så nog borde Rossignol kunna hitta något bättre än det befintliga.

Link to comment
Share on other sites

Hade samma problem med glidlåsen på 2 par äldre Alpina. Testade med en knut ovanför låset men det blev inte riktigt bra - och vad är då meningen med glidlås om man ändå måste knyta? Dessutom var knuten pillig att få upp. Lösning: Jag klippte bort glidlåsremmarna och satte dit några tunna skosnören från gamla orienteringsskor. Det funkar bra fast man får inte samma sträckning i hela snörningen som med de tunna glidlåssnörena, så man får dra "för hand" längre ner i snörningen (vilket är ett mindre problem).
Link to comment
Share on other sites

Jag använder salomon och de har aldrig krånglat, dessutom har jag en kombisko som har 13 säsonger och ett antal skidmil bakom sig och de funkar helt kanon ännu. Obs dessa pjäxor är nu mina rullskid-pjäxor från i år så nu slaktas de väl snabbare. :rolleyes:
Link to comment
Share on other sites

Jag får ta och slå en signal till Rossignolfabriken och på min utmärkta skolfranska :P tala om för dem att det finns glidlås som fungerar.

:D

Rossignoll tillverkas i Spanien (fast märken är fransk) så du borde nyttja din skolspanska istället :)

Link to comment
Share on other sites

Spanien! Det får mig osökt att tänka på en viss tysk spanjor som förstörde för Elofsson i Salt Lake.

Knappast spanjorens fel. Alla bör känna sin kapasitet och åka därefter. Typ ( Kalle åkte så fort att jag sprängde mig) håller inte, eller?

Fel tråd för denna diskussion...

Link to comment
Share on other sites

Okej, nu spårade denna tråd ur. För det första tillverkas i princip alla skor i nåt låglöneland. Tror att Rossignols skor tillverkas i Rumänien.

 

Sen fungerar glidlåset bara man stänger det ordentligt och viker det framåt innan man drar drar fast blixtlåset.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte risk att få senknarr i hälsenan med ett så hårt åtsittande snöskydd med resår längst upp på Rossignol dvs det man drar igen med blixtlås, tycker Alpina har ett mjukare snöskydd.

 

Synd att deras kombipjäxa bara finns tom st 42, tror att den skulle passat mig i skejt, då jag även åker något skiathlonlopp per säsong.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...