Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Teknikproblem rullskidor


stencil

Recommended Posts

Hej,

Jag började åka skidor i januari och har bara hunnit åka 25 mil + ett öppet spår (8:43). Jag har precis köpt ett par rullskidor (Swenor Fibreglass)och har fram till idag aldrig stått på ett par rullskidor. Jag är med andra ord rätt grön på det här, och har nu lite frågor om åkteknik eftersom jag hade en del problem med detta.

 

Att lära sig att åka rullskidor handlar naturligtvis främst om att fortsätta åka helt enkelt, men jag hoppades också att jag också kunde få med mig några tekniktips inför nästa träningspass från er som har lite mer erfarenhet. Jag hade främst problem med två saker:

 

1. När jag körde stakning med frånskjut så hade jag problem med att hålla styr på rullskidorna. Det svåraste var när jag hade skjutit ifrån och skulle föra tillbaka rullskidan under mig. Den kom ofta in snett och ville gärna vrida sig. Några tips vad jag gör för fel? Hur mycket får skidan lyfta från marken? Bör den lyfta ö.h.t.?

 

2. När jag körde ren stakning hade jag lite problem med att skidorna ville svänga lite, särskilt den högra. Jag kan tänka mig att detta inte beror på rullskidorna utan hur jag belastar dom och om jag vinklar dom. Men jag kunde trots närstudier inte klarlägga den exakta orsaken. Den enda skillnaden jag kunde märka var att jag väldigt lätt för fram vänsterskidan lite framför högerskidan. Och det var alltså högerskidan som ville svänga in mot vänsterskidan.

 

Hoppas nån har några idéer om vad jag gör för fel! Om jag bara kör på så kommer jag såklart att få kläm på det till sist, men jag vill få kläm på det nu. :-) Tack!

Link to comment
Share on other sites

Du skall lyfta skidan ja och det blir då bara framhjulen kvar i marken.

Det brukar ta lite tid när man är ny på rullskidor att få in tekniken och balansen rätt så att man kan föra foten upp och bak precis som på snö. Det är bara träna på.

Samma sak med att det svänger lite, det lär man sig hantera med tiden och då tänker man inte på det alls.

Link to comment
Share on other sites

Tack för synpunkterna! Jag tänkte väl detsamma, att det mest handlar om att nöta och få tillräckligt många mil i benen (och armarna...). Bra tips med den där riktningen av skidorna. Jag får prova att byta fram och tillbaka och kan i så fall följa riktningsråden!
Link to comment
Share on other sites

Bra att få lära sig balansen är att åka utan stavar diagonalt. Åk långsamt och inga riktiga uppförsbackar då.. Det bästa kanske är om nån som vet hur man gör tittar på dig och säger vad som är fel..

Det gör ont i ryggen med skit vad det hjälper! ;)

(detta kan hjälpa dig med båda problem tror jag..)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Blev medtjatad på kortvasan i år så skaffade mig ett par skidor och började träna nu i vintras. Jag har problem med knäna pga att jag vinklar fötterna inåt när jag lyfter dem, har haft så sen jag var liten då mina ben är lite inåt, så har extrainlägg i vid hålfoten men har aldrig riktigt kunnat springa utan knävärk ändå. Innan i vintras så tränade jag ingenting men sen upptäckte jag hur underbart det var att åka skidor då jag kunde träna utan att få ont i knäna och saknade det när snön försvann så skaffade mig ett par rullskidor. Har åkt 2 gånger hittills, och har samma problem som dig. Men som sagt det är nog bara att fortsätta träna så kommer det med tiden.

Jag upptäckte redan i vintras att jag gärna hade vänsterskidan ca 10cm framför högern. När jag upptäckte detta så försökte jag att hålla dom lika och fick då en väldans träningsvärk i ljumskarna. Men efter lite mer träning så blev det mycket bättre.

Nu när jag åkt rullskidor (dock bara 2 gånger än så länge) så efter halva rundan när jag bytt plats på skidorna på drar högerskidan inåt, försökte analysera varför och såg då att jag åker med vänsterskidan lite längre fram än högern. Antar att det är där problemet ligger att jag belastar skidorna lite ojämnt. Upptäckte även att när man åkte ute i kanten på vägen som lutar ner mot dike så drog högerskidan ännu mer inåt. Nästa gång när jag åker ska jag testa att ha mina iläggssulor för att se om det kan bli bättre.

 

Edit: Det blev inte just någon märkbar förändring med hålfotsinlägg. Däremot upptäckte jag att jag inte belastar höger foten lika mycket som vänster och att högern ligger lite längre bak.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...