Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skøyteski til nybegynner.


Norrbagga

Recommended Posts

Hei!

Vil først bare få si at jeg setter meget stor pris på dette forumet. Har ikke greid å finne noe lignende norsk side.

 

Jeg begynnte rundt jul å gå en del på ski. Har aldri gått på skøyteski på vinteren men syntes det ser morro ut. Derfor har jeg lyst til å starte med skøyting på rulleski. I hovedsak går jeg for å komme i bedre form.

 

Det jeg lurte på var om jeg trenger skøytesko og lengere staver. Til nå har jeg brukt klassisk skisko og samme stavene som vinteren (jeg er 197 cm og har 165 staver).

 

Lurte også på hvor raske skøyteski er i forhold til klassisk ski. Har gått ~10 mil i år på Swenor fiberglas med treningshjul og syntes det går ganske fort i nedoverbakkene. Håper derfor ikke skøyteskiene er veldig mye raskere.

 

PS: De skien jeg har tenkt å kjøpe er Swenor skate.

Link to comment
Share on other sites

Det är förmodligen en bättre ide att börja skata på snö, lättare med tekniken. men om du vill skata på rullskidor så behöver du absolut skate skidskor. Du klarar dig inte högre skor på rullskidor som är mycket vingligare än skidor. Längre stavar måste du ha om du ska kunna åka med riktig teknik.

 

Om du tänker köpa Swenors nya skate som är en kopia av Marwe så är dom ganska stabila jämfört med dom enkla skidor med en kort aluminiumstomme. Om det sitter 2:or på hjulen så går det fort utför, med 3:or något saktare. Problemet är att om du är nybörjare så är den inte kul med tröga skidor.

Link to comment
Share on other sites

Ja ok. Da får jeg se etter noen skøytesko også da.

 

Noen som har tips til skøytesko som ikke er alt for dyre? Jeg har ganske store og brede føtter størrelse (46/47) i vanlige sko.

 

Hvor vanskelig er det å holde balansen på skøyteski kontra klassisk ski?

Det tok ikke så lang tid med klassisk ski før jeg var komfortable med dem.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg kjøpt meg utstyr og vært ute på noen turer.

 

Var heldig å fant et par alpina skøytesko til 50% nedsatt pris. Skien jeg kjøpte er swenor skate.

 

Må si jeg syntes det er veldig morro å gå på skiene, selv om jeg blir veldig sliten.

 

Sliter med at det blir veldig mye paddling da runden jeg pleier å gå er ganske kupert. Jeg har heller ikke noe teknikk å skryte av, men håper den kommer seg etter hvert.

 

Jeg merker ikke så mye forskjell på farten på mine klassiske ski med toer hjul og toerhjul på skøyteskia. Greier nå også å kjøre ned noen bakker som jeg måtte gå ned med de andre skia da jeg syntes det er lettere å bremse siden skoene har mer støtte.

 

Har også vært ett par ganger i bakken med noen skrubbsår som resultat, men det hører vel med.

 

Nydlig å gå med fint vær og lange sletter. Plutselig er det morro å trene.

Link to comment
Share on other sites

Har även jag skaffat skejtrullskidor och testat dem två gånger. Ett lyft träningsmässigt och riktigt jobbigt. Tyvärr har jag fått ont i vänsterhanden som gör att jag får vila från rullskidträningen någon vecka. Tror att det kommer ifrån att jag dragit åt remmen för hårt.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Føler jeg begynner å få til å gå påskiene og syntes det er topp å gå. I dag hadde jeg med meg min garmin GPS motaker i drikkebeltet da jeg gikk. Fant et par morsomme funksjoner da jeg lastet sporloggen inn i mapsource.

 

 

http://bildr.no/thumb/644816.jpeg

 

Ruten jeg gikk.

 

http://bildr.no/thumb/644815.jpeg

 

Løypeprofil generert ut fra sporloggen. (Ble noe feil med høyden her, men høydeforskjellene skal stemme).

 

http://bildr.no/thumb/644817.jpeg

Litt om turen, lengde gjennomsnitsfart osv.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...