Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tips! inlines


laxkung

Recommended Posts

Hej, Jag har mekat med mina salomon inlines och monterat swenor skate hjul istället för orginal hjul, detta gjorde att jag får en kanonskön åkning dvs klarar mycket grövre underlag. swenor och elpex skatehjul passar rakt av, tog hjulen från mina gamla skaterullisar.(kör med två hjul/inline) klockrent...

 

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Vilken storlek på hjulen? Är inte rullskidshjul för stora för inlines ? Jag tror jag max skulle få dit 80 mm-hjul i mina inlines + att jag måste förlänga stavarna eller köpa nya, då jag kommer upp högre (kör med 78mm-hjul fn - kör och kör - har inte börjat än)
Link to comment
Share on other sites

Numer säljs inlines med stora hjul (100mm) för motionärer lite varstans, ex Salomon mm. Tävlingsinlines säljs på internationella hemsidor och är "fully heat moldable", dvs helt formbara efter värmning i varmluftsugn. Passformen blir perfekt. Tävlingsinlines är ca 450mm långa (hjulbas) och har oftast 4x110mm hjul vilket ger hög fart och hög fartstabilitet (inget wobbel). På minussidan är kostnaden som ligger runt ca 5.000-8.000 kr.

 

Personligen tycker jag kanske att det är bättre att köpa skating- eller klassiska rullskidor om man vill träna för skidåkning. Lös häl, mm gör att det hela blir mer likt. Inlinesåkning (och skridsko) är något helt annat än skidåkning och tränas på ett helt annat sätt än att åka upprätt med rullskridskor och stavar, men som sagt smaken är som baken och man bestämmer själv...

Link to comment
Share on other sites

...

Kul att se dig på forumet Speedskejtarn! Håller med dig angående Inlines VS rullskidor vad gäller träning. Om du ställer upp i höst på rullskidor på mitt lilla Ingarö, lovar jag att jag ska slå dig med en tåspets ;), men kul att ni Inlinesåkare vill vara med! Om jag minns rätt är det den 19/9.

 

När det gäller skaterullskidor så är det ju hjulen som är ganska kostsamma. Så när det inte skiljer så mycket på att köpa 4 hjul som på ett par hela skaterullskidor, så tycker jag det låter som en kostsam historia för att sätta på ett par Inlines.

 

Själv har jag snarare gjort tvärt om, köpt bra men billiga Inlines-hjul, för att sätta som snabba hjul på ett par äldre skaterullskidor. Ett par skaterullskidor som jag har när jag vill träna lite snabbare. Numera är jag dock så gammal, så jag föredrar när det går lite långsammare ;) . Därför tränar jag helst på lite trögare skaterullskidor.

 

Att priset på Inlineshjul är en bråkdel av vad ett par skaterullskidhjul kostar, gissar jag beror på att volymerna för Inlineshjul är så mycket mer.

Link to comment
Share on other sites

Nu var jag inte ute efter att få snabbare inlins utan bättre komfort, swenor hjulen mjukare än mina org och trögare. Träna med inlines tycker"jag" är mycket roligare än rullisar, kanske pga att jag är en gubbe o inte lika stadig på benen som förr..... Ramlade illa förra sommaren när jag provade mina gamla skateskidor.

 

Lycka till alla som vill !!!

Link to comment
Share on other sites

Nu var jag inte ute efter att få snabbare inlins .... Ramlade illa förra sommaren när jag provade mina gamla skateskidor.

Om du hade gamla skaterullskidor och ramlade och sedan gjort som du beskrivit för att du hellre åker Inlines - OK. (Att det inte var för att det skulle gå snabbare förstod nog de flesta...) Men jag står fast vid att då det dyraste är att köpa 4 hjul, så är det bättre att köpa ett par hela skaterullskidor, om det är skateskidor man tränar för.

Link to comment
Share on other sites

Men det kräver väl längre stavar till skaterullskidor än skateskidor på snö. En del kompenseras av att spetsarna ej sjunker ner i asfalten, men inte fullt ut. Med klassiska rullskidor blir det status quo jfr med snöskidåkning, men knappast med skaterullskidor, eller ?

 

Även med så små hjul som 78 mm har jag ngt längre stavar till inlines jfr med snöskateskidor och skulle man sätta dit 95 mm bör ju stavarna vara 1,5 cm längre jfr 78 mm-hjulen.

 

Om jag fattat det rätt, laxkung, så har du bara två hjul på varje inlinessko, antar att du sätter dem fram och bak. Jag har funderat på att bygga om ett par inlines enl följande: På ett par K2 verkar det att gå ta bort skenan genom att slå bort två sprintar. Jag behåller skon och monterar dit en 5-hjulsskena från tex ett par tävlingsinlines. Jag har tänkt 4 hjul, men om det skulle fungera med två alt 3 hjul, är det ett alternativ. Tanken är att jag behåller stödet i skon, men får en längre skena, så att åkningen blir mer skidlik. Med för kort skena blir det mer skridskoåkning än skidåkning och det vill jag undvika. Vad tror du om det, laxkung ?:/

Link to comment
Share on other sites

Va kul att höra att det finns fler med ideer, jag har också varit inne på att förlänga skenan och ev göra den rörlig, typ kunna lyfta hälen lite...(inlinesskon är ju otroligt stadig) Jag har även en ide´ på en enkel typ av broms att montera på inlines. Jag tycker att skate med inlines fungerar riktigt bra om man tar ut skären lite överdrivet.

 

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Jag var idag och kollade på Stadium och Intersport och efter detta måste jag tyvärr döma ut K2 fullständigt. Om man lyfter på innersulan så upptäcker man att två nitar under hälen och två nitar under framfoten sticker upp flera mm, på några sitter en bricka under nithuvudet, några bara med stort nithuvud. Detta är inte bra med tanke på det tryck foten har mot sulan och även om det ligger en innersula i skon kommer nitarna att kännas ganska snart. Jag anser att K2 har gjort en miss i tillverkningen genom att ej försänka nitarna eller skruva fast skenan på annat sätt.

Varken Rollerblades eller Stuf har några ojämnheter eller nitar under innersulan, så det går att sätta fast skenan på ett bättre sätt.

 

Sen hittade jag en inlines, som gör min "uppfinning" onödig. Det var en Rollerblades tävlingsinlines med 4 st 100 mm-hjul, abec 7-lager och med sidostöd för vristen. Skenan var längre och det främre hjulet var utanför tåändan på skridskon. Jag tror att denna skridsko skulle vara ett alternativ till skejtrullskidor, iaf för mig som är van vid inlines, de var ej så låga som andra tävlingsinlines jag sett. Enda nackdelen var de stora hjulen (tror att det blir "rasande fart"), men det går ju att byta till 80 mm-hjul för att öka rullmotståndet och få ner hastigheten. De hade CC-hjul 80-80A på Intersport, helst ville jag ha 78 A, lite mjukare, men de går inte att få tag på i vanliga affärer (får kolla med AE i så fall).

Laxkung; Är det skillnad i åkkänsla att åka med 2 resp 4 hjul och tjänar man något i slitstyrka med tanke på att slitaget borde bli större på 2 än 4 hjul ?

Link to comment
Share on other sites

Åkkänslan tycker jag blev bättre (mjukare) med hjulen från skateskidorna, tror också att dessa slits mindre än org hjulen som äts upp ganska fort. Att köra med 2 orginalhjul tror inte jag är så lyckat etersom dessa är hårdare än swenorhjulen och tappar då fästet speciellt om det blir lite blött.

 

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Klart det är dyrare med skatehjul, men dom håller mycket längre.(men det förstod nog dom flesta..)

 

/Magnus

Min uppfattning är inte att skaterullskidehjul håller längre. För länge sedan var det tvärt om, skaterullskidehjul slets oerhört fort. Nya skaterullskidehjul har betydligt bättre hållbarhet. Men inte tror jag de håller längre än bra Inlineshjul.

 

Nackdelar med att sätta Inlineshjul på skaterullskidor är dock att de är hårda och får en stötig åkkänsla. Greppet är också lite sämre, så inget att rekommendera på annat än torra banor. Sen är de snabba! Jag vill åka trögt numera... ;)

Link to comment
Share on other sites

Rolig grej det här med att montera rullskidhjul på inlines:D . Men hur blir det med tekniken? Blir det inte förmycket skridskoåkning, alltså att man tenderar att dra upp benet bakom kroppen istället för att färdas nära marken som i vanlig skateåkning?Eller är det något jag bara fått för mig? För min del är det nämligen väldigt viktigt att träna tekniken rätt :)

/En fundersam.;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det går utmärkt att åka skate med inlines, man får liksom ta ut skären

likt skidåkning, första 100 meter kan kännas lite som skridsko men sedan flyter det bra....

Den som inte provat inlines bör göra det, jätte kul åkning.

 

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte kört å många pass med mina inlines då jag bara använder dom på multisport tävlingar...

Men jag tycker det inte är samma sak som att åka skate "på riktigt"

Jag märker ju att det inte är riktigt samma rörelse när man är på väg tillbaka med foten till kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha provat mina nyinköpta skejtrullskidor kan jag konstatera att det är mer skidlikt än inlines. Dock kommer jag inte sluta åka inlines (med stavar) eftersom det är en rolig träningsform. Inriktningen blir nog långa lugna pass på minst två timmar med inlines och korta intensiva med rullskidor.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Var ute på ett pass med en inlinespolare igår och han fick prova mina inlines med skatehjulen, han blev grymt förvånad vad stadig dom var och att det gick att ta ut skären mycket bättre än orginal inlines..... dessutom var greppet mycket bättre med mina.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...